Cirkulation i stor balje

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Cirkulation i stor balje

Indlæg af 8220 »

Hej

Hvad ville I smide i af cirkulation i en balje med målene 190x75x60?

Krav :f1:

Jeg vil gerne holde kiruger.
Når der kommer flere penge på kontoen, vil jeg gerne have en GHL computer til at styre cirkulationen mm.

Kom med bedste mands bud, samt gerne lidt personlige erfaringer :biggrin:

Som altid, mange tak for hjælpen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Cirkulation i stor balje

Indlæg af pederrevnørd »

Efter min mening nogle Tunze 6205. Jeg har selv 4 af dem, og de fungerer upåklageligt.

Det er en perfekt pumpe, og går op til 22.000 l i timen, så vidt jeg husker. Og den kan intervalstyres. Lidt dyr i indkøb, men billig i strøm.

Skal du blot holde kiruger, så nøjes med fx 2 af ovnst., eller 2 stk Tunze 6105 op til 13000 L/T.

Hvis du senere vil have SPS skal du minimum have 3 af den store type.

Håber dette hjælper dig.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af 8220 »

Hej Peder

Tak for mailen. Hold da op de er godt nok peberet.... Er der nogen der kender et sted, hvor man kan få dem til en rimelig pris?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

pederrevnørd skrev:Efter min mening nogle Tunze 6205. Jeg har selv 4 af dem, og de fungerer upåklageligt.

Det er en perfekt pumpe, og går op til 22.000 l i timen, så vidt jeg husker. Og den kan intervalstyres. Lidt dyr i indkøb, men billig i strøm.

Jeg har købt 2 stk Tunze 6205 for 13 mdr siden den ene har fået skifet strømforsyning efter 2 mdr.
Den anden begyndte at larme og efter 3 gange til Tunze fik jeg afvide den ikke fejlede noget så blev jeg sur og lagede en video op på nettet.

Efter de havde set videoen bad de mig igen sende pumpen og efter en uge fik jeg en ny. Det var i Juni sidste år (efter ca 8mdr)
Men nu er det bare sådan at den nye de sendte den er nu helt død. Dette skete i Søndags og jeg har skrevet sammen med Tunze og de beder mig sende pumpe samt strømforsyning tilbage til dem så vil de kigge på det.

Med dette indlæg vil jeg bare sige der findes sikkert bedre pumper end Tunze jeg havde nok valg noget andet idag :smartass:

Steen
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Jeg tror jeg ville vælge 4-5 Tunze 6060. De leverer 6000 l/t og er billige i indkøb og drift. MEN de kan ikke elektronisk styres af computer.
Jeg selv har 8 af dem i min balje og den er ca. 1700 liter. Personligt synes jeg det er lidt opreklameret med at styre pumper via computer. Jeg har prøvet vha en aquadane og hver gang fortryder jeg og går tilbage til ensartet (fuld skrald) på pumperne.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Tunze for the win, Bedre service får man simpelhen ikke.
Har fået skiftet en strømforsyning U/b til 6055 selv om garantien var udløbet
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Flemming skrev:Jeg tror jeg ville vælge 4-5 Tunze 6060. De leverer 6000 l/t og er billige i indkøb og drift. MEN de kan ikke elektronisk styres af computer.
Jeg selv har 8 af dem i min balje og den er ca. 1700 liter. Personligt synes jeg det er lidt opreklameret med at styre pumper via computer. Jeg har prøvet vha en aquadane og hver gang fortryder jeg og går tilbage til ensartet (fuld skrald) på pumperne.
Der er kæmpe forskel på måden du kan styre pumperne på med f.eks. Tunze's egne controllere eller en GHL kontra en Aquadane! Jeg har haft alle tre dele og vil aldrig gå tilbage til en pumpe, som bare holder konstant hastighed. :wink: Men frekvensomformere som f.eks. Aquadane er jeg dog heller ikke særlig imponeret over.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Stefan skrev:
Flemming skrev:Jeg tror jeg ville vælge 4-5 Tunze 6060. De leverer 6000 l/t og er billige i indkøb og drift. MEN de kan ikke elektronisk styres af computer.
Der er kæmpe forskel på måden du kan styre pumperne på med f.eks. Tunze's egne controllere eller en GHL kontra en Aquadane! Jeg har haft alle tre dele og vil aldrig gå tilbage til en pumpe, som bare holder konstant hastighed. :wink: Men frekvensomformere som f.eks. Aquadane er jeg dog heller ikke særlig imponeret over.
Stefan, du har formentlig ret. Jeg har bare ikke taget mig råd, til "den luksus" men har prioriteret andre akvarie ting først. Jeg tror også at én af de ting jeg oplever er at pumper trods alt ikke er ret store (6000l/t) og at mit akvarie har brug for det hele. Så hvis jeg havde overdimensionerede pumper, hvis du forstår, så tror jeg givet det vil være godt. Men elektroniske/justerbare pumper samt controller/computer til styring det er mange penge ! :wink:
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af 8220 »

spdiving skrev:
pederrevnørd skrev:Efter min mening nogle Tunze 6205. Jeg har selv 4 af dem, og de fungerer upåklageligt.

