Erfaring med vægakvarier?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
David84
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2011

Erfaring med vægakvarier?

Indlæg af David84 »

Hej

Jeg har i længere tid gået med tanken om at kaste mig ud i et saltvandsakvarie, men er tit blevet stoppet, grundet tanker om masser af vedligeholdelse, ressourcer samt det økonomiske aspekt i et saltvandakvarie. Men så fortalte en god ven, at små akvarier i dag, faktisk ikke kræver så meget som jeg antog. Han har selv et fluval edge nano akvarie, som han er utrolig glad for.

Men det kære pigebarn derhjemme var ikke så meget for et sådan akvarie, da det kræver meget plads. Derfor var jeg inde og kigge på væg akvarier, som jeg umiddelbart synes lyder som en rigtig god ide. Har dog ikke set dem in reel life. Jeg fandt faktisk et akvarie på 25 liter, hvilket passer godt til det behov som jeg har. Dog er der et minus ved akvariet, da det kun er 10 cm dybt.

Er der nogen som har erfaringer med denne type akvarier eller har hørt om dem?
Hvad med fiskene, vil de kunne trives i et så smalt akvarie?
Vil det overhovedet være muligt for mig at danne et nogenlunde naturligt miljø, selvom akvariet kun er 10 cm dybt?

Planen er nemlig at jeg skal have maks. 2 klovnefisk i akvariet. måske en søstjerne og en krabbe samt selvfølgelig lidt koraller og anemoner. Keep it simple!

Ser frem til at høre fra jer

Mvh

David
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Erfaring med vægakvarier?

Indlæg af KimS »

Jeg har et 30 liters vægakvarie - lige nu ikke i brug og til salg - og havde et klovnfiskepar SMALL gående der i et års tid inden jeg nedlagde det pga flytning. Så det kan lade sig gøre. Men,men, de antal liter kan altså "tippes" - jeg fodrede for meget inden jeg gik ned til kun to fisk - jeg havde 3 fisk & en lille hummer og fiskene døde allesammen ved nitrit forgiftning. Så du skal vide at systemet er meget sårbart så jo mindre du fodrer jo bedre. Jeg havde så også kun "biologisk" filter og ikke en skummer på fordi der simpelthen ikke var plads i akvariet. Du kan se lidt om dengang for et par år siden hvor jeg havde det oppe at køre og før det "tippede" - men som sagt: et klovnepar der fik granulater hver dag havde jeg i et års tid - her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=18962 . Men vil nok råde dig til at gå på "gulvet" :wink: med et akvarie da der lettere kan laves et bedre sted og plads for et klovnepar
Senest rettet af KimS tirs 15. mar 2011 22:12, rettet i alt 1 gang.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af rastachuza »

Hej, jeg har selv leget med iden om at lave mit fluval edge om til saltvand, men har ingen erfaring med saltvand skal det lige siges.. men her http://www.reefsanctuary.com/forums/nan ... lon-5.html der er en der har gjort det samme så det skulle være muligt :)

med hensyn til det andet akvarie ved jeg ikke, men en søstjerne har jeg før fået af vide man ikke kan holde i så små akvarier da der ikke er mad nok..

Håber det kunne bruges :)
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

rastachuza skrev:Hej, jeg har selv leget med iden om at lave mit fluval edge om til saltvand, men har ingen erfaring med saltvand skal det lige siges.. men her http://www.reefsanctuary.com/forums/nan ... lon-5.html der er en der har gjort det samme så det skulle være muligt :)

med hensyn til det andet akvarie ved jeg ikke, men en søstjerne har jeg før fået af vide man ikke kan holde i så små akvarier da der ikke er mad nok..

Håber det kunne bruges :)
Du kan se min udvikling af et fluval edge her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=41444
Det er både udvikling og tekniske opbygning.
//Karsten
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af aamann »

hvor finder i disse vægakvarier (ca 30l) henne til rimelige priser??? :-)
David84
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af David84 »

