"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor "farlige" er små søstjerner ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Hvor "farlige" er små søstjerner ?

Indlæg af apfolmer »

Jeg har flere gange set små søstjerner i akvariet, som sætter sig på hhv polypper osv, og har mistænkt dem for at være grunden til at nogle enkelte ting er døde...

Kan dette bekræftes, at de ligefrem kan være grunden til enkelt SPS frafald samt polypper der lukker/dør ? Jeg har nemlig observeret dem sidde på de pågældende ting af og til...

Men det er vel bare bedst at pilel dem op ?

Eller er det ikke noget med at en eller anden "Harlequin Reje" kan spise dem.. (men hvad så når der ik er flere, dør rejen så eller kan denne fodres med noget ???)

Eller er det bare "wild-wild-guess" det hele ? ???
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Hvor "farlige" er små søstjerner ?

Indlæg af Nolan »

Jeg går ud fra, at det er Asterina sp. vi taler om ?
Jeg har aldrig oplevet, at de har givet problemer i mine baljer - og jeg havde dælme mange på et tidspunkt.

Der findes dog nogle enkelte arter, der kan finde på at æde polypper men det er, i min optik, ikke ret sandsynligt, at det er det du oplever....

/Kim
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvor "farlige" er små søstjerner ?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg kan ikke holde polypper i mit akvarie dertil har jeg får mange a de skide søstjerne så jeg skal helt sikkert have fat i en Harlequin Reje..

Jeg troede de var nyttedyr men når man får rigtig mange er det som om de hopper på polypperne, andre koraller har jeg ikke samme problem med
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor "farlige" er små søstjerner ?

Indlæg af Carsten »

Som Nolan skriver er der enkelte arter som går på korallerne. Har selv oplevet det, hvor jeg simpelthen kunne se et spor hvor den havde gnavet.
Langt de fleste er ganske uskadelige. Hvis du oplever at de sidder på "kanten" af hvor en koral er levende eller død, så tror jeg mere det er fordi de rykker ind, når der er noget at spise, men ikke at de selv "dræber" byttet.

Dem jeg havde som gnavede koral i sig, var en anelse større end de små hvide/grålige og så havde de et svagt skær af lyserød på ryggen.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Hvor "farlige" er små søstjerner ?

Indlæg af Lars M »

Altså nu ville jeg aldrig prøve at spise dem, men min erfaring at så længe de bliver i baljen er de ufarlige :roflmao: :rofll: :scared: :roflmao: :rofll: :sorry:

Jeg har altid haft rigtigt mange og mine er algespisere/snadder. Kun godt at sige om dem.
Mvh.

Lars Mogensen
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"