slange til uv
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: holstebro
slange til uv
hej...jeg har fået købt et uv-filter hvor ind og udløbs rørene er 24-25mm,kan man overhovedet få noget slange i den tykkelse og hvor kan man evt købe det??kan man få et stykke der drosler det ned til 16/22 mm slange,for det er den tykkelse jeg skal bruge til min returpumpe,bøvl bøvl
Mvh Michael
Mvh Michael
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: slange til uv
Du kan få slanger i alle størrelser. Spørgsmålet er bare hvor og om du vil betale prisen.
Hvilket mærke er det uv filter??
Synes bare det lyder mærkeligt at et filter har så store tilslutninger
Hvilket mærke er det uv filter??
Synes bare det lyder mærkeligt at et filter har så store tilslutninger
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
det er en coralife turbo twist 36 watt..nogen der ved hvor man kan købe slange i den størrelse??
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Kan man ikke købe det i alm. akvariebutikker ? Ellers kan man få det her http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=279
Jeg havde samme "problem" med mit 55W De Bary UV og løste det med at lave noget PVC for at lave slangetykkelsen om til at passe min pumpe. Dvs. stor slange fra UV over til PVC og mindre fra PVC til pumpe. Dog endte jeg med at bruge noget blød silicone slange til den tykke del.
/Morten N
Jeg havde samme "problem" med mit 55W De Bary UV og løste det med at lave noget PVC for at lave slangetykkelsen om til at passe min pumpe. Dvs. stor slange fra UV over til PVC og mindre fra PVC til pumpe. Dog endte jeg med at bruge noget blød silicone slange til den tykke del.
/Morten N
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Husk du skal som minimum have 1100-1200 og max er 3400 Liter vand i gennem i timen på dette uv filtermic jensen skrev:det er en coralife turbo twist 36 watt..nogen der ved hvor man kan købe slange i den størrelse??

http://www.landogdyr.dk/prima-flex-slange-25-mm.html
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
takker for svarene,jeg kører pt 2000l i timen igennem,men kommer op på 3000 liter...kender ikke så meget til filteret,men skulle ha fået gode anmeldelser...fandt noget slange hos malawicarsten magen til det ronny linker til 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Har du et link til dit UV-filter?mic jensen skrev:takker for svarene,jeg kører pt 2000l i timen igennem,men kommer op på 3000 liter...kender ikke så meget til filteret,men skulle ha fået gode anmeldelser...fandt noget slange hos malawicarsten magen til det ronny linker til

Du kan jo eventuelt sætte en hane på, så du kan styre flowet igennem filteret

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
du kan google coralife turbo twist..det var også en ide med hanen 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Den ser ganske fin udmic jensen skrev:du kan google coralife turbo twist..det var også en ide med hanen

Men er 36w nok? Synes bare at have læst herinde fra andre, at det helst skal være omkring de 50w?

Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
det kommer også an på hvor stort akvariet er...denne skulle kunne tage op til 2000 liter,og de skriver at den også tager parasitter såsom fiskedræber..men der er jo altid mange forskellige meninger om det,nu prøver jeg ihvertfald med denne..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja det er dermic jensen skrev:det kommer også an på hvor stort akvariet er...denne skulle kunne tage op til 2000 liter,og de skriver at den også tager parasitter såsom fiskedræber..men der er jo altid mange forskellige meninger om det,nu prøver jeg ihvertfald med denne..

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er nu ikke rigtigt!mic jensen skrev:det kommer også an på hvor stort akvariet er...denne skulle kunne tage op til 2000 liter,og de skriver at den også tager parasitter såsom fiskedræber..men der er jo altid mange forskellige meninger om det,nu prøver jeg ihvertfald med denne..
Alger dræbes ved langt lavere watt styrker, og det samme gør de fleste andre ting som er i vandet, men parasitter, skal have fra 50w og opefter.
Det er bestemt heller ikke uden betydning hvor hurtigt vandet løber gennem filteret.
jo langsommere, jo længere kontakt tid er der med Uv strålerne.
Kender ikke det filter, men undrer mig over at Ronny skriver minimum 1100 liter.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
jamen hvis de skal ha fra 50 watt,så gider jeg da ikke at bøvle med uv filter ,men det er der jo også mange meninger om,plus at producenten lyver en op i hovedet...tror de 1100 liter er taget fra producenten af filtrene..så sparer jeg da de penge til de 36watt,
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg ville købe dette:mic jensen skrev:jamen hvis de skal ha fra 50 watt,så gider jeg da ikke at bøvle med uv filter ,men det er der jo også mange meninger om,plus at producenten lyver en op i hovedet...tror de 1100 liter er taget fra producenten af filtrene..så sparer jeg da de penge til de 36watt,
http://saltvandsbutikken.dk/deltec-filter-p-399.html
Det svare til 75w, men bruger kun 39w. Det er det UV-filter, som jeg vil købe/ køber, når det er

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Har du i hele taget behov for et UV filter??
Har du syge fisk??
Ellers er det efter min opfattelse spild af penge
Har du syge fisk??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nej det har jeg ikkeCarsten skrev:Har du i hele taget behov for et UV filter??
Har du syge fisk??