KimS skrev:Jeg har et 30 liters vægakvarie - lige nu ikke i brug og til salg - og havde et klovnfiskepar SMALL gående der i et års tid inden jeg nedlagde det pga flytning. Så det kan lade sig gøre. Men,men, de antal liter kan altså "tippes" - jeg fodrede for meget inden jeg gik ned til kun to fisk - jeg havde 3 fisk & en lille hummer og fiskene døde allesammen ved nitrit forgiftning. Så du skal vide at systemet er meget sårbart så jo mindre du fodrer jo bedre. Jeg havde så også kun "biologisk" filter og ikke en skummer på fordi der simpelthen ikke var plads i akvariet. Du kan se lidt om dengang for et par år siden hvor jeg havde det oppe at køre og før det "tippede" - men som sagt: et klovnepar der fik granulater hver dag havde jeg i et års tid - her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=18962 . Men vil nok råde dig til at gå på "gulvet" :wink: med et akvarie da der lettere kan laves et bedre sted og plads for et klovnepar
Hej Kim, tak for dit svar. Har dog lige 2 spørgsmål: Hvad mener du med tippes? Og hvad mener du med at gå på gulvet? Mener du, at få et akvarie, som skal stå fast på gulv/reol/hylde etc, så det er nemmere at arbejde med?
David84
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af David84 »

Til rastachuza: Du kan sagtens benytte et Fluval edge akvarie som saltvandsakvarie. Det er det min ven lige er startet med, og det er faktisk slet ikke så besværligt at holde, når blot man ikke har så mange fisk i. Evt. søg på akvarier af denne type i forumet, så skal der nok komme nogle tråde frem.

Tíl aamann: Check det store udland. Evt. google det, eller søg på ebay.co.uk.
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Indlæg af KimS »

David84 skrev:
KimS skrev:Jeg har et 30 liters vægakvarie - lige nu ikke i brug og til salg - og havde et klovnfiskepar SMALL gående der i et års tid inden jeg nedlagde det pga flytning. Så det kan lade sig gøre. Men,men, de antal liter kan altså "tippes" - jeg fodrede for meget inden jeg gik ned til kun to fisk - jeg havde 3 fisk & en lille hummer og fiskene døde allesammen ved nitrit forgiftning. Så du skal vide at systemet er meget sårbart så jo mindre du fodrer jo bedre. Jeg havde så også kun "biologisk" filter og ikke en skummer på fordi der simpelthen ikke var plads i akvariet. Du kan se lidt om dengang for et par år siden hvor jeg havde det oppe at køre og før det "tippede" - men som sagt: et klovnepar der fik granulater hver dag havde jeg i et års tid - her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=18962 . Men vil nok råde dig til at gå på "gulvet" :wink: med et akvarie da der lettere kan laves et bedre sted og plads for et klovnepar
Hej Kim, tak for dit svar. Har dog lige 2 spørgsmål: Hvad mener du med tippes? Og hvad mener du med at gå på gulvet? Mener du, at få et akvarie, som skal stå fast på gulv/reol/hylde etc, så det er nemmere at arbejde med?
Hej David, jeg mener med "tippet" ... eller "væltet" at værdierne i vandet, især nitritten, kan blive for høj og dræbe fiskene og andre, f.eks rejer, og det sker ofte ved overfodring og et vægakvarie uden skummer som mit har svært ved at fjerne affaldstofferne. I et akvarie stående på gulvet giver mere plads til skummer mm. - eventuelt i et bord/skab for at fjerne disse og samtidigt give mere plads til fisk som klovnefisk - de 10-15 cm i dybden på vægakvarie appelerer mere til lavere dyr syntes jeg :wink:
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Klovnfisken har forøvrigt et flot vægakvarie hængende sidst jeg var forbi ...
David84
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af David84 »

Hej David, jeg mener med "tippet" ... eller "væltet" at værdierne i vandet, især nitritten, kan blive for høj og dræbe fiskene og andre, f.eks rejer, og det sker ofte ved overfodring og et vægakvarie uden skummer som mit har svært ved at fjerne affaldstofferne. I et akvarie stående på gulvet giver mere plads til skummer mm. - eventuelt i et bord/skab for at fjerne disse og samtidigt give mere plads til fisk som klovnefisk - de 10-15 cm i dybden på vægakvarie appelerer mere til lavere dyr syntes jeg :wink:[/quote]

Hej Kim

Planen var at jeg 1. gang ugentligt ville skifte ca. 10-20% af vandet, for at undgå dette problem. Er godt klar over, at adgangsforholdende til akvariet vil blive en smule besværliggjort, men tror godt det kan lade sig gøre. Anyway, tak for dit svar
/David
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"