hor høj mg og ca
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2010
hor høj mg og ca
Hej alle her inde
Jeg har en balje på 350 og en sump på 100 litter det har kørt ni i ca et halvt år uden at jeg har tilført noget andet ind aktiv kul og en sok med fosfat fra Deltee. Jeg købte for ca 14 siden en skummer af en her inde fra enDELTEE APF600 som skummer på ful tryg. men mine vardier er stadig for høje Jeg bruger osmose.
po4 er0,03
no3 er 10
no2 er 0,1
ph er 7,7
mg er 1500+
ca er 500++
kh er9,6
salt er1.025
Jeg foder både med frost og tør foder men jeg syntes ikke ret meget. Både fisk og koraler ser ud til at trives.
Er der en som kan sige hvad jeg gør for kert
hilsen per
Jeg har en balje på 350 og en sump på 100 litter det har kørt ni i ca et halvt år uden at jeg har tilført noget andet ind aktiv kul og en sok med fosfat fra Deltee. Jeg købte for ca 14 siden en skummer af en her inde fra enDELTEE APF600 som skummer på ful tryg. men mine vardier er stadig for høje Jeg bruger osmose.
po4 er0,03
no3 er 10
no2 er 0,1
ph er 7,7
mg er 1500+
ca er 500++
kh er9,6
salt er1.025
Jeg foder både med frost og tør foder men jeg syntes ikke ret meget. Både fisk og koraler ser ud til at trives.
Er der en som kan sige hvad jeg gør for kert
hilsen per
Re: hor høj mg og ca
Hvad måler du fosfat med ?
Det lyder lidt vildt med en fosfat på 0.03 Når du også kan måle no2 og no3.
hvad med alger døjer du med det ?
Laver du vandskifte ?
Når du fodre med især frost så tilsætter du både nitrat og fosfat hvis ikke du skyller foderet enden du kommer det i akvariet.
Hvad med vægst på koralerne i sær SPS kan du se noget der ?
Steen
Det lyder lidt vildt med en fosfat på 0.03 Når du også kan måle no2 og no3.
hvad med alger døjer du med det ?
Laver du vandskifte ?
Når du fodre med især frost så tilsætter du både nitrat og fosfat hvis ikke du skyller foderet enden du kommer det i akvariet.
Hvad med vægst på koralerne i sær SPS kan du se noget der ?
Steen
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 15
hej
Jeg bruger salifert
Nej jeg har ikke nogle alger kun lidt brune som seder på ruden
nej jeg laver ikke vandskift men bruger ca 20-30 litter osmosevand om ugen
ja jeg hved godt at jeg tilsætter nitrat og fosfat men fiskene spiser det på 2 minutter
nej jeg syntes ikke at der er nogen vægst på koralerne men de står flot i farven
hilsen per
Jeg bruger salifert
ja jeg hved godt at jeg tilsætter nitrat og fosfat men fiskene spiser det på 2 minutter
nej jeg syntes ikke at der er nogen vægst på koralerne men de står flot i farven
hilsen per
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
fed overskrift
P-nielsen

