Booster pumpe - Det kan da vist ikke gå

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Booster pumpe - Det kan da vist ikke gå

Indlæg af iq150 »

Hej!

Sad lige i mit stille sind og regnede lidt på vandforbruget i mit osmoseanlæg efter flere tanker om, at tilføje en boosterpumpe.... men mit regnskab ser ser således ud:

"Rent" vand 1/4
Spildevand 3/4

Jeg bruger osmosevand til opfyldning + 10% vandskift pr. måned så forbruget af "rent" vand er ca.:

opfyldning ca 30 l pr. uge (lad os regne 4 uger pr. md) så = 120L pr. md
Vandskift ca. 10% pr. md af 500L = 50L

Dette giver et "rentvand" forbrug på 170L/md.

Med fordelingen 1/4 og 3/3 giver dette tilsvarende 3x170L = 510L spildevand

Prisen pr. l er vel ca. 50 kr/m3, eller 50 kr/1000 l så dette giver en udgift til spildevand på 25 kr/md

- en boostepumpe koster ca. 600 kr. så det vil altså tage mig 24 md, eller 2 år før denne er tjænt hjem + pumpens strømforbrug.

Hvis man ser bort for "miljøsvineriet" ved, at lave alt dette spildevand (Strøm til boosterpumpen sviner vel også) så kan jeg da ikke se nogen idet i, at skulle købe en sådan pumpe, eller er der noget, jeg har overset???

Copy/paste fra en forhandlerside:

Disse Booster pumper vil støtte dit RO system i produktion af vand til det fulde kapacitet. Disse pumper vil reducere spildevand betragteligt, og betale for sig selv i løbet af uger.

Hmmmm hvad er det lige, at jeg er kommet frem til :W
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager

Re: Booster pumpe - Det kan da vist ikke gå

Indlæg af andersen2009 »

Jeg giver ca. 100 kr/1000 L og og ca 25 kr for at komme af med det igen(afledningsafgift), så du skal lige op over det dobbelte i dit regnestykke.!
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af iq150 »

andersen2009 skrev:Jeg giver ca. 100 kr/1000 L og og ca 25 kr for at komme af med det igen(afledningsafgift), så du skal lige op over det dobbelte i dit regnestykke.!

Ahhhh 100 kr?? det må være kildevand på flaske :beer:

har lige hentet takstbaldet fra min vandforsyning 13,56 kr./m3 inkl. moms og afgifter.. vandafledningsafgiften er 22,50 inkl. moms, altså total 36 kr/m3 og ikke de 50,00 som forudsat. Der går således længere, længere og længere tid inden boosterpumpen er tjent hjem.

Tvivler på, at den nogensinde ville kunne tjene sig hjem i sin levetid (Den holder vel næppe længere end en 3-4 år)
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Det lyder lidt voldsomt for 1 m3 vand inkl afledning normalt er man ikke oppe over 60kr inkl det hele
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Du betaler højst sansynligt spildevandsafgift af den mængde vand som kommer ind i huset, og ikke den mængde du hælder i vasken.
Så du bliver nok nødt til at sige 4*170L=680, men denne lille afvigelse rokker nok ikke ved din konklusion om at det ikke kan svare sig ;)
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af iq150 »

MSN8200 skrev:Du betaler højst sansynligt spildevandsafgift af den mængde vand som kommer ind i huset, og ikke den mængde du hælder i vasken.
Så du bliver nok nødt til at sige 4*170L=680, men denne lille afvigelse rokker nok ikke ved din konklusion om at det ikke kan svare sig ;)
- Du har ret. Den "krølle" havde jeg overset :)

Til at udligne den fejl, vil jeg lige poientere at jeg ved brug af Boosterpumpe her regnet med "0" spildevand (Hvilket jo er langt fra sandheden)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du ikke bruger mere vand end det du opgiver, så kan det nok aldrig svare sig, men jeg bruger sådan ca 150 liter om ugen. Og bare den tid det ville tage at lave 250 liter vand til et vandskifte. Ville gøre det meget besværlig at holde akvariet kørende.
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 5672 Broby

Indlæg af classie »

Carsten skrev:Hvis du ikke bruger mere vand end det du opgiver, så kan det nok aldrig svare sig, men jeg bruger sådan ca 150 liter om ugen. Og bare den tid det ville tage at lave 250 liter vand til et vandskifte. Ville gøre det meget besværlig at holde akvariet kørende.
Enig - det er ikke vandforbrug alene i kroner-øre, men også den tid længere det vil tage at lave osmosevandet, som man skal have i baghovedet :garden: Jeg ville personligt ikke gide at skulle vente så længe på at lave den pyt vand jeg skal bruge til min nanotank, derfor har jeg også boosterpumpe på.

