Varmeudvikling HQI vs T5
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions: 0
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Varmeudvikling HQI vs T5
Da jeg er en doven hund (og bor i en forholdsvis lille lejlighed) vil jeg gerne undgå mest mulig fordampning fra mit aq.
I den anledning tænkte jeg på, om der er nogen her der ved, om der er den store forskel på varmeudviklingen fra. feks. 150 W HQI i forhold til samme antal W blot i T5. (lad os blot antage, at der i begge tilfælde er tale om eksterne ballaster)
Var det ikke mads, der i sin tid havde et 128 l. med 6-8 T5 rør i?? I så fald må du da gerne lige kommentere dine erfaringer ang. dette.
I den anledning tænkte jeg på, om der er nogen her der ved, om der er den store forskel på varmeudviklingen fra. feks. 150 W HQI i forhold til samme antal W blot i T5. (lad os blot antage, at der i begge tilfælde er tale om eksterne ballaster)
Var det ikke mads, der i sin tid havde et 128 l. med 6-8 T5 rør i?? I så fald må du da gerne lige kommentere dine erfaringer ang. dette.
100 *100 * 50 cm cube
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Tjo, det var nu et 250 l. akvarium med 6 rør, men der var ret stor forskel. Da jeg gik fra 6 T5 rør til 4 T5 rør + 2 stk 150 W. hqi. steg varmen fra at ligge på 26 til 30.
Hvis du vil undgå fugt, så skal du jo i princippet lukke akvariets møbel helt af. Dette gør dog at varmen bliver så høj at du vil være nødsaget til at købe en køler (medmindre du kører med T5)
Hvis du vil undgå fugt, så skal du jo i princippet lukke akvariets møbel helt af. Dette gør dog at varmen bliver så høj at du vil være nødsaget til at købe en køler (medmindre du kører med T5)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
Ok - Mads, det var da den sjoveste sammenligning, hvis jeg da forstår dit indlæg rigitigt, jeg går ud fra at de T5 du havde på var 39 w da de passer til et 250 l, men det er kun en formodning da du meget upræcist bare skriver "t5" ??
Men din sammenligning er så:
6 x T5 (39w ?) = 234 watt
Mod
4 x T5 (39w ?) + 2 x 150 = 456 watt
Det er vel ikke så underligt at det giver mere varme !!
Personligt har jeg ikke noget at sammenligne med, men jeg har da kørt med T5 over freskvand, og tro mig - de varmer MEGET.
Jeg tror ikke at der vil være nogen forskel, da man ved at vælge T5 samtidig rykker lyskilderne tættere på vandet og de dermed afgiver mere varme til vandet. Men måske er der nogen her der har nogen konkrete forsøg.
Mod
Personligt har jeg ikke noget at sammenligne med, men jeg har da kørt med T5 over freskvand, og tro mig - de varmer MEGET.
Jeg tror ikke at der vil være nogen forskel, da man ved at vælge T5 samtidig rykker lyskilderne tættere på vandet og de dermed afgiver mere varme til vandet. Men måske er der nogen her der har nogen konkrete forsøg.
Senest rettet af sneppevej fre 24. feb 2006 08:28, rettet i alt 1 gang.
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- 20
Måske jeg skulle have været lidt mere præcis.....sneppevej skrev:Ok - det var da den sjoveste sammenligning hvis jeg da forstår dit indlæg rigitigt, jeg går ud fra at de T5 du havde på var 39 w da de passer til et 250 l, men det er kun en formodning da du meget upræcist bare skriver "t5" ??
Jeg har hverken T5 eller HQI, da jeg først skal til at sætte et aq. op.
Det bliver enten med 150 W HGI ELLER 6 * 24 W T5. Mit spg. er derfor, om de 6 * 24 W T5 vil afgive lige så meget varme som HGI´en, for så er der ligesom ikke den helt store pointe i at vælge T 5 rørene....
Mvh Jesper
100 *100 * 50 cm cube
-
Hej.
Jesper det var ikke dig jeg mente var upræcis, men derimod Mads.
