Levende foder til saltvand??
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Levende foder til saltvand??
Synes ikke man hører så meget om levende foder til saltvandsbaljer.
Mine få fisk (2 klovne, 2 kardinaler) synes godt om flagefoder, men jeg ville gerne prøve at variere lidt med noget mere spændende, som fiskene kan jagte.
Det er vel fint nok at variere lidt? De bryder sig ikke meget om frostfoder.
Mine få fisk (2 klovne, 2 kardinaler) synes godt om flagefoder, men jeg ville gerne prøve at variere lidt med noget mere spændende, som fiskene kan jagte.
Det er vel fint nok at variere lidt? De bryder sig ikke meget om frostfoder.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
- Fyensgade
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Re: Levende foder til saltvand??
Levende artemia er vist førstevalget..
Synes det lyder underligt at de ikke er vilde med frost artemia?
Hvad skete der med den tredje klovn?

...og 27L Softies fragmentakvarium
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Levende rejer er en god ting!
Da jeg lukkede alle mine baljer ned med ferskvand Red cherry rejer - jeg så røg der et par stykker eller 10 ned i RSM 130 - til stor glæde for mine klovne
De kan fåes til cirka 5 kr stykket privat - men hvis du har mod på det så stort et lille 20 liters ferksvand op - de formere sig som du tror det er løgn = gratis mad i lang tid!
Hvis du har nogen spørgsmål om RCS så send mig en PM - har haft dem i mange år og kender en del til dem
Da jeg lukkede alle mine baljer ned med ferskvand Red cherry rejer - jeg så røg der et par stykker eller 10 ned i RSM 130 - til stor glæde for mine klovne

De kan fåes til cirka 5 kr stykket privat - men hvis du har mod på det så stort et lille 20 liters ferksvand op - de formere sig som du tror det er løgn = gratis mad i lang tid!
Hvis du har nogen spørgsmål om RCS så send mig en PM - har haft dem i mange år og kender en del til dem

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Må med skam meddele at jeg aldrig har prøvet med levende Artemia - er det ikke noget besværligt noget?Fyensgade skrev:Levende artemia er vist førstevalget..
Har lige søgt lidt på det, og det ser da spændende ud...det skal nok prøves

Tredje klovn gemmer sig for det meste stadig, men kommer fortsat frem ved spisetid

Det er endnu ikke lykkedes mig at få ham fanget.
Boyu 128 L
Boyu 128 L
Jeg klægger selv artemia i en beholder og har prøvet at fodre dem op så de bliver voksne så de store fisk også gider æde dem. Men desvære er min kultur væltet med artemia hvær gang jeg har prøvet.
Artemia lever af plankton.
Steen
Artemia lever af plankton.
Steen
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Birk(Herning)
rcs ja har ik lige prøvet med det men de er sq nemme af avle man må vel nærmest betegne dem som ferskvands rotter eller mus nok da der er arter der er noget større
tror sq lige jeg fanger mig en og prøver
tror sq lige jeg fanger mig en og prøver
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Jeg bruger en Aqua medic aquabreed 1000 til at klægge artemia. + en luftpumpe.
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=2710
Gider man ikke dyrke plankton kan man fodre dem med JBL ArtemioFluid.50ml.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=13892
Af æg har jeg købt denne Sanders artemia æg. Blå. +95% 425gr. Men køb en mindre bøtte den jeg har købt kommer til at holde resten af mine dage...haha
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12937
Husk at si vandet fra når du fodre med artemia. Jeg bruger denne Hobby Artemia si. 8,5 x 8 cm 180mµ.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=11837
Lidt info omkring Artemia.
http://malawijan.dk/index.php/271874
Steen
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=2710
Gider man ikke dyrke plankton kan man fodre dem med JBL ArtemioFluid.50ml.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=13892
Af æg har jeg købt denne Sanders artemia æg. Blå. +95% 425gr. Men køb en mindre bøtte den jeg har købt kommer til at holde resten af mine dage...haha
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12937
Husk at si vandet fra når du fodre med artemia. Jeg bruger denne Hobby Artemia si. 8,5 x 8 cm 180mµ.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=11837
Lidt info omkring Artemia.
http://malawijan.dk/index.php/271874
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvorfor ikke tage en tur ud til en lysbåde havn og forsøge lykken med mysis??
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hvorledes fanger og identificerer man lige dem?Carsten skrev:Hvorfor ikke tage en tur ud til en lysbåde havn og forsøge lykken med mysis??
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De er for små til at fange med krog, så et fint masket net (dafnienet) er velegnet.bhjensen skrev:Hvorledes fanger og identificerer man lige dem?Carsten skrev:Hvorfor ikke tage en tur ud til en lysbåde havn og forsøge lykken med mysis??
De står i stimer omkring og under bådebroer. Vandet kan være helt helt tåget af dem.
Hvornår på året kan de fanges Carsten ??
Steen
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
med vaders og netbhjensen skrev:Hvorledes fanger og identificerer man lige dem?Carsten skrev:Hvorfor ikke tage en tur ud til en lysbåde havn og forsøge lykken med mysis??

