Grønne trådalger (fosfat)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
størum
Reactions:

Grønne trådalger (fosfat)

Indlæg af størum »

Jeg er helt nybegynder inden for saltvand, jeg har været så "dum" at købe et brugt (dårligt)kørende akvarie her for godt en uge siden! Han havde problemmer med alger, hvilket der bare skulle renses fik jeg af vide, men det bliver værer og værer, jeg har fået læst mig til at det skulle være muligt at få det fjernet ved at få fjernet fosfaten i vandet? Men det ser ud til at der er meget at vælge imellem til dette, så håbede at kunne få nogen gode råd fra jer herinde! Evt også hvis der skulle være andre ting der kan være skyld i de lange grønne trådalger(Har kun måleudstyr til Nitrit og nitrat, nitriten er nul, men har en hel del nitrat i vandet, det er en 530 liters balje uden sump! jeg har nogle koraller og 9 fisk + nogle turbosnegle og eramit krebs! (og har lige købt en "hugo" da jeg fik af vide den var god til alger, men den er sgu kommet på en umulig opgave :D
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Hyppige små vandskift (husk osmose!) hvor du suger så meget algesnask som muligt op er vist vejen frem. Hvis akvariet har kørt helt skævt vil der være mange næringsstoffer lagret i stenene, så det kan godt tage sin tid. Der er mange andre mekaniske og kemiske løsninger, men prøv den simpleste først. Jeg går ud fra at skummeren kører på fuld skrue og har en passende størrelse?!?
Hugo'en tager forresten ikke trådalger.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Akvariet har ingen sump, men hvad så med at få lavet en?? Der kan du så stoppe en masse Caulerpa alger i, de er gode til at optage nitrat og fosfat fra vandet.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

hvor lang tid har har akv kørt???inden du fik det???
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Nu ved jeg ikke om noget tilsvarende kan fås til tropiske revakvarier, men mit kolde kar var blevet besat med en masse algesnask overalt.
Da jeg satte en portion (ca 20 stk) rejer i karret, gik de straks i gang med at guffe algerne i sig. Efter 3 uger er det hele renset næsten fuldstændig for alger, og jeg kan se at min skummer har fået noget at lave. Der kommer jo også noget ud af rejerne.

Findes der ikke også algeædende tropiske rejer??
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

Mikkel:, jeg har i de 10 dage jeg har haft akvariet skiftet lidt vand hver 3 dag tror jeg, det er ret svært at suge op, men lidt kommer der med hvergang, syntes det lyder som en MEGET langvarig procces, men er det der skal til, så er det jo det! Skrev også fordi jeg kan se at der er mange midler til "fosfat-bekæmpelse" ikke for at det skal være en nem løsning, men mere fordi jeg kan se at det ikke gavner plante livet deri!

Carsten: Nej der er ingen sump, skal også hurtigst muligt have lavet en, har fortrudt en del, at jeg fik købt mig et (dårligt) kørende akvarie, istedet for at starte helt frisk på et nyt, men sådan er det nu bare, syntes det er meget svært at læse sig til hvordan ens sump skal konstrueres og sådan, størrelse, antal kamre, filtermaterialle med mere..... Men syntes da det lyder helt fint med disse planter som skulle hjælpe med bekæmpelse af ens nitrat og fosfat.

Muldfred: Jeg kunne ikke helt blive klog på ham der havde det, angående det, men han havde også købt det brugt, men det er ikke nystartet, hvis det var det!

Kunne måske godt tænke mig hvis der var en der boede her ovre omkring vestjylland, der havde lyst til at vise mig sit akvarie/sump (tekniken) jeg har kun snakket lidt med nogen som sælger udstyr med mere, og syntes at der nærmest ikke var noget af alle de "dyre" ting der kunne undværes hvis man skulle køre med saltvandsakvarie ;-)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Det nye vand, som du har skiftet er det omvendt osmose vand? For ellers er der ikke særlig stor idé i at skifte vand. Tværtimod kan du risikere at tilsætte ny næring til algerne og på den måde bare gøre det værre.
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

Mikkel E: Nej har ikke noget osmose anlæg, så det er helt alm. vand fra hanen!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

En sump kan indrettet på utallige måder. Og ingen er vel mere korrekte end andre. Min sump er f. eks blot et akvarie, hvor jeg har sat 2 stk. glas, således at vandet skal rundt om et hjørne, for at komme til returpumpen. Der hvorvandet kommer ned fra akvariet, har jeg smidt 10 kilo koralsand, og et par håndfulde Caulerpa. Vandstrømmen er ret svag, henover Caulerpaen, så sandet og algerne virker som et refugie samtidigt.