Hvor meget varme de 2 forskellige setup vil afgive til vandet kommer nok meget an på hvordan det skal sidde over akvariet. Hvis du vil undgå fordampning, og dermed har en lampekasse på med T5 så kommer de til at afgive MEGET varme.
Jesper det var ikke dig jeg mente var upræcis, men derimod Mads.
Hvor meget varme de 2 forskellige setup vil afgive til vandet kommer nok meget an på hvordan det skal sidde over akvariet. Hvis du vil undgå fordampning, og dermed har en lampekasse på med T5 så kommer de til at afgive MEGET varme.
-
- Forhandler
- Reactions: 39
- 20
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1990
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Hej.
Jeg ved ikke om det kan bruges til noget men jeg har et 190 l TRIGON hjørneakv. hvor jeg har erstattet det medfølgende T8 lys med 2x39 + 1x24 T5 alt sammen monteret i den originale lyskasse.
Dette setup setup hæver temperaturen ca 2 grader om dagen når lyset er tændt, så jeg tror ikke det vil være en en fordel at anvende T5 hvis det kun er pga varmen.
Fordelen ved t5 er jo at det kan bygges ind i det originale armatur og dermed har en høj "konefaktor"!!!
Ulempen er at man ikke får det fede "spil" som hqi giver.
Mvh Sonny
Jeg ved ikke om det kan bruges til noget men jeg har et 190 l TRIGON hjørneakv. hvor jeg har erstattet det medfølgende T8 lys med 2x39 + 1x24 T5 alt sammen monteret i den originale lyskasse.
Dette setup setup hæver temperaturen ca 2 grader om dagen når lyset er tændt, så jeg tror ikke det vil være en en fordel at anvende T5 hvis det kun er pga varmen.
Fordelen ved t5 er jo at det kan bygges ind i det originale armatur og dermed har en høj "konefaktor"!!!
Ulempen er at man ikke får det fede "spil" som hqi giver.
Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- 20
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
sneppevej skrev:Ok - Mads, det var da den sjoveste sammenligning, hvis jeg da forstår dit indlæg rigitigt, jeg går ud fra at de T5 du havde på var 39 w da de passer til et 250 l, men det er kun en formodning da du meget upræcist bare skriver "t5" ??
Mod
En hqi pære bliver op mod 400 grader varm. Det gør et T5 rør jo på ingen måde. Desuden behøver lyskilden da ikke at være rykket tættere på overfladen bare fordi det er T5 ?
-
- Forhandler
- 20
Hej Jesper.
Her får du lige et par billeder. Håber de giver dig en ide omkring lyset.
Det skal lige siges at HVIS det kun var mig der bestemte, ville der hænge HQI over baljen!
Her får du lige et par billeder. Håber de giver dig en ide omkring lyset.
Det skal lige siges at HVIS det kun var mig der bestemte, ville der hænge HQI over baljen!
- Vedhæftede filer
-
- SMALLDSC00749.JPG (62.29 KiB) Vist 3488 gange
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
-
- Forhandler
- 20
-
- Forhandler
- 20
-
- Forhandler
- 20
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- 20
Nu vi er ved T5 snakken - er der nogle der kan gennemskue, om dette er et sæt der er lige til "at sætte i stikkontakten", eller om der "mangler" noget. Synes nemlig det virker temlig billigt
http://cgi.ebay.de/EVG-2-x-24-Watt-T5-d ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/EVG-2-x-24-Watt-T5-d ... dZViewItem
-
@Mads-Fisk: Selvfølgelig rykker man da T5 tættere på end HQI hvis de bliver brugt som primær lyskilde - fortæl mig lige en eneste grund til at man ikke skulle gøre det? Den store fordel ved T5 er jo netop at det ikke skal rykkes langt væk fra vandoverfladen for at få en god spredning og det derved kan bygges ind i en lav og elegant lyskasse frem for sådan et monster af et "HQI tårn". Det med lavere varmeudvikling tror jeg ikke holder. Hvis man skal have samme lys udbytte som med HQI tror jeg ikke der er den store forskel.mads-fisk skrev: En hqi pære bliver op mod 400 grader varm. Det gør et T5 rør jo på ingen måde. Desuden behøver lyskilden da ikke at være rykket tættere på overfladen bare fordi det er T5 ?