mysis navnet i sig selv bliver referet til Mysidacea.en slags mysis kan generaliseres til en slags Mysidacea.
så alle mysis er mysida men ikke alle mysida er mysis,de mysis som ikke kan identificeres burde være mysida
http://en.wikipedia.org/wiki/Mysidae
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ole har du nogen anelse om red cherry s er godt eller dårligt for saltvandsfisk?ole. skrev:med vaders og netbhjensen skrev:Hvorledes fanger og identificerer man lige dem?Carsten skrev:Hvorfor ikke tage en tur ud til en lysbåde havn og forsøge lykken med mysis??![]()
mysis navnet i sig selv bliver referet til Mysidacea.en slags mysis kan generaliseres til en slags Mysidacea.
så alle mysis er mysida men ikke alle mysida er mysis,de mysis som ikke kan identificeres burde være mysida
http://en.wikipedia.org/wiki/Mysidae
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7800 Skive
Nogle erfaringer med brug af myggelarver ?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
De røde er no go - fiskenes tarme kan ikke klare det!Heeger skrev:Nogle erfaringer med brug af myggelarver ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De er der hele året, men det er omkring denne tid, at der er størst chance.spdiving skrev:Hvornår på året kan de fanges Carsten ??
Steen
Mysis er dog nogle underlige nogen. Den ene dag kan der være så mange at man kan gå på vandet for dem, dagen efter er de alle væk.
så længe vandet er køligt/koldt, er de der hvor det er varmest, når det bliver varmere og vi kommer mere ud, søger de ud hvor vandet er køligere.
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Hvidovre/Thailand
I april - maj starter mulighederne for fangst af den lille 1-2½ cm. mysis "reje" ved vore kyster. Den kan fanges i varierede mængder overalt ved kysterne. Juli, august og september er mysiderne størst og antalet stort og kan ofte ses i store "sværme" på 20 -100cm's dybde og helt inde ved land. Kommer man forbi så store mængder bør man opdele sin fangst i to! een beholder til levende dyr og en beholder til frostdyr. Fang de levende til sidst da de er ret ømtålige overfor varme og iltmangel! Fang så, det du vurdere du kan slæbe og skal bruge til vinteren. Hæld evt. det meste af vandet fra frost beholderen inden du kører hjem. Ved hjemkomst renses urenheder fra og vandet presses forsigtigt ud af mysis massen. (hæld mysiderne op i et stofnet og pres forsigtigt væden fra, put dem derefter ned i store frostposer, og læg evt. posen på et stykke pap, så de beholder den flade form mens de fryser, hvorefter man udjævner posen til ca. 1cm tykkelse. (så er det nemmer at knække stykker af senere) og ind i fryseren. De holder sig fint en hel vinter!.
Køb et langt fintmasket net dvs. minimum en meter langt. ( køb rigeligt så både børn og kone kan deltage, hvilket jo er en kærkommen chance til at familien kan deltage aktivt ) og find et sted nær bopælen, så transporten ikke bliver for lang, kommer man over 45-60 min begynder det at blive problematisk om sommeren. Vi bruger 30 liters hammarplast kasser med klik låg, og i en sådan kasse fanger vi vel ca. 100 mysis og hælder en 30 l. vand på. Husk at hjembringe noget havvand til at skifte med, for den næste dag er deres vand som regel meget hvidt og skal skiftes. Vi benytter også vores gamle akvarievand bare fortyndet til mysis vand. Derefter skifter man bare lidt vand løbende og man kan så holde dem kørende så længe man gider. Husk dog at ilte vandet med en luftpumpe.
Som sådan er fangstid på mysis hele året, men af gode grunde er det først når de kommer tæt på land vi har en reel chance for at fange dem. Jeg har selv under dykning truffet på store stimer langt fra land i kolde mdr. En mysis har en levetid på et år. De laver mellem 750 og 1500 unger hvert år.
De trækker ind på lavt vand i foråret, og det er forskelligt hvor og hvornår de kan findes. Ved Esbjerg fx. kan de kun fanges ved en sluse(Snerum) lige før højvande slutter, i Køge bugt kan de fanges non stop formentlig pga. af den lave ebbe/flod forskel. I Roskilde fjord er det også afhængigt af højvand men også temperatur, Jylling havn er et godt sted til mysis fangst, men kun nogle gange. Københavns havn er også et godt sted, især hvor der er stensætninger eller lign. Så man skal finde sit sted, og så tage derud så tit som muligt indtil man har luret hvornår på dagen de er der. Men er der en er der også flere, bare på andre tidspunkter.
Når vandets temperatur stiger. virker det som om, at de er på lavt vand i kortere tid og i mindre mængder, Så generelt er forår, tidlig sommer den nemmeste tid til regelmæssige fangster MEN i sensommeren optræder mysiderne nogle gange i virkeligt store mængder, og her kan man fange til sit eget og vennernes vinterforbrug på 30 minutter.
Mysis kan for øvrigt sagtens fungere som eneste foderkilde til de fleste fisk. bla. pga. af deres store fedtsyre indehold.
God tur.
Køb et langt fintmasket net dvs. minimum en meter langt. ( køb rigeligt så både børn og kone kan deltage, hvilket jo er en kærkommen chance til at familien kan deltage aktivt ) og find et sted nær bopælen, så transporten ikke bliver for lang, kommer man over 45-60 min begynder det at blive problematisk om sommeren. Vi bruger 30 liters hammarplast kasser med klik låg, og i en sådan kasse fanger vi vel ca. 100 mysis og hælder en 30 l. vand på. Husk at hjembringe noget havvand til at skifte med, for den næste dag er deres vand som regel meget hvidt og skal skiftes. Vi benytter også vores gamle akvarievand bare fortyndet til mysis vand. Derefter skifter man bare lidt vand løbende og man kan så holde dem kørende så længe man gider. Husk dog at ilte vandet med en luftpumpe.
Som sådan er fangstid på mysis hele året, men af gode grunde er det først når de kommer tæt på land vi har en reel chance for at fange dem. Jeg har selv under dykning truffet på store stimer langt fra land i kolde mdr. En mysis har en levetid på et år. De laver mellem 750 og 1500 unger hvert år.
De trækker ind på lavt vand i foråret, og det er forskelligt hvor og hvornår de kan findes. Ved Esbjerg fx. kan de kun fanges ved en sluse(Snerum) lige før højvande slutter, i Køge bugt kan de fanges non stop formentlig pga. af den lave ebbe/flod forskel. I Roskilde fjord er det også afhængigt af højvand men også temperatur, Jylling havn er et godt sted til mysis fangst, men kun nogle gange. Københavns havn er også et godt sted, især hvor der er stensætninger eller lign. Så man skal finde sit sted, og så tage derud så tit som muligt indtil man har luret hvornår på dagen de er der. Men er der en er der også flere, bare på andre tidspunkter.
Når vandets temperatur stiger. virker det som om, at de er på lavt vand i kortere tid og i mindre mængder, Så generelt er forår, tidlig sommer den nemmeste tid til regelmæssige fangster MEN i sensommeren optræder mysiderne nogle gange i virkeligt store mængder, og her kan man fange til sit eget og vennernes vinterforbrug på 30 minutter.
Mysis kan for øvrigt sagtens fungere som eneste foderkilde til de fleste fisk. bla. pga. af deres store fedtsyre indehold.
God tur.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Når jeg har fanget levende foder i skovsøen eller den lokale å, har saltvandsfiskene også fået en bid med - både daphnier, myggelarver og slørvingelarver. Og de elsker det!Heeger skrev:Nogle erfaringer med brug af myggelarver ?
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8723 Løsning
- Geografisk sted: Jylland
Hvad med koralvogtere - de elsker jo dannebrosrejer
Kan jeg bare sætte nogle mysis i eller hvordan?

mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hvad med de almindelige, levende og blege myggelarver, man kan købe eller fange i søer...Bingocaller skrev:De røde er no go - fiskenes tarme kan ikke klare det!Heeger skrev:Nogle erfaringer med brug af myggelarver ?
-og hvad med levende daphnier??
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
saltvands daphnier er dem i familien podonidae
myggelarvene æder alger phytoplankton,en salinitet på 1.023 er stadig brakvand så mon ikke de på ettidspunkt bare flyver væk de mindre brombus gigantus kan også li de forhold..brakvand behøvs ikke være dårligt det er bare brakvand..jeg har delte meninger om mygg ellers og andre parasitter som politikere og bendelorme,ved ikke om myggen finder dig attraktiv,men det er kun hunnen der stikker får at bruge blodet til æg og hannen falder nogen gange i fælden når de vælger forkert "orkidee"
myggelarvene æder alger phytoplankton,en salinitet på 1.023 er stadig brakvand så mon ikke de på ettidspunkt bare flyver væk de mindre brombus gigantus kan også li de forhold..brakvand behøvs ikke være dårligt det er bare brakvand..jeg har delte meninger om mygg ellers og andre parasitter som politikere og bendelorme,ved ikke om myggen finder dig attraktiv,men det er kun hunnen der stikker får at bruge blodet til æg og hannen falder nogen gange i fælden når de vælger forkert "orkidee"
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tror måske nok jeg lige prøver med et par enkelte myggelarver først...ole. skrev:saltvands daphnier er dem i familien podonidae
Boyu 128 L
Boyu 128 L