fosfat tjek
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2011
fosfat tjek
hej sf
jeg er igang med et nyopstartet saltvandsakvarium.
spørgsmålet, er så om det virkelig er nødvendigt med en hannachecker til fosfat ? er salifert ikke præcist nok?
jeg er igang med et nyopstartet saltvandsakvarium.
spørgsmålet, er så om det virkelig er nødvendigt med en hannachecker til fosfat ? er salifert ikke præcist nok?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: fosfat tjek
Problemet med salifert, er ikke når den viser fosfat, men når den ikke viser fosfat. Der kan sagtens være fosfat selvom salifert siger 0..
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Det lyder sgu da ikke særlig betryggende. Har du nogen idé om hvor Saliferts detektionsgrænse ligger?Hougaard skrev:Problemet med salifert, er ikke når den viser fosfat, men når den ikke viser fosfat. Der kan sagtens være fosfat selvom salifert siger 0..
Jeg bruger selv Salifert, der viser fosfat=0.
Hvad skal jeg ellers teste med?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Detektionsgrænsen ligger over de 0,03 mg/L ved salifert, og højere må fosfat niveauet ikke være. Så det er igrunde penge ud af vinduet at købe fosfat testsættet, det kan i hvertfald hverken bruges kvantitativt eller kvalitativt i de koncentrationer vi ønsker at måle...
Har selv gode erfarringer med Rowa's test sæt, men det ligger også i den dyre ende..
Har selv gode erfarringer med Rowa's test sæt, men det ligger også i den dyre ende..
Mvh Anette og Kristoffer
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
bhjensen skrev:Det lyder sgu da ikke særlig betryggende. Har du nogen idé om hvor Saliferts detektionsgrænse ligger?Hougaard skrev:Problemet med salifert, er ikke når den viser fosfat, men når den ikke viser fosfat. Der kan sagtens være fosfat selvom salifert siger 0..
Jeg bruger selv Salifert, der viser fosfat=0.
Hvad skal jeg ellers teste med?
Merck laver et test sæt til fosfat, det sælges også af både Rowa og Deltec. Det er ganske præcist, men er heller ikke billigt, ca 400,-
En Hanna tester er lige så præcist og koster nogenlunde det samme. Hvor man blot skal købe nye reagenser.
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Har ikke rigtig kunnet finde links til danske forhandlere af Rowa fosfat test...Anette skrev:Detektionsgrænsen ligger over de 0,03 mg/L ved salifert, og højere må fosfat niveauet ikke være. Så det er igrunde penge ud af vinduet at købe fosfat testsættet, det kan i hvertfald hverken bruges kvantitativt eller kvalitativt i de koncentrationer vi ønsker at måle...
-men det skulle måske i stedet ende med en Hanna Phosphat Checker?
Er Salifert generelt så dårlige med deres testsæt?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
bhjensen skrev:Har ikke rigtig kunnet finde links til danske forhandlere af Rowa fosfat test...Anette skrev:Detektionsgrænsen ligger over de 0,03 mg/L ved salifert, og højere må fosfat niveauet ikke være. Så det er igrunde penge ud af vinduet at købe fosfat testsættet, det kan i hvertfald hverken bruges kvantitativt eller kvalitativt i de koncentrationer vi ønsker at måle...
Jeg mener at Petsupply har Rowa testsæt på hjemmesiden.
Han har også Hanna checkere, og til en pris der er lig den som de sælges for på Ebay.
Det er kun Salifert's po4 og til dels deres kh sæt som har et problem. Om problemet med kh en rettet ved jeg ikke
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
hvad med dette produkt?
http://saltvandsbutikken.dk/aqua-light- ... p-492.html
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg har tidligere brugt Salifert Po4 test, det viste 0,03. Jeg fik en Hanna Checker i julegave, den viste 0,3. Salifert er altså en factor 10 ved siden af på mine målinger.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Nej, vi bruger primært salifert. Problemet med fosfat er at det er så små koncentrationer vi ønsker at detektere (0,03 ppm) mens mange andre værdier "bare" skal bestemmes indenfor 0,1-1 ppm. Nitrat test sættenes detektionsgrænse er også højere men vi er ikke interesserede i at vide om der er 0 eller 0,03 ppm nitrat i vandet. Endvidere bruger vi ganske få mL akvarievand til målingerne, så usikkerheden på resultaterne vil være stor.bhjensen skrev:Har ikke rigtig kunnet finde links til danske forhandlere af Rowa fosfat test...Anette skrev:Detektionsgrænsen ligger over de 0,03 mg/L ved salifert, og højere må fosfat niveauet ikke være. Så det er igrunde penge ud af vinduet at købe fosfat testsættet, det kan i hvertfald hverken bruges kvantitativt eller kvalitativt i de koncentrationer vi ønsker at måle...
Mvh Anette og Kristoffer
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis det er lige så "godt" som de andre test fra Aqualight, så er det direkte spild af pengefranksaltvand skrev:hvad med dette produkt?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
okay:) så tør jeg ikke prøve denne
- zeugma
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2008
hvad er der galt med testsæt fra aqualight ? måler de helt i skoven, eller hvad har du af oplevelser med dem ?Carsten skrev:Hvis det er lige så "godt" som de andre test fra Aqualight, så er det direkte spild af pengefranksaltvand skrev:hvad med dette produkt?
54 Liter
viewtopic.php?f=91&t=30811
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De er umulige at aflæse korrekt.zeugma skrev:hvad er der galt med testsæt fra aqualight ? måler de helt i skoven, eller hvad har du af oplevelser med dem ?Carsten skrev:Hvis det er lige så "godt" som de andre test fra Aqualight, så er det direkte spild af pengefranksaltvand skrev:hvad med dette produkt?
- zeugma
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2008
okay det kan du ha ret i, giver dig til dels ret
aqualights testsæt til mg og kh synes jeg er ret nemme og aflæse, synes egentlig de fungere bedre end saliferts.
testsæt til ca er dog helt håbløs og man er hver gang lidt i tvivl om man har målt rigtig, nitrat er også svært at aflæse hvis man har mellem 0.5 og 10 mg/l

aqualights testsæt til mg og kh synes jeg er ret nemme og aflæse, synes egentlig de fungere bedre end saliferts.
testsæt til ca er dog helt håbløs og man er hver gang lidt i tvivl om man har målt rigtig, nitrat er også svært at aflæse hvis man har mellem 0.5 og 10 mg/l
54 Liter