Stadig er din sammenligning meget underlig !!
4 graders forskel fra 234 w. T5 til 456 w. HQI/T5 tyder jo heller ikke rigtigt på at HQI varmer mere en T5 ???
@BMVW : Virkeligt elegant setup. Flot, flot, flot

-
- Rev haj
- Reactions: 56
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Geografisk sted: Fyn
hvad er det for en skummer du har der i sumpen?
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Mit HQI hænger 15 cm. fra overfladen og det samme gjorde al mit T5, så jeg må åbenbart være anderledes på det punkt.sneppevej skrev:@Mads-Fisk: Selvfølgelig rykker man da T5 tættere på end HQI hvis de bliver brugt som primær lyskilde - fortæl mig lige en eneste grund til at man ikke skulle gøre det? Den store fordel ved T5 er jo netop at det ikke skal rykkes langt væk fra vandoverfladen for at få en god spredning og det derved kan bygges ind i en lav og elegant lyskasse frem for sådan et monster af et "HQI tårn". Det med lavere varmeudvikling tror jeg ikke holder. Hvis man skal have samme lys udbytte som med HQI tror jeg ikke der er den store forskel.mads-fisk skrev: En hqi pære bliver op mod 400 grader varm. Det gør et T5 rør jo på ingen måde. Desuden behøver lyskilden da ikke at være rykket tættere på overfladen bare fordi det er T5 ?
Stadig er din sammenligning meget underlig !!
4 graders forskel fra 234 w. T5 til 456 w. HQI/T5 tyder jo heller ikke rigtigt på at HQI varmer mere en T5 ???
At T5 varmer lige så meget set ud fra samme mængde lys er da muligt, men set ud fra samme mængde Watt mener jeg stadig ikke det gør på nogen måde. Et legeme på 400 grader varmer mere i forhold til flere legemer der bliver 80 grader (ved ikke om de bliver 80 grader, er blot et gæt).
Desuden kan jeg ikke lave anden sammeligning ud fra egne erfaringer, da det er hvad jeg har erfaringer med!
-
Ja - de fleste anbefaler jo at HQI skal hænge 25-30 cm over vandoverfladen for at give en god spredning. Det er jo netop ikke nødvendigt med T5 hvor armaturerne har en meget bedre fysisk dækning, og derfor kan sættes helt tæt på vandoverfladen for at få størst muligt lysudbytte.mads-fisk skrev: Mit HQI hænger 15 cm. fra overfladen og det samme gjorde al mit T5, så jeg må åbenbart være anderledes på det punkt.
Mener du her med så også at f.eks 1 x 1000 w (1 legeme) varmer mere end 4 x 250 w HQI (4 legemer)mads-fisk skrev: At T5 varmer lige så meget set ud fra samme mængde lys er da muligt, men set ud fra samme mængde Watt mener jeg stadig ikke det gør på nogen måde. Et legeme på 400 grader varmer mere i forhold til flere legemer der bliver 80 grader (ved ikke om de bliver 80 grader, er blot et gæt).

Det er vist nok nærmere omvendt!
Men det sjove, som jeg har prøvet at pointere, er jo netop at dit forsøg nærmest beviser det modsatte!mads-fisk skrev: Desuden kan jeg ikke lave anden sammeligning ud fra egne erfaringer, da det er hvad jeg har erfaringer med!
