Hvad skyldes mine alger??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Hvad skyldes mine alger??

Indlæg af chrislolk »

Hej Forum

Ved godt jeg ripper op i en religionkrig omkring brugen af osmose vand nu, men sådan må det så være!

Har nu målt mine værdier i et stykke tid og kan konstatere, at jeg hverken kan måle fosfat eller nitrat i mit vand. Alligevel har jeg en ufattelig vækst af brunalger. Hvad kan de komme af?? Silikat? Jern? Andet?

Jeg bruge hanevand, har målt fosfat med en hanna checker (bl.a. 3 målinger i dag, alle 0.00) og bruger saliferts nitrat testsæt. Kan desværre ikke måle silikat!

Håber nogen har nogle gode forslag! Hvis der er spørgsmål, så bare spørg ind!
IMG_3851.JPG
IMG_3854.JPG
IMG_3855.JPG
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvad skyldes mine alger??

Indlæg af Han$en »

Silikat har hos mig været et problem dengang jeg brugte hanevand. Jeg kunne heller ikke måle de andre værdier, men da jeg fik fat i et silikat-kit fra Salifert, var det hurtigt tydeligt hvor problemet lå.

Saltvandsudstyr.dk sælger 3-trins Osmose for 499,- :GO
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Han$en skrev:Silikat har hos mig været et problem dengang jeg brugte hanevand. Jeg kunne heller ikke måle de andre værdier, men da jeg fik fat i et silikat-kit fra Salifert, var det hurtigt tydeligt hvor problemet lå.

Også det jeg mistænker... Hvad er det for en silikat-kit du omtaler. Lyder interessant!

Har ikke tænkt mig at bruge osmose anlæg. Er for nærig til at rense vandet for bl.a. mg. og ca. for så at tilføje det manuelt igen. Er nok også for doven :T

Så vidt jeg kan se fjerner RowaPhos også silikat, så det kunne også overvejes. Hvad med VSV? Fjerner det silikat?
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=7365

De latterligt lave værdier dit hanevand indeholder af mg og ca, har vidst ikke nogen gavn i forhold til Osmoseanlægget ;) Når du blander salt og vand, har saltet afstemte værdier af begge dele :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Viste ikke salifert også lave silikat testsæt - det må jeg have!

Venter dog lige lidt med RO anlægget. Er sgu for nærig! :oops:

Takker for svarene, Hansen!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

chrislolk skrev:Viste ikke salifert også lave silikat testsæt - det må jeg have!

Venter dog lige lidt med RO anlægget. Er sgu for nærig! :oops:

Takker for svarene, Hansen!
Salifert har en masse testsæt du ikke kender så :D Giv dem en søgning :beer:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Han$en skrev: Salifert har en masse testsæt du ikke kender så :D Giv dem en søgning :beer:
Det gør de sikkert. Kender kun de mest basale. Var endda så dum og købe deres fosfat sæt, inden jeg fandt ud af de er noget bæ! :devily:
Med venlig hilsen
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hmm du vil hellere købe 2 -3 test sæt af 150 - 200 istedet for at købe et RO til 499,- ?? det hænger da ikke sammen nå men det er jo dit valg
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Man kan evt. gå nogle stykker sammen om et RO-anlæg til 499,- det virker ganske fint, skulle jeg hilse og sige :Peace:
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Mack skrev:Hmm du vil hellere købe 2 -3 test sæt af 150 - 200 istedet for at købe et RO til 499,- ?? det hænger da ikke sammen nå men det er jo dit valg
Har nu aldrig set nogle af saliferts testsæt til 150-200 kr! Og der er jo ikke tale om 2-3 sæt, men et til 80 kr. Kan godt se ideen i at filtrere de skadelige stoffer fra, men der ryger også alle de gode med ud. Så må man jo overveje hvad man helst vil. Jeg har valgt hanevandet!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Vil da gerne lige høre hvad det er for gavnlige stoffer der filterers fra via RO :y
Boyu 128 L
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Har absolut ikke forstand på det, men jeg har bare en forestilling om, at mange gode stoffer også ryger ud, som f.eks. kalk, calcium, magnesium og andet som korallerne har godt af. Det kan sagtens være jeg tager fejl og bare prøver at give mig selv gode grunde til at spare pengene på RO anlægget og bruge dem på koraller og fisk i stedet for :sneaky2:
Med venlig hilsen
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6600 Vejen
Geografisk sted: Vejen
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Han$en skrev:Silikat har hos mig været et problem dengang jeg brugte hanevand. Jeg kunne heller ikke måle de andre værdier, men da jeg fik fat i et silikat-kit fra Salifert, var det hurtigt tydeligt hvor problemet lå.

