simon123 skrev:tak for det fine svar René. er bare lidt i tvivl om du mener at jeg skal tage mine sten/fisk op i en spand og akklimatisere dem, efter at jeg har lavet det nye vand med noget af det gamle og kommet i bajlen en dagstid før

?
Nææ, vand, fisk, koraller samt andet levende skal fra det gamle over i det nye, det er bare for at få det værste møg og skidt væk fra dine sten og sandet, at det lige skal skylles i saltvand som derefter skal kasseres, da det bliver SORT af alt det lort der har ligget i sandet og på dine sten...
(Du kan da være heldig at der ikke er ret meget møg, men det ser du bare ved at rode lidt op i bundlaget ...)
Derfor bør du heller ikke suge alt vandet op af det gamle akvarie, da du så risikerer at suge lortet fra sandet med op...
Hvis man ikke kom til at rode op i bundlag og sten - så ville der ikke ske noget ved at flytte til et andet akvarie, men der bliver rodet en del op i det skidt som har lagt sig rundt omkring i akvariet når man flytter sten og evt bundlag og det kan give problemer med en hurtigerer forrådnelse fordi det bliver splittet ad, og deraf kommer en kraftig stigning af Amoniak, Nitrit og Nitrat...
(Sådan har jeg ihvertfald forstået det.)
Og udover at være giftige vil disse stoffer kunne give et algeboom som ved start af et nyt akvarie... - det er derfor at jeg råder dig til at flytte mest muligt vand inden du roder med sten og bundlag, så det meste møg bliver i det gamle akvarie...
Man anbefaler kun 10-20% vandskifte ad gangen aht. fisk mv. for ikke at lave for store udsving i værdierne, så at komme 100% vand oveni det gamle kan måske gå an, hvis man ved at alle værdier er de samme, men jeg turde ikke gøre det af én gang... - det er det jeg mener med afklimatisering, at man kan flyde akvariet op over 2-3 dage... (Kan køre uden sump til at starte med og så fylde sumpen op med nyt saltvand, så blandes det når retur startes op... - hvis du da bruger sump i det nye...)