/Henrik
-
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
mine 2x54 w t5
det er dem her

de bliver 60* gr sååån midt på dagen
og fordampningen er på ca 2 ltr vand på hver 3-4 dag
er det derimod fordi du vil spare lidt på varme regningen kan det anbefales at sætte 2 computer blæsere fast bag ved radiatoren
så de blæser varmen op og ud i rummet
princippet er det samme som i en konventions brænde ovn
det giver en rund og behagelig varme i hele stuen i stedet for kun ved radiatoren
det er dem her
de bliver 60* gr sååån midt på dagen
og fordampningen er på ca 2 ltr vand på hver 3-4 dag
er det derimod fordi du vil spare lidt på varme regningen kan det anbefales at sætte 2 computer blæsere fast bag ved radiatoren
så de blæser varmen op og ud i rummet
princippet er det samme som i en konventions brænde ovn
det giver en rund og behagelig varme i hele stuen i stedet for kun ved radiatoren

- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
sneppevej skrev:Ja - de fleste anbefaler jo at HQI skal hænge 25-30 cm over vandoverfladen for at give en god spredning. Det er jo netop ikke nødvendigt med T5 hvor armaturerne har en meget bedre fysisk dækning, og derfor kan sættes helt tæt på vandoverfladen for at få størst muligt lysudbytte.mads-fisk skrev: Mit HQI hænger 15 cm. fra overfladen og det samme gjorde al mit T5, så jeg må åbenbart være anderledes på det punkt.
At lyset skal spredes bedre kommer da helt an på hvor stor en lampe og hvor stort et akvarium du har.
Ja, jeg mener da helt bestemt at et legeme på 400 grader varmer mere end 4-6 stk. på 60 grader. Lige meget hvor mange legemer der er på 60 grader vil temperaturen aldrig kunne komme op på over 60 grader.sneppevej skrev:Mener du her med så også at f.eks 1 x 1000 w (1 legeme) varmer mere end 4 x 250 w HQI (4 legemer)mads-fisk skrev: At T5 varmer lige så meget set ud fra samme mængde lys er da muligt, men set ud fra samme mængde Watt mener jeg stadig ikke det gør på nogen måde. Et legeme på 400 grader varmer mere i forhold til flere legemer der bliver 80 grader (ved ikke om de bliver 80 grader, er blot et gæt).? - lol
Det er vist nok nærmere omvendt!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Forhandler
- 20
Att: Månsson. Det er en Ratz venturi skummer som jeg har smidt et par luftsten i.
Att: Mads. Ikke for at blande mig men prøv lige at se sådan her på det:
Hvis man har en stue på ca 40 m2 med fire radiatorer, tror du så ikke at man kan få mere varme i stuen ved at anvende alle fire radiatorer istedet for blot en enkelt! Bare lige en mærkelig sammenligning!!
Mvh Sonny
Att: Sneppevej. Mange tak for det! Det er ikke altid lige nemt med så lidt plads.
Hvis man har en stue på ca 40 m2 med fire radiatorer, tror du så ikke at man kan få mere varme i stuen ved at anvende alle fire radiatorer istedet for blot en enkelt! Bare lige en mærkelig sammenligning!!
Mvh Sonny
Att: Sneppevej. Mange tak for det! Det er ikke altid lige nemt med så lidt plads.
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Du vil kunne få hurtigere varme, men selvom der er flere elementer vil du ikke kunne opnå en højere varme (set teoretisk i forhold til, der ingen andre faktorer skulle være)bmvw skrev:Att: Månsson. Det er en Ratz venturi skummer som jeg har smidt et par luftsten i.
Mvh Sonny
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Synes egentligt vi skal prøve at lave et brugbart forsøg, da det kunne være spændende at få et konkret svar.
Jeg vil prøve at låne et dobbelt T5 armatur (skriv endelig hvis i har et jeg kan låne) og prøve et døgn hvor jeg udelukkende kører med 6 stk. 39 W. T5 (234 Watt) og så prøve et døgn hvor jeg udelukkende kører med én 250 W. HQI.
Begge lyskilderne vil være med ekstern ballast og jeg sørger for at slukke for køleren, ikke at åbne skabene ind til akvariet, holde stuetemperaturen på samme temperatur i begge døgn og jeg vil lade begge lyskilder være tændt i 9 timer på fuldt blus og ikke mere eller mindre.
Det kommer til at være min iks og et lille flydetermomteter, der står for målingerne.
