Selvom du har "masser" af "pods" så lad være med at købe en mandarinfisk. De spiser langt mere end du tror. "regelen" siger at et akvarie skal have kørt i mindst 6 måneder inden man overhovedet skal begynde at tænke på mandarinfisk.
der var en englænder der havde 2 holdt 2 mandariner i et 100 liters i 2 eller 3 år ved at fodre korrekt. Hans ville vist ikke spise alm død føder men ville gerne tage cyclops og flyvefiske æg..
men jeg er også lidt i tvivl - har kun været i gang en 5 mrd tid.... 1 månede med fisk i
men hvad kan man så gøre for at forøge sin population af pods ? kan man bare fodre med plankton ? og i så fald - kan det kun skaffes i kbh ?
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
ja det ved jeg godt og har da også lavet en "pod pile " i baljen - men mener bare at have læst at man kan fremme populationen af disse små kryp så der ikke bliver særlig konkurrence hvis man nu havde flere pod spisende dyr
derfor mit spørgsmål... men hvis ingen ved noget om dette så må jeg vist til at søge på de udenlandske sider
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
"Pods" (et amerikansk kælenavn) hedder egentlig copepoder eller vandlopper på dansk. Det er så mangfoldig en dyregruppe, at der nok skal være nogle, der klarer sig, bare der er noget at leve af. Der findes endda arter, der ernærer sig som er parasitter.
nooze, har du ikke en sump med levende sten? Her skulle der være rigelig muligheder for copepoder at leve og formere sig. Jeg mener også, at de kan findes i større mængder i bundlaget. Vist nok én af grundene til, at nogle undgår sandsøstjerne, da disse også supplerer kosten med copepoder.
jo jeg har sump med noget der ligner 4 kg sten i og alger
nu er sagen at jeg også har en sand spiser, og jeg tænker at den også fjerner en del af disse... så jeg var egenlig på jagt efter info om en mandarin vil tage flyvefiske æg og cyclops og om jeg kunne forøge mængden med plankton - som visse amerikanske sider mener skulle kunne være med at at give en voldsom vækst