Et 3 trins fjerner ikke silikat men gør et 4 trins med resin filter :)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=48030
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Jeg købte et 4-trins for 499,-
Boyu 128 L
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

chrislolk skrev:Har absolut ikke forstand på det, men jeg har bare en forestilling om, at mange gode stoffer også ryger ud, som f.eks. kalk, calcium, magnesium og andet som korallerne har godt af. Det kan sagtens være jeg tager fejl og bare prøver at give mig selv gode grunde til at spare pengene på RO anlægget og bruge dem på koraller og fisk i stedet for :sneaky2:
Der er desværre ingen gode grunde til at fravælge et osmomseanlæg.
Men masser af gode : det er billigt, bruger ikke strøm, larmer ikke, og vil gøre din balje algefri og krystalklar.
Når vandet i dit akv fordamper skal der jo efterfyldes med osmosevand, vælger du at bruge hanevand til dét, vil dine værdier aldrig blive stabile.

Du skal ha et lille 4 trins anlæg, med grov filter, kulfilter, selve osmosefilteret og til sidst sidder silikatfilteret.
:GO
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

joekill skrev: Der er desværre ingen gode grunde til at fravælge et osmomseanlæg.
Men masser af gode : det er billigt, bruger ikke strøm, larmer ikke, og vil gøre din balje algefri og krystalklar.
Når vandet i dit akv fordamper skal der jo efterfyldes med osmosevand, vælger du at bruge hanevand til dét, vil dine værdier aldrig blive stabile.

Du skal ha et lille 4 trins anlæg, med grov filter, kulfilter, selve osmosefilteret og til sidst sidder silikatfilteret.
Ja, hvis jeg kan holde lige så fede SPS'er som dig, så vil jeg have et RO anlæg. :beer:

Kan da godt være jeg skal investere i et. Det bliver bare ikke nu. Man bliver nød til at prioritere når man er på SU og der står lige et par ting højere på listen!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
mark23
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af mark23 »

et alternativ til at dit problem, lige her og nu : køb en flaske easy life eller happy life flydende filtermedie og til sæt en dosering af det. i løbet af 2 - 3 dage kan du se at det så småt forsvinder og dit vand bliver mega klart. happy life rækker dog længst. Jeg har selv haft samme problemer, og NØJ ! hvor blev jeg glad for det da jeg hældte det i baljen og så at det faktisk virkede, http://www.spaudstyr.dk/Ferskvand/Vandb ... edium500ml held og lykke med det.
[center]En rigtig brandmand kan ikke leve uden saltvand.[/center]

[center]http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=43084[/center]

[center]http://www.youtube.com/watch?v=eM25gSMzN5o[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

mark23 skrev:et alternativ til at dit problem, lige her og nu : køb en flaske easy life eller happy life flydende filtermedie og til sæt en dosering af det. i løbet af 2 - 3 dage kan du se at det så småt forsvinder og dit vand bliver mega klart. happy life rækker dog længst. Jeg har selv haft samme problemer, og NØJ ! hvor blev jeg glad for det da jeg hældte det i baljen og så at det faktisk virkede, http://www.spaudstyr.dk/Ferskvand/Vandb ... edium500ml held og lykke med det.
Det kunne godt være det lige skulle prøves. Takker for inputtet!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Nu er det jo ikke sikkert at problemet skyldes silikat alene.

Problemet er måske at du har nitrat og fosfat i vandet. Du måler det ikke fordi algerne forbruger det lige så hurtigt som det frigives til vandet - den situation optræder om sommeren i de danske farvande (det lærte jeg engang om på et kursus i marinøkologi).

Overvej kilder til nitrat og fosfat: foder? indhold i hanevand? bidrag fra LS?...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:
joekill skrev: Der er desværre ingen gode grunde til at fravælge et osmomseanlæg.

