Kakreaktor/balling eller?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Kakreaktor/balling eller?

Indlæg af Lohse »

Har stadig en del plads tilbage under akvariet og er igang med at forberede de sidste ting som skal/kan sættes til...

Men som ALTID! knækker filmen for mig når det kommer til tilførelse af Ca, Mg osv.

Jeg har tidligere haft en Deltec kalkreaktor og den var jeg langtfra tilfreds med, for at være ærlig syntes jeg den var noget lort. Den kørte ikke særligt stabilt og skulle justeres dagligt. Både hvad angik tilførelse af co2 og vandmængde, og dertil at min hverdag for kort og min tålmodighed endnu kortere...

Så er der jo balling, noget mange taler utroligt varmt for, en doseringspumpe, lidt dunke og så er den i vinkel, ja det lyder nemt... MEN hvad med i forhold til manglende vandskifte pga. ophobningen af salt? for jeg ved med 100% sikkerhed at jeg ikke kommer til at lave vandskifte på dette akvarie, for det gjorde jeg heller ikke på det gamle.

Så mit spørgsmål er,

Hvad er den bedste, nemmeste og mest stabile kalreaktor på markedet i dag til små 1200L total? Pris og mærke er total underordnet.

Kan balling systemet egentligt stadig bruges hvis man ikke laver vandskifte overhovedet?

Hvad er der af andre muligheder, som kan bruges med forbeholdet omkring stabilitet i tilførelse, ikke manuelt tilført og kan bruges i forhold til manglende vandskifte?

Håber der er nogen derude der kan dele deres erfaringer eller ønsker hvis de skulle udskifte/opgradere, ISÆR! hvis man har/skal have et system i samme område liter mæssigt.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kakreaktor/balling eller?

Indlæg af StarF »

kalk reactor, kan jeg anbefale en schuran jetstream 1, super effektiv reactor.

personligt har jeg prøvet både balling og reactor, og på systemer hvor der er et stort forbrug vil jeg fortrækker kalkreactor. Jeg blev hurtig træt af at blande balling, men har kørt begge systemer på akvarier uden vandskift, unden problemer. Salt ophobningen var ikke noget specielt, og lå som regel stabilt, når man tænker på der altid ryger lidt vand af i skummeren, og sådan så var det meget sjældent jeg havde behov for at sænke saltbalancen.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg bruger Balling light og laver heller aldrig vandskift.. og pt doserer jeg manuelt, har dog en doseringsmaskine på ønskelisten har bare ikke lige fået taget mig samme til af finde ud af hvilken jeg skal vælge..

Lidt off topic: kan du fortælle lidt mere over en pb om din x-screen

Mvh Nicki
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Nicki du sender bare :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Nicki Henriksen skrev:Jeg bruger Balling light og laver heller aldrig vandskift.. og pt doserer jeg manuelt, har dog en doseringsmaskine på ønskelisten har bare ikke lige fået taget mig samme til af finde ud af hvilken jeg skal vælge..

Lidt off topic: kan du fortælle lidt mere over en pb om din x-screen

Mvh Nicki

Du kan komme og se den jeg har lånt af Moby :T :T

Jeg har dog ikke prøvet den da jeg har fin forbindelse fra mine pcer. Selv den pc der står på 1 sal smutter igenem vægge og loft og ind i akvarie rumet :smartass: :smartass: :smartass:

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har altid brugt kalkreaktor og har altid syndes det var nemest. Af de reaktore jeg har prøvet er det helt klart dem der er re-cirkulerene der har virkket bedst.
De andre reaktore har været svære at indstilde så der ikke samlede sig Co2 i toppen og reaktoren går derfor i stå eller pumpen begynder at larme.

Steen
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af jim »

Hvad er Balling light
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Steen,

Hvilken bruger du selv?, Hvilken vil du selv vælge i dag, hvis du skulle opgradere?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har opgraderet se min tråd. Jeg får næppe lov til at have mere vand i stuen end de 1500L jeg allerede har.

Den kalk reaktor jeg har er en hjemme byg fra klovnfisken. Det er nok den beste jeg nogle sinde har haft. Den er nem at styre og den er re-cirkulerene så den genbruger co2én til at opløse mediet.
Klovnfisken har brugt den til at drive et akvarie på 6000l uden problemer.
Lord Mike har haft en magen til tilsalg her inde om den er solgt ved jeg ikke.

Desvære bliver de ikke lavet mere da de blev alt for dyre i matrialer og ente op på 6000 kr i handlen.

Men en rigtig god ting er at vælge PH styring til din kalkreaktor. Så kan det næsten ikke gå galt med at indstilde den.

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

lige info.. gå KUN efter en kalkreactor der kan genbruge co2én... (der recirkulere..) de klar bedst.. schuran gør det samme.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:lige info.. gå KUN efter en kalkreactor der kan genbruge co2én... (der recirkulere..) de klar bedst.. schuran gør det samme.
Hmm! Er der nogen som ikke gør det??
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Blander mig lige da jeg er ved at starte et 400L op med 100L sump. Jeg er ved at samle udstyret ind og er kommer til kalkreactoren. Hvilke mærker og størrelser skal jeg vælge.

Tænkte lidt på denne her.
http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Kalkre ... or400liter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg tror at, jeg ville vælge nummeret større, den er kun 230 kroner dyrere.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev:lige info.. gå KUN efter en kalkreactor der kan genbruge co2én... (der recirkulere..) de klar bedst.. schuran gør det samme.
har da set flere der ikke gør? men jeg ved ikke om det er standard nu til dags på alt hvad man køber.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Nogle gør det bedre end andre. Min KoralIn 1501 den var sgu ikke lige frem god til det.
Pumpen den stoppede konstandt pga. luft fra Co2en så den model ville jeg aldrig anbefale til nogle.
Den skal også spædes for at virkke optimalt selv om Thomas Klovnfisken han siger den selv kan suge vand fra akvariet. Det gør den også i et par dage også stopper den med det.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:
Carsten skrev:
har da set flere der ikke gør? men jeg ved ikke om det er standard nu til dags på alt hvad man køber.
Hvad er det for nogen som du har set som ikke gør det??

Jeg har haft 2 Koralin, en H&S samt en stor ATI, de har alle gjort det.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev:
Carsten skrev:
Hvad er det for nogen som du har set som ikke gør det??

Jeg har haft 2 Koralin, en H&S samt en stor ATI, de har alle gjort det.
Gør deltech f509 det?

any way kan godt ske jeg tager fejl, syntes bare ikke det var alle der gjorde det, da jeg kiggede på kalkreactor.
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Hvis jeg husker rigtig så gør f509 det ikke nej, for mener at det var den jeg havde og den var som sagt noget lort.

Har også haft kigget på Vertex RX-6 og Nyos Monster 150, men det er godt nok ikke megen info der er om disse på nettet, ihvertfald af folk som har dem og kan give lidt feedback.

Hælder nok imod Schuran modellen på nuværende tidspunkt, så længe der ikke rigtig er nogen info at få om de nyeste modeller.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"