Hvornår må der komme fisk m.m. i?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
gernerhahn
Reactions:

Hvornår må der komme fisk m.m. i?

Indlæg af gernerhahn »

Hej!
Er næsten klar med mit først saltvandsakvarie, skal til Esbjerg efter sten, sand og vand på onsdag.
Ville bare lige høre, når jeg nu bruger modnet vand fra forhandleren og levende sand og sten, skal jeg så stadig vente 3 måneder med at komme fisk i? Og med hensyn til anemoner, skal man da også vente lige så længe som med fisk?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Vent i hvert fald til alle algerne har været fremme og er på retur igen, og vandværdierne er stabile. Dette vil sikkert ske efter en måneds tid.

Anemoner kræver en lige så god vandkvalitet som fisk (hvis ikke bedre), men hvis man bare lader være med at fodre, belaster de dog heller ikke akvariet som fisk gør.

Ville forresten ikke købe mere end 2/3 dele modnet vand og så blande den sidste tredjedel selv.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg have fisk i fra dag 1 selv om 99% siger man ikke kan eller burde.

Jeg har 3 venner som har gjort det samme, uden problemer men det sikerste er jo nok at vent et par månder

men jeg vil ikke anbefale det :wink: at have fisk i dag 1 altså
Senest rettet af Hvam tirs 13. jun 2006 11:35, rettet i alt 1 gang.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

at sætte fisk i fra dag et er intet mere end dyreplageri og helt uacceptabelt... med de koncentrationer af No2 No3 NH4 så vil alt liv lide kraftigt under det

nej - vent! gi det 2 måneder - du kan jo snart sætte et cleanup crew i... lidt senere måske en hugo....

og få fat på test sæt - No2 NO3 NH4 skal være 0
når de er det kan du begynde at sætte fisk i
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

at sætte fisk i fra dag et er intet mere end dyreplageri og helt uacceptabelt
Nu snakker vi jo om modnet vand og sten så værdigerne er vel lave.
Og der er nu mange som har No3 i vandet jeg mener endag mads-fisk har en del eller har haft. Undskyld hvis jeg tager fejl Mads!

Hvis du er så meget modstander af dyeplageri skal du nok ikke have akvarie, bare transporten til DK er ren dyreplageri. :|

Men du har ret noooze værdigerne burde være 0. :-D
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

seadooman skrev:Jeg have fisk i fra dag 1 selv om 99% siger man ikke kan eller burde.

Jeg har 3 venner som har gjort det samme, uden problemer men det sikerste er jo nok at vent et par månder

men jeg vil ikke anbefale det :wink:
Hvor lang tid har du og og dine venner haft akvarierne kørende?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

ca 1 år

Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

men jeg vil ikke anbefale det
Jeg mener selvføldi at have fisk i fra dag 1, jeg fik det skrevet lidt dårligt sorry.

gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Det ar jo det der fik mig til at undre mig. For det er jo det samme som når man flytter sine fisk m.m. fra det ene akvarie til det andet der hjemme. Folk herinde som skifter akvarie og bare flytter hele mollevitten venter jo ikke i 1-3 måneder med at flytte fiskene.
Jeg kan ikke se den store forskel når jeg bruger modnet vand og sten i et nyt akvarie om jeg så også flytter et par fisk med fra samme sted. Selve akvariet kan jo ikke indholde så voldsomt mange stoffer/alger at jeg bør vente på det.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

:GO Enig. bare hold stenen under vand så der ikke dør så meget liv på dem. men det skal være fra et kørende akv, ikke fra en forhandler for så er stenen ikke kommet igang.
Senest rettet af Hvam tirs 13. jun 2006 12:09, rettet i alt 2 gange.

mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Nu er der STOR forskel på levende sten og "levende sten". De mere rabiate akvarister regner først stenene for at være rigtigt levende når de har været i et velkørende akvarie i et års tid. Sten du køber indeholder x % levende organismer og y % døde/døende organsimer, som vil svine en hel del. At smide fisk i før det døde/døende materiale er forrådnet og omsat ville være lidt fjollet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Nu vil jeg vove pelsen og sige, at modnet vand er rimelig værdiløst, med mindre man står i en nødsituation og skal have nyt vand i akvariet omgående.

