Sand i refugie.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions: 0
15
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Sand i refugie.

Indlæg af Dennis »

Hej, mit refugie har indtil videre kun kørt med LS og caulerpaalger, men har fornylig kommet sandbund i, 5cm lag kornstr.o,8-1,4mm, men sandet er noget jeg har haft stående længe og var i tidernes morgen købt til mit ferskvandsakvarium, sandet er selvfølgelig blevet skyllet godt. Men kom til at tænke på om der kan der ske noget ved jeg har brugt sand som egentlig har været beregnet til ferskvand? Ved godt at det selvfølgelig ik er levende, men vil der ku ske noget ved det? Det sand kan vel i realiteten os komme fra havet el?
Mvh Dennis.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 52
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Sand i refugie.

Indlæg af Stefan »

Det betyder intet!

Den eneste ulempe kan være, at det er sværere at rengøre refugiet for detrius.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hejsa,personligt vil jeg bare bruge detsamme sand som i displayet,men jeg vil ikke bruge noget over 0,5mm men det hele kan være lige meget hvis det bare er til pynt så gør hvad du vil.det var en akvarist der prøvede at køre en magnet gennem et sand produkt for nogle år tilbage og fik endel jern.hvis det har været jern i sandet er det nok opløst og fertiliseret alger i vandsøjlen..det er detsamme om du bruger forskellige krystal former af calsium karbonat eller kvarts(kan sammenlignes med det sorte lavasand)kvartssand kræver måske flere græssende snegle end ellers.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions: 0
15
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Dennis »

Det var sgu rart at høre, blev pludselig helt nervøs :) Ja har godt tænkt over det bliver lidt sværere at rengøre, men tænkte sandbunden vil være godt for det liv som nu er i refugiet. Grunden til jeg brugte det sand, var simpelthen fordi det var noget jeg havde stående og havde ik skænket en tanke, at der måske ku blive noget, men det lyder til. at det ik er den store katastrofe :) , men ja hvis der har været noget deri, er det vel allerede kommet ud i vandet. Mht til kornstr er det så ik en go nok str til liv i bundlaget, pods osv?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ja :happy: det optimale vil være at ha en sandbund der rummer en bred vifte dyre arter og ikke kun en slags,så det er lige det med at finde den optimale gennemsnitsstørrelse,dit er lige på kanten til at være for grovt :( meget større end 1.0mm er for stort til det meste småt infauna,organismer som lever i de større partikler og sedimenter er ikke til at opspore i høbbyen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"