* * *
* * i *
* u * *
* ******************* *
* *
* *

Sådan ser sumpen ud meget skematisk
I = indløb
U = udløb
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

størum skrev:Mikkel E: Nej har ikke noget osmose anlæg, så det er helt alm. vand fra hanen!!!
Jeg tror et osmose anlæget vil hjælpe en del på problemet og sammen med en sump tror jeg at det vil være løsningen :wink:
Min sump er også bare et akvarie, men til forskel fra Carsten har jeg brugt 3 stykker glas, det sidste til at lave en lille ferskvandsbeholder.
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

Carsten: ja kan godt se at der er mange opskifter at lave sump efter, det er måske også det der går det mere forvirrende, men det er måske bare at lave en! Er der en tommelfinger regel for størrelsen af sumpen?? 10 % eller noget.....?

Mikkel E: ok, er der så nogle anlæg der er bedre end andre, er det evt noget man kan købe brugt uden den store fare? Det er nu også min menning at skal have lavet en sump, men havde nok håbet på at man kunne bruge sådan noget som dette http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=1714 for at komme igang med fjernelse af fosfaten, eller ligende produkter der er også sådan noget som ROWAphos!!
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

Ikke at jeg tror det har nogen betydning, men de er faktisk brune trådalgerne!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Lav sumpen så stor som du kan komme til. Mit akvarie er på 1120 liter, og sump plus ferskvandbeholder er på 576 liter, men så stort behøver det slet ikke at være.
Den gang min sump, var mit hoved akvarie, var sumpen på 128 liter plus en ferskvandbeholder på ca 100 liter. Ferskvandsbeholderen er ikke 100 procent nødvendig, men en absolut fordel, da man kan toppe op med ferskvand automatisk, efterhånden som vandet fordamper.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

størum skrev: Mikkel E: ok, er der så nogle anlæg der er bedre end andre, er det evt noget man kan købe brugt uden den store fare? Det er nu også min menning at skal have lavet en sump, men havde nok håbet på at man kunne bruge sådan noget som dette http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=1714 for at komme igang med fjernelse af fosfaten, eller ligende produkter der er også sådan noget som ROWAphos!!
Jeg har egentlig ikke hørt at der skulle være nogle dårlige anlæg, så det er smag og behag og hænger nok i sidste ende sammen med, hvor store krav man stiller til anlæget. MSH solgte nogle udmærket anlæg for noget tid siden, til en meget fordelagtig pris. Jeg ved ikke om han har flere, men jeg kan i hvert fald kun anbefale disse. Ellers er Aqua Medic´s anlæg et bud http://cichlidecentret.biz//group.asp?group=20

Jeg vil ikke anbefale et købe omvendt osmose anlæg brugt, da membranen kan være slidt eller tørret ud.

Præperater skal ofte ses som en sidste udvej, hvor man næsten er ved at give op og hvor man er villig til at risikere de mange konsekvenser de kan give. Dog skulle ROWAphos være en god udvej, men bestemt heller ikke sagt at du skal bruge det, før du har prøvet med en sump og et omvendt osmose anlæg.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Inden du kaster penge efter et osmoseanlæg (kan blive nødvendigt) som det første, kunne jeg godt tænke mig at vide, om du kan måle nitrat og fosfat i vandet fra vandhanen? Og om du evt. har det lokale vandværks måleværdier for PO4 og NO3?

