blæser gør det selv
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2010
blæser gør det selv
jeg skal have sat en blæser på baljen, men synes det er for dyrt at købe en der er lavet, så overvejer at lave en selv. Nogen gode råd?
Det drejer sig om et 160 liters (L: 1 meter, B: 40 cm H: 40 cm), med HQI og T5.
Det drejer sig om et 160 liters (L: 1 meter, B: 40 cm H: 40 cm), med HQI og T5.
- Tobias
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Vejgaard
Re: blæser gør det selv
I sommer brugte jeg bare en lille blæser til 50 kr fra elgiganten. Mærket er Matsui og den ser sådan her ud: http://www.esavvi.co.uk/images/custom/l_00007420.jpg
- spax
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9900 Frederikshavn
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har taget en computer blæser, og sat en mobiloplader til.
Mvh kim
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
- MSN8200
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8200 Århus N
- Geografisk sted: Århus N
Jeg har taget to stk 80mm blæsere og sat til en 20V DC adaptor.
Jeg vil dog have lavet noget elektronik så jeg kan PWM styre dem, og dermed selv bestemme hastigheden på dem.
Har kig på denne guide: http://www.bit-tech.net/modding/2001/12 ... ntroller/1
Jeg vil dog have lavet noget elektronik så jeg kan PWM styre dem, og dermed selv bestemme hastigheden på dem.
Har kig på denne guide: http://www.bit-tech.net/modding/2001/12 ... ntroller/1
Venlig hilsen
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5250 Odense SV
- Saltvand siden?: 2011
Du kunne jo evt. skaffe sådan en fætter her:
http://www.coolerkit.dk/nzxt_sentry_2_l ... -1704.html
Den kan styre op til 5 blæsere efter temp, os så kunne du jo tage temp sensoren og krypeflexe den og give den lidt silikone i enden så den bliver vandtæt.
Den kan styre op til 5 blæsere efter temp, os så kunne du jo tage temp sensoren og krypeflexe den og give den lidt silikone i enden så den bliver vandtæt.

- MSN8200
- Foxface
- Reactions:
- 14
Det var godt nok billigtJobbeDK skrev:Du kunne jo evt. skaffe sådan en fætter her:

Venlig hilsen
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7100 Vejle
- Geografisk sted: Lindved
jeg har en 220 volt blæser Ø110 mm liggende, der kan byttes for noget fragment.hvis det har interesse
hanne

hanne
- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5220 Odense SØ
Hvis man nu købte den her, er det så bare et spørgsmål om at købe en eller 2 80 el. 120 mm blæsere og slutte til, eller skal den stadig modificeres til at køre på 230V?JobbeDK skrev:Du kunne jo evt. skaffe sådan en fætter her:
Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Nej sådan en controller skal bruge en 12V strømforsyning på ca. 60W hvis du vil køre 5 blæsere på den.
Om du så vil køre 80mm eller 120mm er op til dig selv.
Du kan også køre flere blæsere på en kanal, så længe du ikke kommer over 10W pr. kanal.
En normal blæser bruger mellem 1 og 3W.
Som strømforsyning til controlleren kan du bare finde en gammel computer strømforsyning og på det store stik, lave en forbindelse mellem den grønne ledning (der er kun én) og en sort (hvilken som helst sort), så starter strømforsyning
Du kan også køre flere blæsere på en kanal, så længe du ikke kommer over 10W pr. kanal.
Som strømforsyning til controlleren kan du bare finde en gammel computer strømforsyning og på det store stik, lave en forbindelse mellem den grønne ledning (der er kun én) og en sort (hvilken som helst sort), så starter strømforsyning

- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Det smarte ved at bruge en fan controller er at den tænder selv hvis temp i vandet er for høj, og slukker igen når temp er normal 

- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
Det lyder til at du har styr på det Jobbe..JobbeDK skrev:Nej sådan en controller skal bruge en 12V strømforsyning på ca. 60W hvis du vil køre 5 blæsere på den.

Henrik
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Slingerskæv skrev: Det lyder til at du har styr på det Jobbe..Hvis vi så prøver med trådens oprindelige spørgsmål; En hvilken som helst gammel mobillader og en ex. 120mm computerblæser, det kan jeg godt sætte sammen.. Men så vil blæseren køre på fuld knald hele tiden.. Kan man smide en lille "dimmer" imellem til en billig penge?