Jeg har købt 2 stk Tunze 6205 for 13 mdr siden den ene har fået skifet strømforsyning efter 2 mdr.
Den anden begyndte at larme og efter 3 gange til Tunze fik jeg afvide den ikke fejlede noget så blev jeg sur og lagede en video op på nettet.

Efter de havde set videoen bad de mig igen sende pumpen og efter en uge fik jeg en ny. Det var i Juni sidste år (efter ca 8mdr)
Men nu er det bare sådan at den nye de sendte den er nu helt død. Dette skete i Søndags og jeg har skrevet sammen med Tunze og de beder mig sende pumpe samt strømforsyning tilbage til dem så vil de kigge på det.

Med dette indlæg vil jeg bare sige der findes sikkert bedre pumper end Tunze jeg havde nok valg noget andet idag :smartass:

Steen
Det lyder som en super træls oplevelse du har med Tunze der. Hvad ville du vælge i dag så?

For pokker, det må da have stresset dine fisk rigtig meget, den defekte pumpe.
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af 8220 »

Stefan skrev:
Så du mener at vejen frem er Tunze og GHL computer ;=)
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

jeg har 2 tunze 6060 som jeg har haft i nu min 5 år de siger ikke en skid og de køre bare, dem er jeg 110% tilfreds med.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Jeg ville skænke Vortech MP40 en tanke..

Jeg skifter selv mine Tunze ud med 2x Vortech MP10 om ikke så forfærdeligt længe, da Vortech virkelig har et fedt flow, og nogle lækre funktioner. Om MP40'erne larmer er vidst en smagssag. Jeg har set Lord Mike's og dem synes jeg nu bestemt ikke larmer!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af 8220 »

Haha Hansen

Sidder faktisk lige og kigger på dem på nettet ;=)

De er dælme smarte, især at ledningen er uden på akvariet... Men de koster også en bondegård.

Men det kunne bestemt være fedt med lidt bølgegang i baljen ;=)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Stod jeg og skulle sætte dit akvarie op, ville jeg nok vælge:

2x Vortech MP40
2x Tunze 6045
2x Tunze 6025

MP40'erne på begge sideruder mod hinanden, og de mindre Tunze pumper, til at udligne de steder der nu måtte komme døde punkter. :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af 8220 »

Han$en skrev:Stod jeg og skulle sætte dit akvarie op, ville jeg nok vælge:

2x Vortech MP40
2x Tunze 6045
2x Tunze 6025

MP40'erne på begge sideruder mod hinanden, og de mindre Tunze pumper, til at udligne de steder der nu måtte komme døde punkter. :happy:
Super

Mange tak for input, det bliver helt sikkert skrevet bag øret
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Jeg ville nok vælge samme udstyr som Hansen siger. Vortech pumperne er virkelig lækre!
Mvh Tobias
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Der til kan siges at den vej jeg ville gå nok er en af de mere billige metoder, at få oprindeligt med cirkulation, og kvalitetsudstyr på samme tid.

Husk at det på ingen måde er en regel, og med garanti heller ikke den aller bedste løsning, det er udelukkende hvad jeg selv ville vælge. Men umiddelbart burde der ikke komme til at mangle noget nogle steder :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

nu ved jeg ikke om dette er en mulighed i dit tilfælde men der findes en eller anden pumpe med 8 udgange tror jeg nok det er der skifter forskellige retninger den skulle vist nok give en lidt anderledes flow men kan selvfølgelig ikke huske hvad den hedder, måske nogen af de andre kan?!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

DDT2 skrev:nu ved jeg ikke om dette er en mulighed i dit tilfælde men der findes en eller anden pumpe med 8 udgange tror jeg nok det er der skifter forskellige retninger den skulle vist nok give en lidt anderledes flow men kan selvfølgelig ikke huske hvad den hedder, måske nogen af de andre kan?!
Jeg vil mene du tænker på Oceanmotion, Ligesom Enzo har det. Det virker, men er pebret.

Vortech er en kvalitetspumpe på line med Tunze, jeg personligt synes blot bedre om Tunzen, men det er kun fordi Vortech larmer for meget til mig.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

8220 skrev:
Stefan skrev:
Så du mener at vejen frem er Tunze og GHL computer ;=)
I min verden er det det ypperste ja! ;)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"