Fosfatfjerner spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
franksaltvand
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2011

Fosfatfjerner spørgsmål

Indlæg af franksaltvand »

Hej, som overskriften siger har jeg et lille spørgsmål vedrørende fosfat fjerner.
Jeg har i dag lige fået 500ml Aqau crown Phosphatadsorber hjem. men kan ikke læse mig til hvor meget jeg skal tilsætte til mit 54L akvarium?

nogen der kan hjælpe mig?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Fosfatfjerner spørgsmål

Indlæg af Jerslev »

Står der ikkep å dåsen, hvor mange liter saltvand, det rækker til?? Hvis ja skal du blot regne lidt :T
Husk når du opstareter kun at bruge halv dosis - ellers risikerer du at skade korallerne
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
franksaltvand
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

har ingen koraller endnu, er kun engang med 17 dag :) men jo der står det rækker til 2500L så 50L godt og vel må være 10ml :)?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hov Stop!
Lad være med at smide noget som helst i vandet endnu!!!
Akvariet skal have lov til at blive indkørt.
Du skyder dig selv i foden ved at forsøge at springe over hvor gærdet er lavest.
Når akvariet ikke er større er den bedste måde at holde fosfaten ned med nogle små jævnlige vandsikft

Det er ikke muligt at give nogen præcis opskrift på hvor maget fosfat fjerner der skal bruges. Det kommer helt an på hvorfra og hvortil du skal med fosfat indholdet.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Der står på flere sprog i den brugervejledning som ligger inde i papæsken :sneaky: , at det anbefales at bruge 20ml ACP (Aqua Crown Phosphatadsorber.) pr. 100L akvarievand... :y

Og kun bruge ½ dosis de første 7-10 dage.. (Som nævnt i andet indlæg... :sneaky2: )

Eftersom PO4 kommer af foder mv. syntes jeg nu godt man kan bruge det selv i et lille akv... (Jeg skal til at bruge det i mit 160L+128L sump = 200L nettovand, da jeg har kæmpet længe med Dinofragelater)

Men nej - du burde ikke bruge det før akvariet er indkørt...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
franksaltvand
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

okay troede det var med til at indkøringen af akvariet. har allerede sat aktiv kul i vandet samt flydende filter medium her i dag.
skal jeg tage mit kul op igen? og hvordan ved jeg hvornår jeg kan tilsætte mine midler?

Og mange tak for svarende :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

1) Kul fjerner den gule farve i vandet og kan tage noget gift også. - f.eks fra en død søanemone samt evt. medicin rester... (En død anemone skal hurtigt væk ellers kan giften tage livet af dine fisk, rester af denne gift tages så af kullet...)
- Så det er godt at have i når der er liv i akvariet... (Kan ikke svare på om du skal tage det op igen nu :? )

2) Phosfat er vigtigt at få væk eller holde nede inden der kommer liv, så det ville jeg tage i brug efter indkøringsfasen er over, altså efter både de brune alger og de grønner alger har været der og forsvundet igen... (Gælder ikke den tynde film af alger som normalt sætter sig på ruden i løbet af et par dage...)

Nærmere kan jeg ikke komme svaret...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Under indkøringsfasen af akvariet "algfase" skal der ikke tilsættes noget som helst. Istedet for at bekømere dig om værdier burde du læse lidt om saltvand.
Der ligger masser af matriale på nettet prøv wikii eller den guide Petsupply har lavet.

http://petsupply.dk/gratis-ebog-c-1379

Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"