P-nielsen

- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Du fodre helt sikkert for meget. Det gør de fleste. Jeg gør det selv i perioder og det er rigtig dumt. Derfor holder jeg altid et godt øje med mit nitrat. Jeg tilfører desuden 1 ml. vodka i døgnet. alligevel har jeg igen fået en lille smule nitrat i igen på 1 mg/l, så nu sættes fodringen igen ned.
Ca skal ligge mellem 410 - 440 og mg skal ligge mellem 1350 - 1450. Har selv ligget med for højt mg, hvor det ikke gjorde skade, men man kan miste noget af farverne på korallerne.
Ca skal ligge mellem 410 - 440 og mg skal ligge mellem 1350 - 1450. Har selv ligget med for højt mg, hvor det ikke gjorde skade, men man kan miste noget af farverne på korallerne.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
hvilke frost er der tale om
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
Mål fosfaten med et rigtig test sæt " Rowa eller Hanna" som kan måle og ikke salifert. Så vil du sikkert og opdage at fosfaten ligger noget højere.
Fosfat i vandet hæmer væksten hos koralerne især SPS koraler og vosker dine koraler ikke har du heller ikke noget forbrug af CA + MG derfor kan de ligge højt.
Mg bliver også især brugt til at danne kalkalger og dem skal du ikke regne med at få før vandet er iorden igen fosfat, nitrat osv.
Brugn alger er også et tegn på at vandet ikke er optimalt. Havde det været det så havde du også kalkalger istedet.
Lav nogle vandskifte og få rettet lidt op på værdierne samt spar på fodret og skyld det enden du fodre. En ting mere VSV kan du eventuelt også prøve.
Fosfat medie i en sok er heller ikke optimalt da mediet helst skal "danse"
Steen
Fosfat i vandet hæmer væksten hos koralerne især SPS koraler og vosker dine koraler ikke har du heller ikke noget forbrug af CA + MG derfor kan de ligge højt.
Mg bliver også især brugt til at danne kalkalger og dem skal du ikke regne med at få før vandet er iorden igen fosfat, nitrat osv.
Brugn alger er også et tegn på at vandet ikke er optimalt. Havde det været det så havde du også kalkalger istedet.
Lav nogle vandskifte og få rettet lidt op på værdierne samt spar på fodret og skyld det enden du fodre. En ting mere VSV kan du eventuelt også prøve.
Fosfat medie i en sok er heller ikke optimalt da mediet helst skal "danse"
Steen
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 15
Jeg siger mange tak for svarne og går i gang med det samme
hilsen per
hilsen per
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Salifert er ganske uanvendeligt til at måle po4 med. det begynder først at give udslag når fosfat indholdet er alt for højt.p-nielsen skrev:hej
Jeg bruger salifert
hilsen per
Når du ikke laver noget vandskifte fjerner du heller ikke noget af det som giver no3 og po4, tværtimod, så koncenterer du det blot. det er H2o der fordamper og ikke No3 og Po4.
At dine fsk spiser foderet på 2 minutter, er ganske ligegyldigt, hvis der kommer vand med fra frosten, der er ren næring.
Når dine koraller ikke vokser trods at du har både et højt Ca og mg indhold, indikerer at dit Po4 indhold er alt for højt.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 15
Re: for høj mg og ca
Hvor meget vandskift vil du tro jeg skal lave om ugen for at få det ned, jeg stopper med frostfoder nu og går over til kun at bruge tørfoder. Når jeg ikke skal bruge Salifert hvad vil du så anbefale.
hilsen per
hilsen per
Der er kun Rowa eller Hanna kender desvære ikke andre mæker der kan bruges
Men kommer du forbi Greve så vil jeg meget gerne måle fosfaten for dig.
Steen

Men kommer du forbi Greve så vil jeg meget gerne måle fosfaten for dig.
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Et vandskifte på 50 liter om ugen i en månedtid, vil helt klart bringe de forskellige niveauer ned og bringe nogle andre op.
Større vandskifte vil nok kunne skade korallerne mere end det gavner.
Men det undrer mig lidt at du har en så høj Ca og Mg. Og endnu mere at din ph er så lav når Kh og Ca er så høj.
Større vandskifte vil nok kunne skade korallerne mere end det gavner.
Men det undrer mig lidt at du har en så høj Ca og Mg. Og endnu mere at din ph er så lav når Kh og Ca er så høj.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 15
Jeg skiftede 20 liter i går og så skifter jeg 20 i dag og så vil jeg vente et par dage med at skifte 10 liter og så vil jeg prøve som du siger Carsten at skifte i vand i en månede og se hvad der sker.Carsten hvad for et mærke vil du råde til at måle mine værdier med og hvor når tror du at jeg skal måle første gang
hilsen per
hilsen per
Senest rettet af p-nielsen man 7. mar 2011 09:52, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Inden du begynder med alt for meget vandskifte, så tag lige en vandprøve fra, så vi kan checke hvad dit po4 indhold er.
du kan komme forbi onsdag, så checker vi lige po4 - elektronisk
du kan komme forbi onsdag, så checker vi lige po4 - elektronisk
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 15
Den er taget fra nu men jeg har skiftede 30 litter nu. Ja jeg vil gerne komme på onsdag hvis det han blive om formidagen
hilsen per
hilsen per