Hej
som nævnt i en tidligere tråd sprang mit 760 l akvarie læk i mandags , derfor skal jeg finde et nyt brugt.
jeg har måske fundet et på DBA men det er med alukanter, har det nogen betydning, det skal stå indbygget så hvis alukanterne bliver grimme, gør det intet.
Det jeg søger skal være 120 x 80 x 70 cm ret fede mål, jeg kan selv borer huller og lave overløb,
er der nogen her på forummet der har bajler med alukanter , eller sKAL BAJLEN VÆRET ET RENT GLASAKVARIE-
mvh Finn
Spørgsmål vedrørende akvarie med alukanter
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Re: Spørgsmål vedrørende akvarie med alukanter
Du kan sagtens bruge et akvarie med alukanter.
Det kan dog give mærker i aluminiummet, hvis der er noget salt der kommer til at sidde for længe et sted. (korrosion)
Og så er det en god ide lige at give en gang silikone indvendig øverst, hele vejen rundt under alurammen.
Det kan dog give mærker i aluminiummet, hvis der er noget salt der kommer til at sidde for længe et sted. (korrosion)
Og så er det en god ide lige at give en gang silikone indvendig øverst, hele vejen rundt under alurammen.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5762 Vester Skerninge
Du kan måske risikere en metalforgiftning hvis aluen begynder at irer
har ikke noget grundlag for at sige det. andet end at alu jo kan være noget modbydeligt giftigt noget når det irer.
Det jeg mener, er at det ikke er sundt for vandet hvis det først kommer der ned tror jeg.
har ikke noget grundlag for at sige det. andet end at alu jo kan være noget modbydeligt giftigt noget når det irer.
Det jeg mener, er at det ikke er sundt for vandet hvis det først kommer der ned tror jeg.
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Jeg har 250 liter med alukanter, og der har endnu ikke været noget problem med det. Jeg har gjort som mipe skriver, at komme en gang silikone på undersiden af alurammen hele vejen rundt i toppen. Det burde være rigeligt.
Jeg ved ikke hvordan Stig havde tænkt sig at rammen og vandet skulle komme i direkte kontakt?
Jeg ved ikke hvordan Stig havde tænkt sig at rammen og vandet skulle komme i direkte kontakt?
Mit 250 liters -nedlagt-
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg har alu ramme på min 128L sump og der kommer lidt bobler med ned fra overløbet og når de bobler springer i vandoverfladen kommer der salt op på alu'en, efter nogle dage skubber jeg så saltet ned i vandet igen, men jeg er da osse lidt bekymret for hvor meget der skal til før saltet har lavet skade på alu'en... - mest fordi jeg er bange for at tungmetaller kommer ned i vandet til skade for beboerne...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Aluminium irrer ikke - det er kobber, der gør dét.
Alu anløber eller oxiderer og det er der sådan set ikke noget farligt i. Den eloxerede overflade er oxideret "med vilje", for at opnå den hårde overflade, aluminiumoxid giver.
Jeg havde et akvarie med alu-ramme kørende med saltvand gennem 4 år uden problemer. Det eneste issue var de nitter, der holdt stiveren i midten af akvariet - de rustede væk ret hurtigt og måtte erstattes af et par syrefaste maskinskruer og møtrikker.
/Kim
Alu anløber eller oxiderer og det er der sådan set ikke noget farligt i. Den eloxerede overflade er oxideret "med vilje", for at opnå den hårde overflade, aluminiumoxid giver.
Jeg havde et akvarie med alu-ramme kørende med saltvand gennem 4 år uden problemer. Det eneste issue var de nitter, der holdt stiveren i midten af akvariet - de rustede væk ret hurtigt og måtte erstattes af et par syrefaste maskinskruer og møtrikker.
/Kim