Hej Forum.
Jeg kører med nitratfilter (svovlkugler). Min nitrat er dog så høj, at jeg ikke kan have særlig høj gennemløbshastighed hvis filteret skal nå at spise al nitraten. Jeg er derfor også begyndt at dosere vodka (Valgte ikke VSV, da det lyder rimeligt hæftigt.. mindre detalje).
Jeg har læst i flere tråde på saltvandsforum, at man ikke må kører med UV, ozon eller nitratfilter, når man bruger vodka/VSV-metoden.. De første 2 (UV og ozon) forstår jeg godt, da de dræber de bakterier man prøver at frembringe. Men hvorfor må man ikke bruge nitratfilter samtidigt?? Den kan jeg ikke lige regne ud?!
Mvh. Brøgger
Ingen brug af nitratfilter ved vodka/VSV?
- StarF
- Rev haj

- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Ingen brug af nitratfilter ved vodka/VSV?
jeg bruger faktisk svovl filter og vsv på samme tid, virker fint. Hvorfor man ikke må køre dem sammen, skal jeg ikke kunne sige.
- Han$en
- Rev haj

- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Synes jeg læste på Reefsanctuary på et tidspunkt, at man mener at VSV (evt kun Vodka) og Svovlfilter, går ind og modvirker hinanden, pga de arbejderp å 2 forskellige principper med samme resultat. Det lyder i og for sig ganske troværdigt.
Men jeg kender til et par stykker som kører med begge dele uden problemer - StarF oven over, er en af dem
Men jeg kender til et par stykker som kører med begge dele uden problemer - StarF oven over, er en af dem
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Olsen
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Er problemet med begge dele kørende på samme tid ikke at hvis man fjerne al nitrat med VSV så vil svovlfilteret vel gå i stå og skal genstartes?
- J.A
- Dværg kejser

- Reactions: 4
- 15
- Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
- Saltvand siden?: 2008
jo men så længe han har for høj nitrat , er der ikke noget i vejen for at bruge begge .
kører også selv med vsv og nitrat filter samtidig
mvh jan
kører også selv med vsv og nitrat filter samtidig
mvh jan
-
brøgger
- Scooter Blenny

- 18
- Postnummer: 1000-1499 København K
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: KBH. City
Ok..tak for svarene.
Jeg vil blive ved med at køre mit svovlfilter, og samtidigt holde godt øje med nitraten. Når først nitraten er i bund, har jeg tænkt mig, at svovlfilteret skal bibeholde den lave værdi. Pt. kan det kun klare et dryp hver 3. sekund. Med en nitrat omkring 0 burde det kunne behandle væsentligt større vandmængder.
Glæder mig til at se vodkaen give resultat. Er oppe på 4,3 ml i døgnet nu. Jeg følger anbefalingen fra artiklen i Reef Central. Den er godt nok meget forsigtig sammenlignet med de mængder, jeg har læst folk bruger her på saltvandsforum.
Men super fedt at det ser ud til, at jeg ikke behøver at lukke ned for filteret imens jeg kører vodka.
Vh. Brøgger
Jeg vil blive ved med at køre mit svovlfilter, og samtidigt holde godt øje med nitraten. Når først nitraten er i bund, har jeg tænkt mig, at svovlfilteret skal bibeholde den lave værdi. Pt. kan det kun klare et dryp hver 3. sekund. Med en nitrat omkring 0 burde det kunne behandle væsentligt større vandmængder.
Glæder mig til at se vodkaen give resultat. Er oppe på 4,3 ml i døgnet nu. Jeg følger anbefalingen fra artiklen i Reef Central. Den er godt nok meget forsigtig sammenlignet med de mængder, jeg har læst folk bruger her på saltvandsforum.
Men super fedt at det ser ud til, at jeg ikke behøver at lukke ned for filteret imens jeg kører vodka.
Vh. Brøgger