Nogen der ved hvad køle-princippet er i disse eksterne kølere som fx. Boyu, Teco osv.
Er det virkelig som i et køleskab med kompressor og det hele??
Ekstern køler - princip?
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Ekstern køler - princip?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3520 Farum
Re: Ekstern køler - princip?
Er skam ikke helt det samme, de 2. Dog er de begge udstyret med kompressor.
Køleskabet er jo et isoleret rum, som bliver nedkølet(har ingen direkte kontakt med saltvand).
Hvor i mod div mærker af akvariekølere, mener jeg, bliver vandet kølet over en titanium plade.
Desuden har de et luftfilter som skal renses/skiftes, og kører med forskellige kølemiddel.
Kunne forestille mig at elektronikken også er anderledes. Kig på Teco kølere, de kan køle,varme samt indbygget uvfilter.
Køleskabet er jo et isoleret rum, som bliver nedkølet(har ingen direkte kontakt med saltvand).
Hvor i mod div mærker af akvariekølere, mener jeg, bliver vandet kølet over en titanium plade.
Desuden har de et luftfilter som skal renses/skiftes, og kører med forskellige kølemiddel.
Kunne forestille mig at elektronikken også er anderledes. Kig på Teco kølere, de kan køle,varme samt indbygget uvfilter.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
Jo jeg vil mene at de fleste kører efter dette i princippet.
En køler er jo en varme flytter lige som i et køleskab.
Om køleren/kompressoren skal flytte varmen væk fra køleskabet eller akvariet er jo det samme.
Ja køleskabet er en lukket kasse - dette betyder bare at køleren/kompressoren ikke skal køre så meget.
I akvariet varmer lyset hele tiden og derfor er behovet for køling der også hele tiden næsten...
En køler er jo en varme flytter lige som i et køleskab.
Om køleren/kompressoren skal flytte varmen væk fra køleskabet eller akvariet er jo det samme.
Ja køleskabet er en lukket kasse - dette betyder bare at køleren/kompressoren ikke skal køre så meget.
I akvariet varmer lyset hele tiden og derfor er behovet for køling der også hele tiden næsten...
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Jeg er også kommet til at tænke på om man kunne bruge låget fra en af disse her campingbox-kølere - de er trods alt til at få for en rimelig pris 

Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
det drejer sig jo ''bare'' om at køle saltvandet ned, så måden det bliver gjort på er jo sådan set ligemeget, bare der ikke sker noget med saltvandet, og så skal man jo bare passe på at det ikke køler formeget eller for hurtigt ned.
hvis du bruger f.eks. en campingbox-kølere, det kan du jo godt, nogle bruger køle elementer i deres sump, til køletasker osv. og så skifter de dem ud nogle gange om dagen.
hvis du bruger f.eks. en campingbox-kølere, det kan du jo godt, nogle bruger køle elementer i deres sump, til køletasker osv. og så skifter de dem ud nogle gange om dagen.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]