Jeg har i et par uger bare haft 2 pumper i returkamret, en eheim på 600L og en AquaBee på 500L, som bare har alm. 12/16mm grøn silikone slange på op til akvariet, dog sat så der kan suges luft ind når de stoppes ved fodring... (Er lidt bange for at slangerne falder på gulvet, så returkamret bliver tømt ud på gulvet, så jeg må se at blive færdig med pvc'en...)
Er ikke sikker på hvornår det er for lidt gennemstrømning i en
sump,
sump'en har jo normalt lavt flow i forhold til akvariet... - da jeg prøvede med 3000L/H, var vandet ved at løbe over i akv og
sump trak luft med gennem skillevæggene som et vandfald - der var osse kun 1 meter slange på og kun ca 50cm løftehøjde...
Jo flere knæk og jo mere højde, jo mindre yder pumpen, så hvis min 1700L ikke giver nok, må jeg prøve om det går bedre med den på 3000L nu hvor der er et længere stykke gennem PVC rør'ne...
- Jeg har læst et sted at man kan sætte sikkerheds røret til at være lige under den højde, men vil have i overløbet og ved at lukke så meget af for hovedrøret ) - så der kun løber en lille smule vand ned gennem sikkerhedsrøret, skulle det blive lydløst... (Hovedrøret sidder næsten helt ned ved bunden i overløbet.)
- det kan jeg ikke, da jeg bruger hængeoverløb med kun ét hul...
Fordelen ved at man også lader returrøret gå ind gennem overløbet, er hvis der skulle ske noget med rørgennemføringen så vandet lækker, så vil det kun være vandet i overløbet som kan løbe ud på gulvet... (Der skal dog stadigvæk være et hul i returrøret inde i selve akvariedelen, for en sikkerheds skyld.)