Trist Wunder :(
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
Trist Wunder :(
Hey..
Jeg har købt en wundercoral for et par uger siden, de første par dage så den fin ud men er blevet noget sløj at se på vil ikke skrive nogen lags smøre
Her er et par billeder ..
http://www.myupload.dk/folder/6484/
pH 8
No3 0-5
nitrit under 0,1
po4 0
NH4 under 0,25
Mg 1333 (har ikke tilført nogle spore stoffer den sidste måned, ved ikke hvad den var inden da )
Jeg har købt en wundercoral for et par uger siden, de første par dage så den fin ud men er blevet noget sløj at se på vil ikke skrive nogen lags smøre
Her er et par billeder ..
http://www.myupload.dk/folder/6484/
pH 8
No3 0-5
nitrit under 0,1
po4 0
NH4 under 0,25
Mg 1333 (har ikke tilført nogle spore stoffer den sidste måned, ved ikke hvad den var inden da )
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Re: Trist Wunder :(
kan ikke ses
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Kan du se det her så ? http://www.myupload.dk/showfile/821419f9df5.JPG
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Såå nu skulle man i hvert fald kunne
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
yes sir.
Håber det kan hjælpe dig til at fastslå hvad der kan være galt
http://animal-world.com/encyclo/reef/lg ... egance.php
Håber det kan hjælpe dig til at fastslå hvad der kan være galt
http://animal-world.com/encyclo/reef/lg ... egance.php
Difficulty of Care
Catalaphyllia Coral Care: The C. jardinei can be moderate to difficult to care for. Providing correct lighting, good gentle, yet turbid water flow, a good location, and almost daily feedings of finely minced food will contribute to their success. Make sure the tentacles are nowhere near live rock where they can be abrased and cut, since this will lead to tissue damage and brown jelly infection. Avoid direct metal halides, unless it is highly diffused.
Elegance Corals with brown pigment are generally healthier and easier to care for. Translucent and clear specimens have already expelled most of their zooxanthellae and will not survive long. If your lighting is aging and dull, the Elegance Coral will expand its tissue to try and absorb light. This polyp expansion is not an indication of growth, but an indication your lighting is too low or old. Measure its skeleton when you acquire your C. jardenei and then again 6 months later to ascertain actual growth.
Calcium: 400 to 450 ppm. If a large poly stony (LPS) coral does not have enough calcium, it will not grow. (Seachem makes a calcium additive that states 385 as sufficient)
Alkalinity: 3.2 TO 4.8 MEQ/L (8 to 11 dKh, 10 is recommended)
Phosphates: 0, zero. Phosphates are the worst of all and all corals hate them.
Magnesium: 1200 - 1350. Magnesium makes calcium available, so if your calcium is low, check your magnesium levels before adding any more calcium.
Strontium: 8 - 10
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Er den købt privat eller hos forhandler altså direkte
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: amager
Hvis dit akvarie er nystartet er det nok svaret..
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jamen vor herre bevares!
Ja, undskyld.. Men er det blevet forbudt at læse på de dyr man vil have inden n køber dem!?!
Dog vil jeg tage hatten af for den meget kreative montering med epoxy! Det har jeg aldrig set før
Catalaphyllia sp.
Familie: Caryophylliidae
Beskrevet: Wells, 1971
Region: Indiske Ocean
Belysning:
Gerne medium-kraftig belysning.
Cirkulation:
Svag cirkulation er nødvendig, de tolerere ikke kraftig cirkulation.
Fodring:
Bør tilbydes fisk, musling eller lign. med jævne mellemrum fx. en gang om ugen.
Farver:
Typisk grøn, men andre farver forekommer. Har typisk kontrast spidser, fx grøn m. pink spidser.
Beskrivelse:
En af de svære LPS'er, mest pga. de er sarte overfor udsving i vandparametre og lysforhold, som gør de dårligt tåler transport. De er desværre også meget modtagelige overfor parasitter. Der findes en type krabbe som bor inde mellem korallens skelet og væv, dette fører med tiden til korallens død. Holdes de med klovnfisk, må disse ikke bruge Catalaphyllia sp. som surrogatanemone, da det med tiden vil stresse korallen.
Catalaphyllia sp. kan finde på at tage småfisk.
Catalaphyllia sp. har den egenskab at de kan lave "polyp-bail out", dvs. de forlader kalkskelettet. Dette er et tegn på stress. Er man heldig og vandparametrene er i orden, kan korallen fæstne sig og med tiden opbygge et nyt skelet.
Catalaphyllia sp. er ikke en almindelig koral, forstået på den måde at den ikke lever på revet, som man normalt forbinder med koraller. Catalaphyllia sp. lever i sand og mudderbund blandt søgræs, i mere roligt og næringsrigt vand. Derfor er det også vigtigt at den ikke placeres på stensætning eller op ad sten, da vævet sandsynligvis vil blive beskadiget og måske medfører død.
Catalaphyllia sp. har førhen været anset som en nem koral, men den er efterhånden blevet sværere at holde i live, en af grundende kan være at den har været overhøstet på lavvandsområder og det nu er eksemplarer fra dybere vand der indsamles, som har sværere ved afklimatiseringen.
Kan let forveksles med anemoner.
Arter:
C. jardinei
coralreef.dk
Ja, undskyld.. Men er det blevet forbudt at læse på de dyr man vil have inden n køber dem!?!
Dog vil jeg tage hatten af for den meget kreative montering med epoxy! Det har jeg aldrig set før