Du skal nok have et potentiometer (potmeter).. Kan fås i mange radio hobby butikker, f.eks. Fyns Antenne og Elektronikcenter, og de koster ikke mange basøre

Men du får bedst resultat med en 12V oplader, de fleste gamle mobilladere er på under 5V.
- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
Det er bare superJobbeDK skrev:Slingerskæv skrev: Det lyder til at du har styr på det Jobbe..Hvis vi så prøver med trådens oprindelige spørgsmål; En hvilken som helst gammel mobillader og en ex. 120mm computerblæser, det kan jeg godt sætte sammen.. Men så vil blæseren køre på fuld knald hele tiden.. Kan man smide en lille "dimmer" imellem til en billig penge?
Jo det kan du sagtens, dog tror jeg ikke du kan bruge en f.eks. 230V dimmer.
Du skal nok have et potentiometer (potmeter).. Kan fås i mange radio hobby butikker, f.eks. Fyns Antenne og Elektronikcenter, og de koster ikke mange basøre
Men du får bedst resultat med en 12V oplader, de fleste gamle mobilladere er på under 5V.

Henrik
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Geografisk sted: Ringe
Hvis du bruger et potentiometer, skal du bare være sikker på, at det kan klare de ca. 2-3 Watt en blæser normalt bruger. Så er du sikker på du ikke brænder den af, hvis du skruer langt nok ned for blæseren.JobbeDK skrev:[
Alternativt kan denne billige regulator være en mulighed. Bruger den selv.
http://www.coolerkit.dk/cooltek_fan_spe ... -1047.html
Desuden ville jeg kun benytte en 12V forsyning (Mobiloplader eller andet). Hvis man kigger lidt i gemmerne kan man næsten altid finde en gammel 12V DC forsyning fra et eller andet gammel IT-udstyr.

Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
- JobbeDK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Når ja, havde helt glemt den lille dims, har da selv et par stykker!chrislolk skrev: Alternativt kan denne billige regulator være en mulighed. Bruger den selv.
:

- Slingerskæv
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
Og så skal den der controller bare ind imellem lader og blæser?chrislolk skrev:Hvis du bruger et potentiometer, skal du bare være sikker på, at det kan klare de ca. 2-3 Watt en blæser normalt bruger. Så er du sikker på du ikke brænder den af, hvis du skruer langt nok ned for blæseren.JobbeDK skrev:[
Alternativt kan denne billige regulator være en mulighed. Bruger den selv.
Desuden ville jeg kun benytte en 12V forsyning (Mobiloplader eller andet). Hvis man kigger lidt i gemmerne kan man næsten altid finde en gammel 12V DC forsyning fra et eller andet gammel IT-udstyr.
Henrik
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Kender i den her? http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=6514_5841
Jeg er meget glad for at bruge den model "maglev"(varenummer ender på -999) som er meget støjsvag.
Kan anbefale at købe en 12V blæser med forholdsvis stor diameter og køre den ved lavere spænding, frem for at køre de små på fuldt sving. Så bliver de næsten lydløse.
Med sådan en her kan i trække 8 blæsere og styre hastigheden. http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... s_id=31364
Jeg er meget glad for at bruge den model "maglev"(varenummer ender på -999) som er meget støjsvag.
Kan anbefale at købe en 12V blæser med forholdsvis stor diameter og køre den ved lavere spænding, frem for at køre de små på fuldt sving. Så bliver de næsten lydløse.
Med sådan en her kan i trække 8 blæsere og styre hastigheden. http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... s_id=31364
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Geografisk sted: Ringe
Nemlig.PederP skrev: Kan anbefale at købe en 12V blæser med forholdsvis stor diameter og køre den ved lavere spænding, frem for at køre de små på fuldt sving. Så bliver de næsten lydløse.

Med venlig hilsen
- MSN8200
- Foxface
- Reactions:
- 14
Jeg har taget to stk 20V (de kan faktisk klare 28VDC) blæsere og og sat på mit akvarie. Jeg kører dem selv ved 18 volt (belastet), og der larmer de en smule, men hvis man nu kørte dem ved 12 V ville de jo også larme væsentligt mindre. Dog kan man ikke bare blive ved med at sætte spændingen nedad, da de så bliver ustabile. Fandt en gammel B&O 20V adaptor i gemmeren, aner ikke hvad den har været brugt til, det vigtige er bare at det er DC den sender ud og ikke AC.

Venlig hilsen
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
Martin - Århus N

180 liter nedlagt