Der skal bakterier til at lave en aerob nedbrydning. Langt den overvejende del af bakterier i akvariet sidder på stenene - især de levende af slagsen. Sætter vi levende sten ned i et akvarie med færdigblandet (og færdigsat) saltvand, er vandet lynhurtig podet med de bakterier, der skal til. Tænder vi for ozon eller UV-lyset, bliver en stor del af dem zappet igen, men de forekommer stadig i store mængder på stenene. Men der går stadig tid inden at akvariet er klar til at modtage belastning, selvom ens såkaldte værdier er i orden (hvilke værdier???). De rette bakteriekulturer skal have lov at dannes på stenene. Og har der endelig været døde, organiske materialer, som har resulteret i nitrit og/eller ammonium i vandet, skal kulturerne have tid til at omsætte dette til nitrat.

At éns målbare værdier er i orden under opstart, er slet ikke det samme, som at akvariet er klar til modtagelse af fisk. Man kunne i den forbindelse savne en værdi for, hvor god en evne akvariet har opnået til at modstå en biologisk belastning.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

gernerhahn skrev:Det ar jo det der fik mig til at undre mig. For det er jo det samme som når man flytter sine fisk m.m. fra det ene akvarie til det andet der hjemme. Folk herinde som skifter akvarie og bare flytter hele mollevitten venter jo ikke i 1-3 måneder med at flytte fiskene.
Jeg kan ikke se den store forskel når jeg bruger modnet vand og sten i et nyt akvarie om jeg så også flytter et par fisk med fra samme sted. Selve akvariet kan jo ikke indholde så voldsomt mange stoffer/alger at jeg bør vente på det.
Men når du rykker alt indhold fra samme akvarium, er det det samme vand de skal overleve i. Regner ikke med stenene har stået i samme modnede vand som det du køber? Der vil derfor komme en biologisk forskel, som kan/vil resultere i et algeboom.

Derudover synes jeg lige du skal bede om at se en måling fra det modnede vand, hvis ikke det er fra en privat.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

hmmm, hvis jeg køber sten og vand og fisk ved samme forhandler samtidig, kan jeg ikke se den store forskel .... forhandleren har vel ikke flere saltvandsanlæg? Alle akvarier ved en forhandler kører vel over det samme anlæg?
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

gernerhahn skrev:hmmm, hvis jeg køber sten og vand og fisk ved samme forhandler samtidig, kan jeg ikke se den store forskel .... forhandleren har vel ikke flere saltvandsanlæg? Alle akvarier ved en forhandler kører vel over det samme anlæg?
De levende sten ligger gerne i en balje for sig selv kun med cirk. på, og ikke sammen med fisk eller det vand som køre igennem akvarierne.
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

gernerhahn skrev:hmmm, hvis jeg køber sten og vand og fisk ved samme forhandler samtidig, kan jeg ikke se den store forskel .... forhandleren har vel ikke flere saltvandsanlæg? Alle akvarier ved en forhandler kører vel over det samme anlæg?
Du misser en helt helt basal saltvands akvarie pointe her under din opstart !

Når du flytter levende sten til nyt vand, cirkulation, lys - en nyt hjem med andre ord, vil der opstå en modnings process. Kort sagt så vil det tage nogle uger for det hele at falde til.
Her vil du ofte opleve alger og andet skrammel - men alt sammen noget der med tiden forsvinder. For nogle tager det 3 uger - andre 3 år, før baljen er i god balance.

Sætter du fisk i FØR din balje er kommer iorden, vil disse(de det ikke lige er verdens mest stærke dyr), højst sandsynlig omkomme grundet dårlig vand kvalitet mm. Og du mister en masse penge !

Man kan ofte komme en anelse lettere om ved det ved at flytte sten fra et akvarie der nedlægges, da disse så at sige er modnet - men i dit akvarie vil du afligevel se en opstarts periode med alger osv til trods for dette, om end så dog måske en lidt kortere periode(men det er 100 at den er der).

Der er et eneste lille ord man skal kunne mestre i denne hobby, ja det er faktisk utroligt nemt ikke, og det er ordet TÅLMODIGHED ! Hvis ikke du mener dette så fremlæg gerne dine udgifter om et ½ års tid og så kan vi snakke om hvorvidt det kan betale sig at ikke have tålmodighed ;)

Men held og lykke med det hele, det er en dejlig hobby og læs lidt mere på emnet evt ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Super Brian!
Tak for et forklarene svar. Ville bare høre om jeg stadig skal vente 3 måneder. Så jeg venter bare til værdierne er ok.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

ja vent til værdierne er gode og algerne på retur :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

gernerhahn skrev:Så jeg venter bare til værdierne er ok.
Hvilke værdier?

Du skal vente til dit akvarie er klar til at modtage fisk. Det er stadig ikke nok, at du ikke længere kan måle nitrit osv., hvis dette skulle ske allerede efter en uge.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"