ID af lidt forskelligt
ID af lidt forskelligt
Hej!
Så har jeg haft sten i vandet i en uge, og fundet lidt jeg ikke lige kan se hvad er ... håber der er nogen der ved det.
1 - er bange for det er glasroser .. de er 3 mm. og der er dukket 2 op på en dag.
2 - tja, en rød ting med sugekop arme som den brugte til at kravle rundt på glasset med. 5mm.
3 & 4 - ligner hinanden 3 er lilla og 4 er grøn. Åbner og lukker sig ca. 4 mm.
Jeg har også fundet en "arm" af en art, det ligner sådan en fra en aml. anemone. Den en gule/gennemsigtig og har ikke nogen speciel farve på spidsen ... den sidder bare så dumt at jeg ikke kan tage billeder af den. den er omring 1 cm lang. Kan det være en pestanemone?
hvordan kender jeg egentlig forskel på pest anemoner og nogen jeg må lade blive?
Håber nogen kan give id af tingene
Så har jeg haft sten i vandet i en uge, og fundet lidt jeg ikke lige kan se hvad er ... håber der er nogen der ved det.
1 - er bange for det er glasroser .. de er 3 mm. og der er dukket 2 op på en dag.
2 - tja, en rød ting med sugekop arme som den brugte til at kravle rundt på glasset med. 5mm.
3 & 4 - ligner hinanden 3 er lilla og 4 er grøn. Åbner og lukker sig ca. 4 mm.
Jeg har også fundet en "arm" af en art, det ligner sådan en fra en aml. anemone. Den en gule/gennemsigtig og har ikke nogen speciel farve på spidsen ... den sidder bare så dumt at jeg ikke kan tage billeder af den. den er omring 1 cm lang. Kan det være en pestanemone?
hvordan kender jeg egentlig forskel på pest anemoner og nogen jeg må lade blive?
Håber nogen kan give id af tingene
- Vedhæftede filer
-
- skiveanemone?
- 4.jpg (87.8 KiB) Vist 2001 gange
-
- skiveanemone??
- 3.jpg (59.65 KiB) Vist 2001 gange
-
- Rød underlig snegl ting med fangarme
- 2.jpg (17.32 KiB) Vist 2001 gange
-
- Glasroser????
- 1.jpg (66.11 KiB) Vist 2001 gange
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Dem på billede 1, "pumper" de?? Synes godt de kunne minde lidt om xenia... Sneglen (billede 2) kunne måske være en nudisnegl af en art, men er bestemt ikke sikker.. De sidste 2 billeder kan jeg ikke rigtig se noget ud af... Måske et par lildt bedre billeder kan hjælpe... Ved godt at det er pisse svært at tage billeder af.. 

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=4052
I ovenstående tråd har jeg taget et par billeder af en pestanemone..
I ovenstående tråd har jeg taget et par billeder af en pestanemone..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
- Janne
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Frederiksberg
Billede 1 synes jeg ligner nogle små Scypha-svampe - prøv at se næsten nederst på denne side: http://melevsreef.com/id/kritter2.html
Hvor stor er den på det sidste billede? Jeg synes den ligner en Pest-anemone, Anemonia majano.
Hvor stor er den på det sidste billede? Jeg synes den ligner en Pest-anemone, Anemonia majano.
MVH Janne
Tusind tak for de mange svar!
Peters1- nej, de "pumper" ikke, mne trækken sig nogen gange sammen og strækker sig.
Snegel, har jeg kun set en gang, syndes også slev det lignede en nøgensnegl.
Billede 3 & 4 syndes Ricordea, lyder som et godt bud (det skulle nu også passe mig ret godt*G*) Jeg giver dem lidt tid og smider flere billeder op når de er vokset ... vist de gør.... de er kun ca. 3 mm i diameter lige nu. Rørorm er nu også et godt bud, de trækker sig nemligt helt sammen og forsvinder, ned i stenen nok, når mine kreb kommer i nærheden.
Peters1- nej, de "pumper" ikke, mne trækken sig nogen gange sammen og strækker sig.
Billede 3 & 4 syndes Ricordea, lyder som et godt bud (det skulle nu også passe mig ret godt*G*) Jeg giver dem lidt tid og smider flere billeder op når de er vokset ... vist de gør.... de er kun ca. 3 mm i diameter lige nu. Rørorm er nu også et godt bud, de trækker sig nemligt helt sammen og forsvinder, ned i stenen nok, når mine kreb kommer i nærheden.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Det er ikke Ricordea, der ses på billede 3 og 4! - i hvert fald ikke 4!gernerhahn skrev:Tusind tak for de mange svar!
Det er Sabellastarte. En skiveanemone kan ikke bare forsvinde ned i et rør i stenen, og så er en skiveanemone én stor skive og ikke noget, der ligner en fjer hvilket Sabellastarte gør.
Ricordea (florida):

Rørorm/Sabellastarte sp.:
- Vedhæftede filer
-
- boersteorm.jpg (45.34 KiB) Vist 1889 gange
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK