idé til løsning af sump problem
- Nadia
- Rev Rokke
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
idé til løsning af sump problem
Jeg har fået nyt akvarie idag, og bordet dertil er delt i "tre". En hylde i midten, og et skab i venstre og højre side.
Dette gør at det bliver lidt vanskeligt at have en sump, men er kommet frem til følgende idé:
En sump i hvert skab. Den ene med skummer, den anden med returpumpe.
Imellem de to sumpe vil jeg have et pvc rør, hvor der på midten sidder en lille slange, hvorpå man suger og derved skaber et overtryk, således det sørger for der altid er samme mængde vand i hver sump.
Har PRØVET at lave en tegning. Er jeg helt ude og ski....?
Dette gør at det bliver lidt vanskeligt at have en sump, men er kommet frem til følgende idé:
En sump i hvert skab. Den ene med skummer, den anden med returpumpe.
Imellem de to sumpe vil jeg have et pvc rør, hvor der på midten sidder en lille slange, hvorpå man suger og derved skaber et overtryk, således det sørger for der altid er samme mængde vand i hver sump.
Har PRØVET at lave en tegning. Er jeg helt ude og ski....?
- Vedhæftede filer
-
- sumptegning.JPG (30.61 KiB) Vist 3228 gange
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Du skal have røret i bunden, altså boret i hver sump side eller en pumpe der pumper det over i næste sumpe hvis det skal sidde der hvor du har tegnet det 

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
Jeg kan ikke forstå hvordan du vil få det til at køre på den måde. Der er vel heller ingen grund til at bruge en ekstra pumpe til at flytte vandet, så jeg bakker om Brians forslag med at røret sakl sidde i bunden. Jeg mener også det bør være med så stor diameter som muligt for at det ikke skal stoppe til.
Kan du ikke bygge skabet om så du får et stor rum i stedet for. Det vil jo være nr 1
Kan du ikke bygge skabet om så du får et stor rum i stedet for. Det vil jo være nr 1
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik
http://www.koralrevet.dk

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
Er helt enig. En gennemføring i bunden af hver sump og så et rør mellem sumpene. Så vil vandet altid være samme højde i de to akvarier, og du er ude over problemer med at "drive" vandet fra den ene sump til det andet.Carsten skrev:Jeg vil også mene at der skal bores et hul i hver del af sumpen, og så sættes der et par tankgennemføringer i. Derer ikke noget behov for noget tryk. Retur pumpen trækker vandet til sig. Alle de der glas stykker i anden delen af sumpen, er over flødige, efter min mening.
/Morten.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, selvfølgeligt ikke i bunden, men nederst på siden!
Johnny: Med mindre han bruger en monster pumpe som retur, burde det ikke være et problem. Det vand det bliver pumpet op, løber jo tilbage igen, i samme tempo.
Det rør som skal forbinde karrene, skal selvfølgeligt være dimisioneret til det. Men der kan løbe rigtigt meget vand gennem et 40mm rør
Johnny: Med mindre han bruger en monster pumpe som retur, burde det ikke være et problem. Det vand det bliver pumpet op, løber jo tilbage igen, i samme tempo.
Det rør som skal forbinde karrene, skal selvfølgeligt være dimisioneret til det. Men der kan løbe rigtigt meget vand gennem et 40mm rør
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Sådan tror jeg også jeg ville lave det. Har lige rette lidt i din tegning... 

- Vedhæftede filer
-
- sumptegning_550.jpg (30.84 KiB) Vist 3150 gange
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Jeg kører selv med et midlertidigt akvarie næsten magen til din første tegning, Nadia. Jeg har bare returpumpen stående i samme akvarie som skummeren og så "suger" den via et rør fra refugiet. Til røret på sug-siden af returpumper er også forbundet en tynd slange fra overløbskassen (selv-priming) og en tynd slange fra det du kalder "mellem PVC røret" (også selvpriming) og det har kørt fint i snart 1år.
Ville dog foretrække et mellem rør som på Peters1's modificerede tegning, men gad ikke til at bore hul i de to små akvarier
/Magnus
Ville dog foretrække et mellem rør som på Peters1's modificerede tegning, men gad ikke til at bore hul i de to små akvarier

/Magnus
- Nadia
- Rev Rokke
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Efter at havde fået ny skummer (deltec APF 600) er jeg nød til at droppe idéen om to sumpe, det ser også ud til at det vil blive ret besværligt.
Jeg er istedet nød til at have min skummer stående i det ene skab, og min sump i det andet. Der er ingen bagbeklædning på skabet, så jeg vil gerne have der skal gå en slange fra skummerens returrør, og over i sumpen. Mit spørgsmål er nu, vil skummeren kunne flytte vandet ca. 40 cm over i sumpen?
Har lavet en ny tegning. Håber på jeres hjælp endnu en gang
Jeg er istedet nød til at have min skummer stående i det ene skab, og min sump i det andet. Der er ingen bagbeklædning på skabet, så jeg vil gerne have der skal gå en slange fra skummerens returrør, og over i sumpen. Mit spørgsmål er nu, vil skummeren kunne flytte vandet ca. 40 cm over i sumpen?
Har lavet en ny tegning. Håber på jeres hjælp endnu en gang

- Vedhæftede filer
-
- sumptegning.JPG (31.84 KiB) Vist 3127 gange
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Bare du er opmærksom på at vandet som kommer fra akvariet ved strømsvigt nu skal være i 1 sump og ikke 2 som før, ellers ser det godt ud
En andet måde kunne være som jeg selv har, et nedløb som er opdelt med y-stykke sådan at en går til skummer og den anden går direkte til sump hvorefter du sætter kuglehane på en såden måde at du kan justere mængden af vand til skummer og sump.

En andet måde kunne være som jeg selv har, et nedløb som er opdelt med y-stykke sådan at en går til skummer og den anden går direkte til sump hvorefter du sætter kuglehane på en såden måde at du kan justere mængden af vand til skummer og sump.