Jeg vil prøve at låne et dobbelt T5 armatur (skriv endelig hvis i har et jeg kan låne) og prøve et døgn hvor jeg udelukkende kører med 6 stk. 39 W. T5 (234 Watt) og så prøve et døgn hvor jeg udelukkende kører med én 250 W. HQI.
Begge lyskilderne vil være med ekstern ballast og jeg sørger for at slukke for køleren, ikke at åbne skabene ind til akvariet, holde stuetemperaturen på samme temperatur i begge døgn og jeg vil lade begge lyskilder være tændt i 9 timer på fuldt blus og ikke mere eller mindre.
Det kommer til at være min iks og et lille flydetermomteter, der står for målingerne.
-
Hvis det ikke har været linket andetsteds, så er resultaterne af Mads-Fisk varmetest her:
http://www.saltvandsakvarium.dk/varmeud ... ra_hqi.htm
Som man tydeligt kan se er der minimal forskel på vandtemperaturen der maks stiger med 0,9 grad ved HQI, som dog også kan skyldes at T5 rørene måske har siddet langt fra vandoverfladen, fremfor optimalt, så tæt på som muligt for størst lysudbytte.
Dog stiger temperaturen i lampekassen med maks 1,8 grader - nok pga af den ene ballast er i lampekassen.
Nu står der ikke noget om i testen, om hvordan lysudbyttet kunne opleves. Hvad virkede kraftigst.
Faktisk er det rimeligt nemt at måle den ene lysudbytte i forhold til et andet:
Dette gøres med et spejlreflekskamere, og så om vinteren når det er 100% mørkt udenfor kl 2000. Sluk alt andet lys en det der skal måles i akvariet.
Stil kameraet på et stativ, så nøjagtig hele akvariet er med i udsnittet - stil blænden fast på højeste blænde (laveste tal) og se så hvilken lukkertid lysmåleren har valgt.
Så gør man bare det samme næste dag, med det lys setup man vil sammenligne med.
Højeste lukkertid = største lysudbytte
Enkelt og simpelt
Men igen, resultatet viser at der ikke er noget at hente ved T5 fremfor HQI
/Henrik
http://www.saltvandsakvarium.dk/varmeud ... ra_hqi.htm
Som man tydeligt kan se er der minimal forskel på vandtemperaturen der maks stiger med 0,9 grad ved HQI, som dog også kan skyldes at T5 rørene måske har siddet langt fra vandoverfladen, fremfor optimalt, så tæt på som muligt for størst lysudbytte.
Dog stiger temperaturen i lampekassen med maks 1,8 grader - nok pga af den ene ballast er i lampekassen.
Nu står der ikke noget om i testen, om hvordan lysudbyttet kunne opleves. Hvad virkede kraftigst.
Faktisk er det rimeligt nemt at måle den ene lysudbytte i forhold til et andet:
Dette gøres med et spejlreflekskamere, og så om vinteren når det er 100% mørkt udenfor kl 2000. Sluk alt andet lys en det der skal måles i akvariet.
Stil kameraet på et stativ, så nøjagtig hele akvariet er med i udsnittet - stil blænden fast på højeste blænde (laveste tal) og se så hvilken lukkertid lysmåleren har valgt.
Så gør man bare det samme næste dag, med det lys setup man vil sammenligne med.
Højeste lukkertid = største lysudbytte
Enkelt og simpelt

Men igen, resultatet viser at der ikke er noget at hente ved T5 fremfor HQI
/Henrik
- Wande54
- Palet kirurg
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Henrik,
Det var dog en genial måde at måle lyset på. Den har jeg aldrig tænkt over.
Jeg vil nu holde mig til T5 rør over mit nye kar.
Solen giver godt nok et dejligt spil i vandet, men jeg kunne forestille mig at en Halogenspot placeret i strømmen fra PH'et også kunne give lidt flimmerlys.
Det var dog en genial måde at måle lyset på. Den har jeg aldrig tænkt over.
Jeg vil nu holde mig til T5 rør over mit nye kar.
Solen giver godt nok et dejligt spil i vandet, men jeg kunne forestille mig at en Halogenspot placeret i strømmen fra PH'et også kunne give lidt flimmerlys.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.