Har du nogen form for filtrering på akvariet som f.eks et spandfilter, bundfilter eller skummer?
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

Nyberg: nej jeg har ikke målt mit drikkevand og har heller ikke værdierne fra vandværket, hvilken forskel gør det, angående osmose eller ikke osmose??
Jeg har en rimelig stor skummer, som også giver en del brun væske, lige hva den hedder ved jeg ikke, den er ca 150 cm høj! så er der et hjørnefilter med biokugler, hvor overflade vandet falder ned og derfra pumpes det over i skummeren!!
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

hvilken forskel gør det, angående osmose eller ikke osmose??
Hvis der er en større mængde fx nitrit i vandet er det en fordel med et osmose anlæg men hvis vandet har nogle gode kvaliteter af det forskellige er det ikk nødvendigvis en stor fordel med osmose
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

Hej, så har jeg lige målt alle de værdier jeg havde måle udstyr til:
SALT ok! PH: 8,2 PO4 (Fosfat) 0,05, NH3 (ammonia) 0,5, NO2 (Nitrit) <0,1mg, NO3 (Nitrat) 90 meget højt!! Så min fosfat er åbenbart ikke noget problem hvis min test virker, prøvede 2 gange med samme resultat!! Er der andre vigtige værdier der skal måles? Har fundet et 128 liters akvastabil, som jeg håber er udmærket til sump!! Så skal jeg bare have fundet ud af hvordan den skal indrettes!
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

ps: mit postevand er også nitritfri!! og har en PH på 7,0!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvad er nitrat indholdet i postevandet??
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nu ku du jo starte med at angive i din profil, hvor du kommer fra i Vestjylland. Så ku der måske være nogen der bød sig til.
Ikke emnt som et surt opstød, men som en hjælp.
Mvh.

Lars Mogensen
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

den havde jeg ikke lige fået tjekket, men har lige gjort det, den er også ca. det samme som i akvariet!!! Så kan jeg da bedre forstå det ikke hjælper at skifte vand ;-) så vil det sige at man skal have et osmose anlæg eller hva??
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Det vil nu nok være en god ide, om ikke andet så afhjælper det da lidt på dit problem
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Et osmose anlæg og så et silicat filter bagefter, vil nok være den ideale opsætning. Det som osmoseanlægget ikke tager, bliver fjernet af silicat filteret.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

En nitrat på 90 tyder på en virkelig stor biologisk omætning i akvariet. Enten skal du vente rigtigt langt tid, eller også skal du igang med vandskifte, for at fortynde værdierne.
Mvh.

Lars Mogensen
størum
Reactions:

Indlæg af størum »

Lars M: ja det er vildt højt, men det hjælper jo ikke at skifte vand, når mit almindelige vand indeholder lige så stor del nitrat, så må jeg jo have fat i et osmose anlæg!!!

Skal der så ikke tilsættes en masse andre stoffer når man bruger osmosefilter?? jeg har forresten et uv-filter som jeg ikke har tilsluttet, den vil ikke kunne være nogen hjælp til mit problem??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

størum skrev:Lars M: ja det er vildt højt, men det hjælper jo ikke at skifte vand, når mit almindelige vand indeholder lige så stor del nitrat, så må jeg jo have fat i et osmose anlæg!!!

Skal der så ikke tilsættes en masse andre stoffer når man bruger osmosefilter?? jeg har forresten et uv-filter som jeg ikke har tilsluttet, den vil ikke kunne være nogen hjælp til mit problem??
Jeg tvivler på dit ledningsvand har en nitrat på 90!
Nitratværdien for drikkevand må ikke overstige 10.

UV-lyset fjerner ikke næringsstoffer. Det kan fjerne algesporer og parasitter, men hvis du ikke har problemer med parasitter, ser je ingen grund til at tilslutte det. I første omgang gælder det om at få dine næringsværdier i orden.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Grænseværdien for nitrat i drikkevand er 25mg/l.

http://www.geus.dk/publications/grundva ... o-1998.htm

Det er meget normalt, at nitratindholdet i ledningsvandet er noget højere end vi ønsker i baljen. Been there, done that.
Det hjælper gevaldigt med et osmoseanlæg.

/Kim
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

prøv at måle dit ledningsvand igen og hvis det gi'r samme resultater gør du enten en fejl eller også dur dit testsæt ikk ordentligt...!
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Jeg er fuldstændig enig med nyberg.

Start med at få lavet nogle målinger på dit vand før du køber, laver om el. lign.! Det er med stor sandsynlighed i din vandbehandling/tilførsel problemet ligger.
Så invester i nogle testsæt. Du kunne starte medPhosphat, Silikat, Nitrat (havde du ikke den?).
Mvh.

Henrik S.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"