1. fisk? evt. mandarin?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

1. fisk? evt. mandarin?

Indlæg af Peters1 »

Overvejer kraftigt at se om jeg kan holde en mandarin i mine 130l og tænker på om det måske kunne være en god ide at sætte den i, som den 1 fisk. Tanken var at den måske havde mere ro til at vende sig til at spise frost. Jeg har pt. rigtig mange pods i hele akvariet på både sten og bundlag, dag og nat... Men er i tvivl om hvorvidt bestanden kan holde sig selv kørende til at fodre mandarinen hvis ikke den vil tage frost til sig..

Så hvis jeg skal have sådan en skal det så være den 1. fisk eller hvad siger folket?

På forhånd tak for svarene.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 1. fisk? evt. mandarin?

Indlæg af Bingocaller »

Altså du kan snildt sætte en í nu - og det er en rigtigt god ide at gøre det som første fisk.

Problemet er at jeg tror ikke dine sten vil kunne vedligeholde den bestand af pods som den ville spise - og specielt ikke hvis du smider andre fisk i senere.

Det jeg ville gøre var følgende (hvis du ikke gider starte op med ATS :) )

#Putte en mandarin i
#Lade den leve af dine pods men du stille og roligt prøver at lærer den at spise frost fra et olivenglas
#Når den har lært det - så kan du smide noget andre fisk i

Fordelen du har nu er at du ikke har andre fisk der kan forstyrre den - men du er nødt til at lærer den at spise af glas - for hvis du får den til at tage frost der bare flyder rundt - ja så vil den ikke få noget når du putter de andre fisk i.

just my 2 cents :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Det var præcis min tanke også, så der er vi jo enige :GO

ATS kunne være meget interessant på et tidspunkt, hvis(når) der en gang kommer sump i underskabet :wink:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Men så ville jeg næsten sige sump med ATS inden mandarin - så er dit problem med podS jo løst - bare se hvordan det går for stig jest og anders m. Det kører jo bare derud af :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Sump og ATS har længe udsigter tror jeg, så jeg tænker stadigvæk på om den skal isættes, som 1. fisk for at give den tid til at lære at spise frostfoder fra et olivenglas..
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Peters1 skrev:Sump og ATS har længe udsigter tror jeg, så jeg tænker stadigvæk på om den skal isættes, som 1. fisk for at give den tid til at lære at spise frostfoder fra et olivenglas..
Hej Peter,

Jeg synes, at det lyder som en SUPER idé, at du køber den som første fisk, og på den måde vender den til at tage frostfodre :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Synes også det lyder som en fin ide. Så er der jo ingen til at stresse mandarinen mens du lære den at tag frost!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Anders månsson »

Jeg vil bare lige birdage med lidt negative erfarringer, det er ikke alle mandariner man kan lære at tage frostfoder...

Jeg vil da gerne hjælpe med at lave rørførring og ATS opbygning på et tidspunkt!
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6740 Bramming

Indlæg af Dahl669 »

Så vil jeg da bidrage med lidt positiv erfaring, jeg har haft 2 mandariner i mit RSM 130, og de spiste begge frost foder.

Måden jeg fik dem til det var ved at lave et lille ritual hver gang der bliver fodret, jeg bankede bare lidt på glasset af akvariet, samme tid med jeg slukkede pumperne, når jeg fodrede. De lærte det faktisk på under en uge.
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Det lyder da rigtig godt Anders :W Især rørføringen til sump er jeg noget i tvivl om, så lidt hjælp på det punkt ville være helt kanon når den tid kommer :GO

Ved godt at det ikke er alle mandariner der kan lære det, men jeg må krydse fingre for at få fat i en der gør :be: Og ellers kan den muligvis efter en given periode komme videre til en større balje, men så er det jo bare hvor længe man skal give den chancen ?
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Peters1 skrev:Det lyder da rigtig godt Anders :W Især rørføringen til sump er jeg noget i tvivl om, så lidt hjælp på det punkt ville være helt kanon når den tid kommer :GO

Ved godt at det ikke er alle mandariner der kan lære det, men jeg må krydse fingre for at få fat i en der gør :be: Og ellers kan den muligvis efter en given periode komme videre til en større balje, men så er det jo bare hvor længe man skal give den chancen ?
Ja og om du kan fange skidtet igen. De ser langsomme ud, men de er dælme hurtige. Eneste grund til jeg fangede min var fordi den spiste frostfoder i glas, så kunne jeg lige sætte hånden for da den spiste og så op med glasset :GO
MVH
Martin
8370 Hadsten
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"