pederrevnørd skrev:Efter min mening nogle Tunze 6205. Jeg har selv 4 af dem, og de fungerer upåklageligt.
Det er en perfekt pumpe, og går op til 22.000 l i timen, så vidt jeg husker. Og den kan intervalstyres. Lidt dyr i indkøb, men billig i strøm.
Jeg har købt 2 stk Tunze 6205 for 13 mdr siden den ene har fået skifet strømforsyning efter 2 mdr.
Den anden begyndte at larme og efter 3 gange til Tunze fik jeg afvide den ikke fejlede noget så blev jeg sur og lagede en video op på nettet.
Efter de havde set videoen bad de mig igen sende pumpen og efter en uge fik jeg en ny. Det var i Juni sidste år (efter ca 8mdr)
Men nu er det bare sådan at den nye de sendte den er nu helt død. Dette skete i Søndags og jeg har skrevet sammen med Tunze og de beder mig sende pumpe samt strømforsyning tilbage til dem så vil de kigge på det.
Med dette indlæg vil jeg bare sige der findes sikkert bedre pumper end Tunze jeg havde nok valg noget andet idag
Jeg tror jeg ville vælge 4-5 Tunze 6060. De leverer 6000 l/t og er billige i indkøb og drift. MEN de kan ikke elektronisk styres af computer.
Jeg selv har 8 af dem i min balje og den er ca. 1700 liter. Personligt synes jeg det er lidt opreklameret med at styre pumper via computer. Jeg har prøvet vha en aquadane og hver gang fortryder jeg og går tilbage til ensartet (fuld skrald) på pumperne.
Flemming skrev:Jeg tror jeg ville vælge 4-5 Tunze 6060. De leverer 6000 l/t og er billige i indkøb og drift. MEN de kan ikke elektronisk styres af computer.
Jeg selv har 8 af dem i min balje og den er ca. 1700 liter. Personligt synes jeg det er lidt opreklameret med at styre pumper via computer. Jeg har prøvet vha en aquadane og hver gang fortryder jeg og går tilbage til ensartet (fuld skrald) på pumperne.
Der er kæmpe forskel på måden du kan styre pumperne på med f.eks. Tunze's egne controllere eller en GHL kontra en Aquadane! Jeg har haft alle tre dele og vil aldrig gå tilbage til en pumpe, som bare holder konstant hastighed. Men frekvensomformere som f.eks. Aquadane er jeg dog heller ikke særlig imponeret over.
Flemming skrev:Jeg tror jeg ville vælge 4-5 Tunze 6060. De leverer 6000 l/t og er billige i indkøb og drift. MEN de kan ikke elektronisk styres af computer.
Der er kæmpe forskel på måden du kan styre pumperne på med f.eks. Tunze's egne controllere eller en GHL kontra en Aquadane! Jeg har haft alle tre dele og vil aldrig gå tilbage til en pumpe, som bare holder konstant hastighed. Men frekvensomformere som f.eks. Aquadane er jeg dog heller ikke særlig imponeret over.
Stefan, du har formentlig ret. Jeg har bare ikke taget mig råd, til "den luksus" men har prioriteret andre akvarie ting først. Jeg tror også at én af de ting jeg oplever er at pumper trods alt ikke er ret store (6000l/t) og at mit akvarie har brug for det hele. Så hvis jeg havde overdimensionerede pumper, hvis du forstår, så tror jeg givet det vil være godt. Men elektroniske/justerbare pumper samt controller/computer til styring det er mange penge !
pederrevnørd skrev:Efter min mening nogle Tunze 6205. Jeg har selv 4 af dem, og de fungerer upåklageligt.
Det er en perfekt pumpe, og går op til 22.000 l i timen, så vidt jeg husker. Og den kan intervalstyres. Lidt dyr i indkøb, men billig i strøm.
Jeg har købt 2 stk Tunze 6205 for 13 mdr siden den ene har fået skifet strømforsyning efter 2 mdr.
Den anden begyndte at larme og efter 3 gange til Tunze fik jeg afvide den ikke fejlede noget så blev jeg sur og lagede en video op på nettet.
Efter de havde set videoen bad de mig igen sende pumpen og efter en uge fik jeg en ny. Det var i Juni sidste år (efter ca 8mdr)
Men nu er det bare sådan at den nye de sendte den er nu helt død. Dette skete i Søndags og jeg har skrevet sammen med Tunze og de beder mig sende pumpe samt strømforsyning tilbage til dem så vil de kigge på det.
Med dette indlæg vil jeg bare sige der findes sikkert bedre pumper end Tunze jeg havde nok valg noget andet idag
Steen
Det lyder som en super træls oplevelse du har med Tunze der. Hvad ville du vælge i dag så?
For pokker, det må da have stresset dine fisk rigtig meget, den defekte pumpe.
Så du mener at vejen frem er Tunze og GHL computer ;=)
Jeg skifter selv mine Tunze ud med 2x Vortech MP10 om ikke så forfærdeligt længe, da Vortech virkelig har et fedt flow, og nogle lækre funktioner. Om MP40'erne larmer er vidst en smagssag. Jeg har set Lord Mike's og dem synes jeg nu bestemt ikke larmer!
Der til kan siges at den vej jeg ville gå nok er en af de mere billige metoder, at få oprindeligt med cirkulation, og kvalitetsudstyr på samme tid.
Husk at det på ingen måde er en regel, og med garanti heller ikke den aller bedste løsning, det er udelukkende hvad jeg selv ville vælge. Men umiddelbart burde der ikke komme til at mangle noget nogle steder
nu ved jeg ikke om dette er en mulighed i dit tilfælde men der findes en eller anden pumpe med 8 udgange tror jeg nok det er der skifter forskellige retninger den skulle vist nok give en lidt anderledes flow men kan selvfølgelig ikke huske hvad den hedder, måske nogen af de andre kan?!
DDT2 skrev:nu ved jeg ikke om dette er en mulighed i dit tilfælde men der findes en eller anden pumpe med 8 udgange tror jeg nok det er der skifter forskellige retninger den skulle vist nok give en lidt anderledes flow men kan selvfølgelig ikke huske hvad den hedder, måske nogen af de andre kan?!
Jeg vil mene du tænker på Oceanmotion, Ligesom Enzo har det. Det virker, men er pebret.
Vortech er en kvalitetspumpe på line med Tunze, jeg personligt synes blot bedre om Tunzen, men det er kun fordi Vortech larmer for meget til mig.
Så du mener at vejen frem er Tunze og GHL computer ;=)