Men havde nu mest tænkt på at have et på et karantæneakvarie engang, når jeg får pladsen

Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
lige pt har jeg hvide pletter,og det sker at det kommer når jeg får nye fisk...
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
nu kender vi dig jo efterhånden så det undre mig at du ikke forspørger noget dukomentation.Carsten skrev: Kender ikke det filter, men undrer mig over at Ronny skriver minimum 1100 liter.
Så for en ordens skyld linker jeg lige til produktet carsten
http://www.marineandreef.com/Turbo_Twis ... s77072.htm

Manualen:The Coralife Turbo-Twist 12X 36 Watt UV Sterilizer is for tanks up to 300 gallons.
36 watt compact fluorescent UV lamp
Minimum flow: 300 gph. Maximum flow: 900 gph.
In line or hang-on
Connections: 1" or 5/8" ID Hose. You'll need at least four feet of clear hose.
Requires pump--we recommend the Rio 1100
Dimensions: 21" X 6"
User Manual (pdf file in new window)
http://www.marineandreef.com/v/vspfiles ... oTwist.pdf
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
ronny.w skrev:nu kender vi dig jo efterhånden så det undre mig at du ikke forspørger noget dukomentation.Carsten skrev: Kender ikke det filter, men undrer mig over at Ronny skriver minimum 1100 liter.
Så for en ordens skyld linker jeg lige til produktet carsten
http://www.marineandreef.com/Turbo_Twis ... s77072.htm
Manualen:The Coralife Turbo-Twist 12X 36 Watt UV Sterilizer is for tanks up to 300 gallons.
36 watt compact fluorescent UV lamp
Minimum flow: 300 gph. Maximum flow: 900 gph.
In line or hang-on
Connections: 1" or 5/8" ID Hose. You'll need at least four feet of clear hose.
Requires pump--we recommend the Rio 1100
Dimensions: 21" X 6"
User Manual (pdf file in new window)
http://www.marineandreef.com/v/vspfiles ... oTwist.pdf
Jeg tror du misforstår mig.
Det har jo altid været god latin at jo langsommere vandet kom forbi Uv filteret, jo større effekt er der.
Og at påstå at 1100 liter i timen er langsomt, er vel en tilsnigelse.
Det som undrer mig, er hvorfor skal det filter have så meget mere vand end de fleste andre.
Og hvad vil der ske hvis man satte en pumpe til 600 l/t på???
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
vandet har måske en lidt længere opholdstid i denne end andre,men ved det ikke..takker for linket ronny 

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Mit 55W De Bary filter har et max. på 6500 l/t. Jeg skrev til dem for at høre om 2000 l/t var fint.
Han skrev tilbage at 2000 l/t var fint og at de anbefalede et turnover på ens akvarie på 40 minutter.
/Morten N
Han skrev tilbage at 2000 l/t var fint og at de anbefalede et turnover på ens akvarie på 40 minutter.
/Morten N
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
nu er du jo også over de magiske 50 watt
jbl skriver feks at ved deres 36 watt må der kun løbe mellem 200-400l i timen igennem for at det tager bakterier og parasitter,men mon de lyver folk op i hovedet hvis man skal over 50 watt??

