for meget no3

Forum for generel snak omkring saltvand.
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Høje tåstrup, 2630

Re: for meget no3

Indlæg af Daniel Fossum »

Jeg tror ikke det er noget med hanevandet at gøre, fordi hvis vandet var forurenet har vandværket da først og fremmest et problem, tror dit problem er at da du er ny opstartet, og har fået puttet for meget i på en gang, udover det måske fodre du lidt for meget :) Nu kender jeg folk som har haft saltvand i mere end 30 år, og som aldrig har brugt osmosevand, selv jeg bruger ikke osmosevand. Det kan godt være det måske er bedre, men tror ikke det er årsagen til du har så meget nitrat i vandet. Hvad skummer kører du med i akvariet, kan den overhovede klarer den mængde vand du har ? Folk starter ofte op, og skal have det hele i på en gang, og det er derfor det også tit går galt !!

Mvh Daniel.
Saltvandsakvarie på plus 2000 liter. Vil hellere leve af vand og brød, end at skille mig af med mit akvarie :)
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Mit akvarie kører udelukkende på en sump og en skummer, og intet andet, har en skummer der kan klarer op til 5000 liter, selvom mit akvariet kun er omkring 800 i alt, kan en skummer aldrig blive for lille. Mikas du velkommen til at kontakte mig hvis der opstår flere problemer :)
Saltvandsakvarie på plus 2000 liter. Vil hellere leve af vand og brød, end at skille mig af med mit akvarie :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Lægger man mærke til de første billeder i hans akvarie tråd ser man et akvarie halvt fyldt med ret grumset vand og bundlag der er kommet i.
Har han kommet bundlaget i uden at skylde det først er det helt klart at der er frigivet en masse nitrat og fosfat til vandet.

Ud over dette så skriver han også at han har taget 50% brugt vand fra det gamle akvarie hvis det heller ikke har været uden nitrat og fosfat så vil jeg næsten sige at for at slippe af med de problemer han har nu er det næsten nemere at starte akvariet forfra.

Steen
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Jeg har skyllet koral gruset mange gange inden det røg i.. Starte det forfra? Skifte alt vandet eller hvad?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Jeg vil tage alt levende og komme væk med det, og derefter hælde alt vandet fra, og putte nyt frisk saltvand i :) har skrevet pb til dig ..
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Med den høje Nitrat samt fisk i så lidt vand der allerede har problemmer så er det nemere at tømme akvariet og få en frisk opstart. Og denne gang uden at komme dyr i akvariet før værdierene er på plads. Ellers resikere du bare det samme sker igen.

Steen
cruiser1150
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af cruiser1150 »

Har lige fulgt lidt med i tråden, da vores no3 også har været steget lidt, sikkert pga 2 nye fisk :y
Nå men det leg ville med mit indlæg, er at jeg gerne vil spørge om hvorfoa man tilsætter vodka ? og hvad det fx kan være grunden til at fosfat værdien stiger ?
Venlig hilsen Charlotte.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Vodka har vidst nogle bakterier der bruger nitrat osv så vidt jeg har forstået
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Ideen med vodka er egentlig okay, men med dit høje indhold af nitrat, vil jeg følge steens råd og starte forfra, evt sælge koraller og fisk, eller få dem i karantæne et sted, du risikere bare det bliver værre, og desuden kan det ikke svarer sig at lave så meget vandskift, dine fisk og koraller står med 90 % sikkerhed af :(
Daniel Fossum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Til Charlotte, du vil altid have lidt udsving i akvariet, når du kommer nye fisk eller koraller i det, da du laver en ubalance i akvariet, det også derfor man aldrig må putte det hele i på engang, da du med stor chance for det til at "vælte"
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"