Har ca. 3 års erfaring med saltvand. Har haft mit nuværende akvarie i næsten to år nu. Saltvand er jeg da blevet helt vild med, det er da verdens fedeste hobby!
Startede, i mangel på viden, med et boyu 58 ltr, hvilket jeg mildest talt var skuffet over...
Begyndte så på et nyt projekt, med et hjemmebygget 170 liter indbygnings akvarie med sump. Akvariet er indbygget i et gammelt dørhul, hvilket gør det meget smalt og højt, det har lidt problemer mht. til håndtering af rensning af ruder, opbygning af rev, og at bytte rundt på ting osv, det går dog ok og til gengæld har jeg fået 2 frontruder. En i stue og en i soveværelset, som er fedt...
Teknik:
lys 4 x 24 watt. 10000, 15000 og 2 x 20000 sylvania T5
Skummer Tunze 9110
Har fået en masse erfaringer, både gode og dyre

Formålet er at calcium, kh og fosfat er stabile, og så at prøve med vodka....
Jeg bruger Carstens DECOCEAN kh plus, Ca plus, saliferts magnesium
Vandværdier inden doseringscomputer:
salt 1,028
Fosfat 0,015
Calcium 450
Kh 7,8
nitrit 0,025
nitrat 0,0
magnesium 1500
pH 8,4
copper 0,0
temp 25 grader
Vandværdier efter 10 dage med doseringscomputer:
salt 1,027
Fosfat 0,008
Calcium 420
Kh 8,4
nitrit 0,0
nitrat 0,0
magnesium 1470
pH 8,2
copper 0,0
temp 25 grader
Jeg har sat doseringscomputeren til daglig at tilføre 1 ml kh, 1 ml Ca, og 0,5 ml vodka med nogle timers mellemrum... så de ikke ophæver hinanden.
Ved at man skal starte langsomt med vodkaen, men hvor længe? man kan jo overdosere, jeg måler i gen om en uge så skal der måske laves ændringer... Har i øvrigt læst at nogle mener at i stedet for ren VODKA, er det bedre med vsv... Men hvorfor? handler det ikke "bare" om at fodre bakterierne med kulstofhydrider? eller?
Skal rense ruder hver anden dag, da der ligger sig et tyndt lag af alger, er i øvrigt lidt af en hystade når det gælder rene ruder, mine venner renser ikke nær så meget... måske skyldes dette det smalle høje akvarie eller????
Hvis der er nogen der har nogle konstruktive inputs til både teknikken, sump, rev, lys men især min dosering, håber jeg at høre fra jer snart!
Vh. Janus Badsberg