Catalaphyllia sp.
Familie: Caryophylliidae
Beskrevet: Wells, 1971
Region: Indiske Ocean
Belysning:
Gerne medium-kraftig belysning.
Cirkulation:
Svag cirkulation er nødvendig, de tolerere ikke kraftig cirkulation.
Fodring:
Bør tilbydes fisk, musling eller lign. med jævne mellemrum fx. en gang om ugen.
Farver:
Typisk grøn, men andre farver forekommer. Har typisk kontrast spidser, fx grøn m. pink spidser.
Beskrivelse:
En af de svære LPS'er, mest pga. de er sarte overfor udsving i vandparametre og lysforhold, som gør de dårligt tåler transport. De er desværre også meget modtagelige overfor parasitter. Der findes en type krabbe som bor inde mellem korallens skelet og væv, dette fører med tiden til korallens død. Holdes de med klovnfisk, må disse ikke bruge Catalaphyllia sp. som surrogatanemone, da det med tiden vil stresse korallen.
Catalaphyllia sp. kan finde på at tage småfisk.
Catalaphyllia sp. har den egenskab at de kan lave "polyp-bail out", dvs. de forlader kalkskelettet. Dette er et tegn på stress. Er man heldig og vandparametrene er i orden, kan korallen fæstne sig og med tiden opbygge et nyt skelet.
Catalaphyllia sp. er ikke en almindelig koral, forstået på den måde at den ikke lever på revet, som man normalt forbinder med koraller. Catalaphyllia sp. lever i sand og mudderbund blandt søgræs, i mere roligt og næringsrigt vand. Derfor er det også vigtigt at den ikke placeres på stensætning eller op ad sten, da vævet sandsynligvis vil blive beskadiget og måske medfører død.
Catalaphyllia sp. har førhen været anset som en nem koral, men den er efterhånden blevet sværere at holde i live, en af grundende kan være at den har været overhøstet på lavvandsområder og det nu er eksemplarer fra dybere vand der indsamles, som har sværere ved afklimatiseringen.
Kan let forveksles med anemoner.
Arter:
C. jardinei
coralreef.dk
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Min balje er ikke nystartet så det er ikk problemet og har købt den privat hvor den stod flot.. Tror måske det er lyset da det trænger til at blive skiftet , men har bestilt noget nyt. Er nok ikke så godt til at læse før jeg køber men ind til videre er der ikke nogle koraller der er døde for mig
men tak fordi i lige fandt lidt info til mig så får i den med poxyen til gengæl haha..

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Man kunne måske bare lige hjælpe manden. kan ikke lige forstå grunden til at flette den sviner ind i indlægget.AndersGS skrev:Jamen vor herre bevares!
Dog vil jeg tage hatten af for den meget kreative montering med epoxy! Det har jeg aldrig set før![]()
Vi aner intet om hvordan handlen er forgået eller hvad manden har fået af informationer ved køb

- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Har 2x24 watt PL rør og de bliver skiftet til nogle nye af slagsen inden for et par dage.
Prøver at give den lidt ekstra foder for at se om det hjælper..
Og så må jeg eller bare se tiden an kan vist ikke gøre mere lige nu ..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
ordy skrev:Har 2x24 watt PL rør og de bliver skiftet til nogle nye af slagsen inden for et par dage.
Det er nu også meget lidt lys! med mindre akvariet kun er på 50 liter
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det var bestemt ikke ment som en sviner.. Tror heller ikke Ordy opfattede det sådan.ronny.w skrev:Man kunne måske bare lige hjælpe manden. kan ikke lige forstå grunden til at flette den sviner ind i indlægget.AndersGS skrev:Jamen vor herre bevares!
Dog vil jeg tage hatten af for den meget kreative montering med epoxy! Det har jeg aldrig set før![]()
Vi aner intet om hvordan handlen er forgået eller hvad manden har fået af informationer ved køb

PS. synes også jeg hjælper ham fint ved at vedlægge en artsbeskrivelse af korallen.

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Ved godt mange nok vil mene det er for lidt lys men fungere altså fint for mig og har massere LPS som intet fejler Fx. En fungia som vel osse kræver en del lys? dette er den første jeg har haft problemer med men kan selvf godt være en wunder er mere lyskrævende..? Til Anders opfattede det ikke som en sviner nej efter som du kom med lidt guldkort bag efter
.

- ordy
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Kan der selvfølgelig være noget om ..
Krydser finger for de nye rør gør forskellen og må fode den godt tilligemed ..
Krydser finger for de nye rør gør forskellen og må fode den godt tilligemed ..
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2011
Det vigtigste er at du får den fjernet fra den sten du har limet den fast på. Den skal ned på bunden og stå i sand. Min står på bunden og til tider flytter den sig, det skal den have mulighed for, derfor kan den ikke trives ved at været naglet fast til den sten.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2011
Det vigtigste er at du får den fjernet fra den sten du har limet den fast på. Den skal ned på bunden og stå i sand. Min står på bunden og til tider flytter den sig, det skal den have mulighed for, derfor kan den ikke trives ved at været naglet fast til den sten.