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Vi havde en længere snak om hvor vidt det virker, hvad effekten skal være osv. i den her tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &hilit=+UV
Der er lidt gode input på flow osv. og bla. en liste jeg fandt på hvad der skal til for at slå ting ihjel.'
Staphylococcus aureus - 6.600 µWs/cm2
E. Coli - 6.600 µWs/cm2
Mycobacterium tuberculosis - 10.000 µWs/cm2
Salmonelle Sp. - 10.000 µWs/cm2
Chlorella vugaris - 22.000 µWs/cm2
Nematode (eggs) - 92.000 µWs/cm2
Trichodina nigra (protozoan) - 159.000 µWs/cm2
Paramecium (protozoan) - 200.000 µWs/cm2
Ichyophthirius sp. (ich) tomite (protozoan) - 336.000 µWs/cm2
/Morten N
Der er lidt gode input på flow osv. og bla. en liste jeg fandt på hvad der skal til for at slå ting ihjel.'
Staphylococcus aureus - 6.600 µWs/cm2
E. Coli - 6.600 µWs/cm2
Mycobacterium tuberculosis - 10.000 µWs/cm2
Salmonelle Sp. - 10.000 µWs/cm2
Chlorella vugaris - 22.000 µWs/cm2
Nematode (eggs) - 92.000 µWs/cm2
Trichodina nigra (protozoan) - 159.000 µWs/cm2
Paramecium (protozoan) - 200.000 µWs/cm2
Ichyophthirius sp. (ich) tomite (protozoan) - 336.000 µWs/cm2
/Morten N
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 6950
jeg har lige investeret i et deltec UV-filter på 39, som der også linkes til - det er godt nok en stor sag, og der står i vejledningen, at maksimalt flow er 2000 liter i timen. med en Tunze Silence, der kan indstilles, regner jeg med at køre med 2/3 af pumpens maksimale hastighed (minumum flow angives til 1000/timen)
Deltec siger selv, at deres uv- rør svarer til det dobbelte af traditionelle rør, men om det er ren reklamefis, ved jeg ikke.
Gzus: Forstår ikke regnestykket - vel at mærke kan ikke se, hvorledes jeg kan bruge det til mit anlæg, så kan du ikke lige smide en forklaring for analfabeter ind??
Om uv- hjælper er vist et religiøst spørgsmål. Man får ihvertfald nærmest sterilt vand, og det hat man brug for til fx opdræt i ferskvand. Min blå palet har en smule hvie pletter, men de er da i aftagende, eller også har e sluppet og ligger på bunden og formerer sig????? - så kan de bare kmme svømmende, så håber jeg mit uv- filter vil tage sig kærligt af dem
PS: Konen har set regningen
, men jeg "overlevede" også i denne omgang 
Deltec siger selv, at deres uv- rør svarer til det dobbelte af traditionelle rør, men om det er ren reklamefis, ved jeg ikke.
Gzus: Forstår ikke regnestykket - vel at mærke kan ikke se, hvorledes jeg kan bruge det til mit anlæg, så kan du ikke lige smide en forklaring for analfabeter ind??
Om uv- hjælper er vist et religiøst spørgsmål. Man får ihvertfald nærmest sterilt vand, og det hat man brug for til fx opdræt i ferskvand. Min blå palet har en smule hvie pletter, men de er da i aftagende, eller også har e sluppet og ligger på bunden og formerer sig????? - så kan de bare kmme svømmende, så håber jeg mit uv- filter vil tage sig kærligt af dem
PS: Konen har set regningen

450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Thue beskriver det lidt i bunden af den anden trådJerslev skrev:jeg har lige investeret i et deltec UV-filter på 39, som der også linkes til - det er godt nok en stor sag, og der står i vejledningen, at maksimalt flow er 2000 liter i timen. med en Tunze Silence, der kan indstilles, regner jeg med at køre med 2/3 af pumpens maksimale hastighed (minumum flow angives til 1000/timen)
PS: Konen har set regningen, men jeg "overlevede" også i denne omgang
Det handler om den stråling selve UV pæren laver, i forhold til størrelsen af filteret, sammenlagt med gennemstrøming (l/T).Denne her side har et diagram over hvor meget flow der skal til ved alm alge og ved protozoan med en omkring 180000µWs/cm2 det skal man så lige dividere med 2 da saltvands protozoan ligger på ca 360000 så flowet er langt ned på et high output uv for det skal virke mod parasitter. Ved en 50watts foreskriver de mod de 180000 et flow på 260 gallons vi skal så op på 360000 så det må betyde 130 gallon ca 520 l/t på et 50 watt uv med en uvc bestråling på 16 watt. Et deltes 39w har jeg fundet ud af ligger på 15 watt uvc stråling så på et deltec skal gennemstrømning nok ligge på 450 l/t for det virker optimalt. Så kan man jo selv gange antal watt i uv op med den retur mængde man skyder igennem systemet for det kører optimalt
Men som Thue konkluderer er en gennemstrømning på 450 l/t nok en meget god indikator på et Deltec 39W filter, uden at du må hænge mig op på det. Alt efter hvad du går efter at fjerne.
Som du kan på listen, er hvide pletter noget af det "sværeste" at fjerne.
/Morten N
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det skal lige siges at mit De Bary og er en stor fætter 
Godt en meter langt med et T8 rør i sig.
/Morten N

Godt en meter langt med et T8 rør i sig.
/Morten N
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ifølge regnestykket betyder det, at Deltecks angivelse af optimal gennemløbshastighed/time er endog meget forkert og kun bør være det halve?? Kan det virkelig passe?????
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det nemmeste er nok at tage fat i Deltec og høre dem ad.
Eller tage snakken med en seriøst producent af UV udstyr der også laver udstyr til andre områder end akvarier.
Men som sagt handler det jo også om størrelse/turnover på ens akvarie, nedkøling af UV rør/pæren samt hvad det er man ønsker at dræbe.
/Morten N
Eller tage snakken med en seriøst producent af UV udstyr der også laver udstyr til andre områder end akvarier.
Men som sagt handler det jo også om størrelse/turnover på ens akvarie, nedkøling af UV rør/pæren samt hvad det er man ønsker at dræbe.
/Morten N
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Bliver ærlig talt ikke meget klogere, men har nu sat en Eheim Compact på , der tager 1000 liter i timen og sat uv - røret lodret - lidt underlig fornemmelse at sætte filteret igang, for man kan jo ikke se, om skidtet dur, men prøver at skrive til Deltec.
tak for hjælpen
tak for hjælpen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
he he,jeg har det på samme måde,sat til,men aner ikke om lortet virker