Ja, hvis jeg kan holde lige så fede SPS'er som dig, så vil jeg have et RO anlæg. :beer:

Kan da godt være jeg skal investere i et. Det bliver bare ikke nu. Man bliver nød til at prioritere når man er på SU og der står lige et par ting højere på listen!
Den pris som et osmoseanlæg koster idag, svarer vel nogenlunde til hvad 2-3 gange fredagsbar koster.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev: Den pris som et osmoseanlæg koster idag, svarer vel nogenlunde til hvad 2-3 gange fredagsbar koster.
Det er meget mulig, men jeg drikker ikke, så det er svært for mig at svare på! :T

Bruger hellere "cafépengene" på noget vigtigere.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

hmmm- når du vil have saltvand er et omvendt osmoseanlæg nu ret vigtigt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

engelquist skrev:hmmm- når du vil have saltvand er et omvendt osmoseanlæg nu ret vigtigt...
Det kommer vel meget an på, hvad man skal have i sit akvarie. Hvis man vil holde SPS-koraller og sådan, ja. Men det har vel ikke den store betydning, hvis det er til et fish only akvarie.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Marco R skrev:
engelquist skrev:hmmm- når du vil have saltvand er et omvendt osmoseanlæg nu ret vigtigt...
Det kommer vel meget an på, hvad man skal have i sit akvarie. Hvis man vil holde SPS-koraller og sådan, ja. Men det har vel ikke den store betydning, hvis det er til et fish only akvarie.

DET mener jeg er helt ud i skoven- saltvandsfisk stiller også store krav til vandkvalitet for at trives optimalt... lig de forhold de stammer fra i naturen...
Vi har et stort ansvar når vi køber fisk og koraler hjem fra revene- et ansvar for at sørge for optimale forhold for de levende organismer vi har valgt at være med til at fjerne fra naturen og anbringe under kunstige forhold- og har man ikke råd eller lyst, til at skabe de forhold det kræver, skal man holde sig fra det...

Der er sikkert mange der bliver provokeret af dette- MEN det ændrer ikke ved at denne hobby kræver mange penge og engagement... at smide fisk og koraler i vandværksvand er ikke meget bedre end den rundtossede guldfisk i en lille bowle...
Senest rettet af Engelquist man 9. maj 2011 20:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

:wink:
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

engelquist skrev:
Marco R skrev:

DET mener jeg er helt ud i skoven- saltvandsfisk stiller også store krav til vandkvalitet for at trives optimalt... lig de forhold de stammer fra i naturen...
Vi har et stort ansvar når vi køber fisk og koraler hjem fra revene- et ansvar for at sørge for optimale forhold for de levende organismer vi har valgt at være med til at fjerne fra naturen og anbringe under kunstige forhold- og har man ikke råd eller lyst, til at skabe de forhold det kræver, skal man holde sig fra det...

Der er sikkert mange der bliver provokeret af dette- MEN det ændrer ikke ved at denne hobby kræver mange penge og engagement... at smide fisk og koraler i vandværksvand er ikke meget bedre end den rundtossede guldfisk i en lille bowle...
Godt skrevet Bo
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

engelquist skrev:
Marco R skrev:

Hehe rolig nu Bo :wink: Det kunne være formuleret bedre, men det var nu mere skrevet som et spørgsmål, og er skam ganske enig med dig :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

engelquist skrev:Der er sikkert mange der bliver provokeret af dette- MEN det ændrer ikke ved at denne hobby kræver mange penge og engagement... at smide fisk og koraler i vandværksvand er ikke meget bedre end den rundtossede guldfisk i en lille bowle...
Aaah, så er det vidst heller ikke værre Bo ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Uanset om man kun har fisk eller primært koraller, så er de alger nu stadig en plage. Og det skyldes ene og alene vandet kvalitet.
Et fish only akvarie der er fyldt med alger, er bestemt ingen fryd for øjet.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Marco R skrev:
engelquist skrev:
Marco R skrev:

Hehe rolig nu Bo :wink: Det kunne være formuleret bedre, men det var nu mere skrevet som et spørgsmål, og er skam ganske enig med dig :)
Jeg er skam helt rolig- men mener nu det er på sin plads at få tingene lidt i perspektiv ind imellem...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"