Problemer med Silicat og RO anlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Problemer med Silicat og RO anlæg

Indlæg af Gzus.dk »

Nu har jeg skiftet mediet ud i mit silikat filter på RO anlægget, samt sedimentfilter og kulfilter.

Når jeg måler på silicat nu, så får jeg stadig udslag :(

Jeg sidder og overvejer om der er det rigtige filter til at holde silicat mediet.

Mit anlæg er dette her http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... ts_id=1754, dog med et ekstra kulfilter på.

Nede i silicat filteret sidder der sådan en beholder http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... ts_id=1339 men når jeg ellers kigger på siden der det ud til at være den her beholder der skal bruges ??? http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... ts_id=1356

Det skal siges at det fulgte med anlægget da jeg købte det og var fyldt med silicat mediet allerede.

Kan det været noget med den beholder der gør at det ikke bliver ledt ordenligt igennem mediet ? Min silicat målinger på RO vandet ligner dem direkte på hanevandet. Hvis jeg måler direkte på sterilt vand kan jeg se at testsættet viser rigtigt ved at være meget mere hvidt.

Er der nogen der har samme anlæg, samme problemer eller har ideer ?? :(

/Morten
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Problemer med Silicat og RO anlæg

Indlæg af Stefan »

Har du samlet anlægget rigtigt? Hvor mange liter har du lavet efter monteringen af det nye medie?

Tror ikke du behøver spekulere i, om beholderen til dit medie er "forkert", hvilket jeg tvivler på det er!

Jeg vil anbefale at låne en TDS-måler et sted, så du kan måle TDS både før og efter dit silikatfilter.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg kunne forstille mig at du enten har samlet filteret forkert, eller at den "patron" ikke duer til det som den skal.
Den patron står der noget med kokosfiber og kul??

Jeg ville købe den blå patron til filteret, for at være på den helt sikre side.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Tror muligvis også at mine øjne spiller mig et puds.

Jeg prøvede jeg at sammenlignen farver på mit gamle RO vand og det nye, og der virkede det nye en del mere hvidt.

Det undrer mig også lidt det med kokos og kul, men det var den patron der fulgte med anlægget, og som allerede var fyldt med silicat medie ??

Jeg må lige prøve at lave lidt flere målinger i dag, og se målingerne i dagslys. Syntes godt nok de er svære at se på sådan en Salifert testsæt. Findes der er et bedre Silicat målesæt ?

/Morten N
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

TDS-målingen ville give udslag, hvis det er et kulfilter i stedet for et totalafsalter. Det er en hel del nemmere at måle fremfor et besværligt testsæt.

Du kan f.eks. bare købe en af de helt billige målere på ebay. De er fine til at indikere om membranerne er slidte og om totalafsalteren er ved at være færdig. De findes både som to-trins in-line eller som håndholdte.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Morten jeg har en TDS måler hvis du vil have hjælp. Dog ved jeg ikke ret meget om det anlæg du har købt.

Steen
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg har allerede sådan en in-line Tunze TDS måler på, som måler både input og output af anlægget.

Jeg skal bare lige have købt noget NaCL væske så jeg kan kalibrere den helt præcist.

Hvor står forskel er der på vand med silicat i forhold til uden på sådan en måler ?

/Morten N
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Hvad siger TDS-målingen? Det ville være smartere at flytte måleren, som du har på indgangen, så du har én måler efter membranerne og én efter totalafsalteren.

TDS'en giver desværre, som navnet antyder, kun en måling af totalt opløste salte. Det er derfor umuligt at sige, hvorvidt det er silikat eller andet, hvis målingen giver udslag.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg troede desværre at jeg havde noget destilleret vand som jeg ville bruge til at kalibrere det igår, men efter jeg havde skruet frem og tilbage opdagede jeg desværre at det kun var sterilt vand :(

Jeg skal derfor have købt noget kalibreringsvæske så jeg kan få indstillet den igen.

Jeg havde faktisk tænkt på at flytte den ene måler fra input til før silicat filteret. Det må jeg lige få gjort :) Giver heller ikke rigtigt nogen mening af se hvad ens vandhane vand har af måling.

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Gzus.dk skrev:Jeg havde faktisk tænkt på at flytte den ene måler fra input til før silicat filteret. Det må jeg lige få gjort :) Giver heller ikke rigtigt nogen mening af se hvad ens vandhane vand har af måling.

/Morten N

jo det giver faktisk mening atvide hvad vandhanevandet er.
Et osmose anlæg kan fjerne noget der ligner 95% af det som er i vandet, men 95 % af hvilken værdi??
Den optimale TDS måler skulle have 3 målere.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg kører også med tunze's dobbelt tds måler, hanevand=330, efter harpiksfilter(resin)=001
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"