1: Købe frostne rejer samt seafood mix (Muslinger, blæksprutte og alt det der) - tø det op - og blande det med hvidløgspulver (skulle være godt for immunsystemet har jeg hørt)
2: Kører det igennem en gammel kaffemølle eller mixer - så det bliver blendet godt
3: Hælde mixet i en eller anden form og så fryse det
Vil det virke? Mangler jeg noget i min mix? Og hvad bruger I af forme til at fryse det i - synes en gammel isterning bakke virker for stor?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Bingocaller skrev:Hvordan laver I hjemmelavet foder derude?
Jeg har følgende plan:
1: Købe frostne rejer samt seafood mix (Muslinger, blæksprutte og alt det der) - tø det op - og blande det med hvidløgspulver (skulle være godt for immunsystemet har jeg hørt)
2: Kører det igennem en gammel kaffemølle eller mixer - så det bliver blendet godt
3: Hælde mixet i en eller anden form og så fryse det
Vil det virke? Mangler jeg noget i min mix? Og hvad bruger I af forme til at fryse det i - synes en gammel isterning bakke virker for stor?
Foruden ovenstående bruger jeg:
* div. typer tørfoder (flage, små pellets)
* Nori tang (meget fint hakket)
* Spinat (NB: jeg her et FOWLR setup - spinat kan vist nok skabe en del fosfat...)
* Cycploeeze
* evt. vitaminer (på flaske)
pakker det altid i alm. fryseposer - sørg for at massen "flades god ud" - så e det nemmere at knække små stykker af.
Er enig med at blandet frost fra en akvariebutik var lige så godt - tanken var at få hvidløgspulver med ind the mix - eller er det ligemeget med hvidløg?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
TorbenC skrev:Hvis du vil lave en blanding af frostvarer - Kan du lige så godt købe en frostfoder som er blandet - Kvaliteten er den samme.
Der er fx. Unimix Marine, som indeholder alt hvad du har brug for.
Jeg laver engang imellem selv foder til mine fisk, men dette er med friske rejer, muslinger, østers, tang m.m.
Helt enig i at det er lige så godt, men det er til gengæld også dyre at fodrer med. Af en pose seafood mix og lidt tilsætninger og andet forskelligt foder kan du få en del mere frostfoder end du gør med en omgang frostfoder fra den lokale.
Jeg bruger:
Hele frosne slikærter
Alm. løse ærter
spinat
lidt persille
Hele frosne rejer
blæksprutter
blåmuslinger
kyllingelever
Alt købt i frossent form fra Superbest.
- jeg tilsætter lidt vitamindråber.
Det ryger også bare i blenderen også i frostposer. Blandingsforholdet er 50% kød og 50% vegetabilsk
Fiskene er super vilde med det og på den måde får kauderni, muræne, dragefisk også vitaminer og vegetabilske tilskud
TorbenC skrev:Hvis du vil lave en blanding af frostvarer - Kan du lige så godt købe en frostfoder som er blandet - Kvaliteten er den samme.
Jeg laver engang imellem selv foder til mine fisk, men dette er med friske rejer, muslinger, østers, tang m.m.
Helt enig i at det er lige så godt, men det er til gengæld også dyre at fodrer med. Af en pose seafood mix og lidt tilsætninger og andet forskelligt foder kan du få en del mere frostfoder end du gør med en omgang frostfoder fra den lokale.
Tror ikke der er den store forskel prismæssigt - Især ikke når man skal bruge tid på det.
Tror ikke der er den store forskel prismæssigt - Især ikke når man skal bruge tid på det.
Der er stor forskel i prisen. Jeg har ikke lige et regnskab, men jeg laver selv foder meget lig de ovenfor nævnte, og jeg sparer mange penge.
Artemia, Mysis, Krill, Hummeræg fra frost
Kammuslinger, Rejer, Blæksprutte fra fiskehandleren
Hvidløg - 3 fed
Nekton MSA vitaminpulver til næsten alle typer dyr
C-vitamin, Aminosyrer
Div flager og pellets, div. Nori typer
Alt i blenderen i gode 5min tid, med et lille sip vand, så det bliver en tyk grød.. Det sviner godt i vandet de første 5-10min, men alle beboere bliver helt elektriske
Artemia, Mysis, Krill, Hummeræg fra frost
Kammuslinger, Rejer, Blæksprutte fra fiskehandleren
Hvidløg - 3 fed
Nekton MSA vitaminpulver til næsten alle typer dyr
C-vitamin, Aminosyrer
Div flager og pellets, div. Nori typer
Alt i blenderen i gode 5min tid, med et lille sip vand, så det bliver en tyk grød.. Det sviner godt i vandet de første 5-10min, men alle beboere bliver helt elektriske
en lille smule gelantine samler det og gør at det ikke bare eksploderer når det kommer i vandet
m.larsen78 skrev:en lille smule gelantine samler det og gør at det ikke bare eksploderer når det kommer i vandet
Tak - Det er skrevet i fiskenes kogebog!
Gelatine virker fint, men det er lavet af gris. Jeg bruger agar pulver i stedet for, det gør det samme men er udvundet af alger. Det gør sikkert ingen forskel, men jeg er mere tryg ved at bruge så "naturlige" ingredienser som muligt
Du kan sagtens komme grøntsager, krebsedyr og fisk i din blanding!
Jeg bruger alm hele fed hvidløg der bare er skrællet, men om det er hvidløg på den ene eller anden måde - Det er stadig hvidløg. Dog tror jeg ikke de syltede på glas er de bedste