Når vi så taler miljø, så har der aldrig været så meget grundvand som vi har nu, så det er ikke der, du skal lægge din bekrymring - og man kan jo også sige, at det også forurener og laver Co2 at fremstille og - når den tid kommer - at destruere bossterpumpen.

Bare mine 2 cents...
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har lige købt en boosterpumpe. Det eneste jeg sparer er tid, da jeg kan lave vand betydelige hurtigere.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af iq150 »

Enig, enig .. Det eneste jeg efterhånden vil mene der er, at spare må være tid... Nu har jeg alt den tid i verden til, at vente, det passer jo sig selv. syntes bare, at strofen

"Disse Booster pumper vil støtte dit RO system i produktion af vand til det fulde kapacitet. Disse pumper vil reducere spildevand betragteligt, og betale for sig selv i løbet af uger."

- Det er jo noget af en påstand

Nå men om ikke andet, så er jeg da nu overbevist om, at jeg lader disse pumper ligge hos forhandleren og køber et ekstra silikatfilter i stedet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

iq150 skrev:Enig, enig .. Det eneste jeg efterhånden vil mene der er, at spare må være tid... Nu har jeg alt den tid i verden til, at vente, det passer jo sig selv. syntes bare, at strofen

"Disse Booster pumper vil støtte dit RO system i produktion af vand til det fulde kapacitet. Disse pumper vil reducere spildevand betragteligt, og betale for sig selv i løbet af uger."

- Det er jo noget af en påstand

Nå men om ikke andet, så er jeg da nu overbevist om, at jeg lader disse pumper ligge hos forhandleren og køber et ekstra silikatfilter i stedet.

Det er nu ikke noget vrøvl som forhandleren har skrevet.
Hvis du ikke bor tæt på et vandværk, så kan der være så lavt tryk i vandrørene, at osmose anlægget stort set bliver ubrugeligt.

Det kunne da være at du skulle prøve at låne en af en anden på forummet, blot for at se om det giver noget forskel.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Nu er det jo sådan at trykket på vores drikke vand ikke er særlig højt omkring 3bar på en god dag.

Ser man på trykket en booster pumpe giver så er der vel ingen tivelv om at denne vil hjælpe end del.

Køre jeg vand igenem mit anlæg uden booster pume skal jeg næsten hive vandet ud og når jeg tænder min booster pumpe der levere 2.75 psi så levere anlæget over det dobbelte.
Så hvad end i tænker og tror så er trykket ikke stort nok i danmark til at membranerne de arbejder optimalt uden boosterpumpe.

Men derfor kan der godt side nogle der ude som har det helt fint med at tælde rene dråber deres anlæg giver :scream: :scream:

Steen
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager

Indlæg af andersen2009 »

iq150 skrev:
andersen2009 skrev:Jeg giver ca. 100 kr/1000 L og og ca 25 kr for at komme af med det igen(afledningsafgift), så du skal lige op over det dobbelte i dit regnestykke.!

Ahhhh 100 kr?? det må være kildevand på flaske :beer:

har lige hentet takstbaldet fra min vandforsyning 13,56 kr./m3 inkl. moms og afgifter.. vandafledningsafgiften er 22,50 inkl. moms, altså total 36 kr/m3 og ikke de 50,00 som forudsat. Der går således længere, længere og længere tid inden boosterpumpen er tjent hjem.

Tvivler på, at den nogensinde ville kunne tjene sig hjem i sin levetid (Den holder vel næppe længere end en 3-4 år)

SORRY... Der havde lige sneget sig en regnefejl ind.!!! Jeg giver 62,18 pr 1000 L + 25 kr for at komme af med det.
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"