Har lige skiftet den venstre HQI pære på 400 watt til en ny og smaaack der er godt nok power på lyset nu. Der sidder en gammel pære til sammenligning i den højre side af akvariet. Selvom jeg synes at farvetemperaturen på den gamle var ok, så var alderen nok 1½ år og det er i hvert fald helt sikkert at den nye giver meget mere lys end den gamle og udbrændte pære.
Troede egentlig ikke at effekten blev ringere men blot at farvetemperaturen ville ændre sig over tid.
Nu er jeg så bange for at blege korallerne, så hvad skal jeg gøre? Har normalt 9 timers lys på. Hvor mange timer skal jeg sætte lysperioden ned med og hvordan skal der opjusteres efterhånden for at farverne består?
Nye pærer - pas på blege koraller
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Re: Nye pærer - pas på blege koraller
En anden mulighed ifh til tiden er at du også kan hæve lampen og gradvis sætte den ned igen over en periode på 14 dage. Dette er metoden jeg har brugt ved skift af brændere, af samme årsag skal jeg ikke kommentere vedr. ændring af tids-interval.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Lige nu er afstand fra underkant af pære til vandoverflade 27 cm. Reflektorer er CoralVue Lumen Bright large.
Hvor meget skal de hæves op til og hvor meget kan de sænkes til? Better safe than sorry.
Hvor meget skal de hæves op til og hvor meget kan de sænkes til? Better safe than sorry.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Umiddelbart er din normale afstand ok, men kan da sige at når jeg skifter brændere på mit arbejde (1000w HQI) så hæver jeg til hvad der svare til lidt over det dobbelte. Dette gøres i mit tilfælde ganske nemt da hele lampe-sættet med 6 HQI lamper og et utal af T5 i blåt og hvidt lys kan hæves og sænkes med motor. Efter 2-3 uger sidder lampen igen på sin normale plads.
Så mon ikke du kan bruge samme metode, det er da en mulighed
Så mon ikke du kan bruge samme metode, det er da en mulighed

- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Virker som en god metode. Vil hæve lamperne 35 cm. og sænker dem så 2 cm. pr. dag hen over 14 uger og så lige det sidste stykke til de rammer samme højde. Tak 

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Velbekommen Olsen.