Fladorm eller hvad ?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2011
Fladorm eller hvad ?
Hej
Er lige startet i denne hobby med at have købt et RSM i onsdags med fisk, sten osv. har fået sat det op og osv. Har så observeret nogle små "dyr" på ruderne, en 4 - 5 stykker, og har søgt lidt og synes at det ligner fladorm men er stadig i tvivl. Er det fladorm ?
Det skal lige siges at "dyret" er ca. 2,5 mm.
Mvh.
Dennis
Er lige startet i denne hobby med at have købt et RSM i onsdags med fisk, sten osv. har fået sat det op og osv. Har så observeret nogle små "dyr" på ruderne, en 4 - 5 stykker, og har søgt lidt og synes at det ligner fladorm men er stadig i tvivl. Er det fladorm ?
Det skal lige siges at "dyret" er ca. 2,5 mm.
Mvh.
Dennis
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: Fladorm eller hvad ?
Yes!...den ligner, så hvis der er mange er det nok fladorme......sorry! Få fat i en seksstribet gylte til at udrydde dem.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Øv, ja det er næsten helt sikkert røde planarier. Tjek her: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Planarier
Få bugt med dem hurtigt, da de ellers bliver en plage. Taler af bitter erfaring. Flatworm exit er også en mulighed og vil ikke være nær så hårdt at bruge nu som senere, da du endnu ikke har så mange planarier. De udskiller nemlig gift når de dør, så hvis hele akvariet ender med at være oversået kan det blive risikabelt.
Få bugt med dem hurtigt, da de ellers bliver en plage. Taler af bitter erfaring. Flatworm exit er også en mulighed og vil ikke være nær så hårdt at bruge nu som senere, da du endnu ikke har så mange planarier. De udskiller nemlig gift når de dør, så hvis hele akvariet ender med at være oversået kan det blive risikabelt.

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
det sikreste er at investere i en scooterblenny - de har altid taget mine, hvorimod den seksstribede gylte ikke gjorde noget som helst
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
God start på en ny hobby
Øv, det er da noget skod. Tror at jeg køber noget Flatworm exit og kan se fra tidligere tråde en masse aktivt kul og håber på det bedste
ellers bliver det en scooter blenny om et par uger, hvis det ikke kan tage de små krapyl.

Øv, det er da noget skod. Tror at jeg køber noget Flatworm exit og kan se fra tidligere tråde en masse aktivt kul og håber på det bedste

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: FREDERICIA
Yep! Flatworm exit virker meget godt men det er vigtigt at de døde flatworms bliver taget ud af vandet! så det er en besværligt proces!
- FrederikNørgaard
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 7000 Fredericia
Besværligt vil jeg nu ikke sige. Jeg har brugt det med kæmpe succes og det eneste ekstra der kom i akvariet for at modvirke deres gift var en pose aktivt kul.uzi07 skrev:Yep! Flatworm exit virker meget godt men det er vigtigt at de døde flatworms bliver taget ud af vandet! så det er en besværligt proces!
Mvh Frederik B Nørgaard
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: FREDERICIA
Ja ok det kunne man selfølgelig også bare. Jeg blev bare nød til at tage mine koraler ud og behandle dem, da jeg skerd alt for sent ind og de var blevet på omkring 1000 stk.FrederikNørgaard skrev:Besværligt vil jeg nu ikke sige. Jeg har brugt det med kæmpe succes og det eneste ekstra der kom i akvariet for at modvirke deres gift var en pose aktivt kul.uzi07 skrev:Yep! Flatworm exit virker meget godt men det er vigtigt at de døde flatworms bliver taget ud af vandet! så det er en besværligt proces!
Der er flere fisk og snejle man siger tager planaier. Men man skal være heldig at finde en der så også gør det.
Har du mange planaier vil en fisk næppe kunne nedkæmpe problemet da der vil komme flere til end fisken kan nå at æde.
Men prøv at søg på siden der er mange tråde om planaier.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &t=25371&p
Steen
Har du mange planaier vil en fisk næppe kunne nedkæmpe problemet da der vil komme flere til end fisken kan nå at æde.
Men prøv at søg på siden der er mange tråde om planaier.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &t=25371&p
Steen
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Har bestilt flatworm exit og aktivt kul, og hvis det ikke får taget dem så må jeg tage den derfra....
Dennis
Dennis
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har tidligere kaempet en brav kamp mod dem.
Proevede at suge saa mange som muligt ud en gang m ugen(kaempe arbejde) Og siden hen med Flatwormexit.
Flatworm exit er meget effektivt, men der vil altid vaere nogen som overlever. Efter en ombygning af mit fragment akvarie hvor der gik en seksstribet gylte - som absolut ikke tog de planarier der kom i fragment akvariet - kom gylten over i det store akvarie og nu er ale planarierne vaek. Saa efter min overbevisning kan der vaere mange grunde til at nogle af de kendte planarie spisere ikke tager dem, og naar forholdnene saa aendres kalder naturen igen paa dem og de goer hvad de skal.
Nu er dit akvarie saa nyt, at du sagens kan foere en krig mod dem paa en anden maade ogsaa. Tag stenene op og dyp dem i tempereret ferskvand. Dyppet skal blot vare ca 10 sekunder medens du ryster stenen. Planarierne vil drysse af.
Proevede at suge saa mange som muligt ud en gang m ugen(kaempe arbejde) Og siden hen med Flatwormexit.
Flatworm exit er meget effektivt, men der vil altid vaere nogen som overlever. Efter en ombygning af mit fragment akvarie hvor der gik en seksstribet gylte - som absolut ikke tog de planarier der kom i fragment akvariet - kom gylten over i det store akvarie og nu er ale planarierne vaek. Saa efter min overbevisning kan der vaere mange grunde til at nogle af de kendte planarie spisere ikke tager dem, og naar forholdnene saa aendres kalder naturen igen paa dem og de goer hvad de skal.
Nu er dit akvarie saa nyt, at du sagens kan foere en krig mod dem paa en anden maade ogsaa. Tag stenene op og dyp dem i tempereret ferskvand. Dyppet skal blot vare ca 10 sekunder medens du ryster stenen. Planarierne vil drysse af.
Hejdennis_ler skrev:Har bestilt flatworm exit og aktivt kul, og hvis det ikke får taget dem så må jeg tage den derfra....
Dennis
Jeg ville ikk blande aktivt kul og flatworm på en gang.. bruge exit først og så bagefter først efter endt behandling bruge kul:-)
MVH
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Tak for det nye råd Carsten, tror at jeg kombinere i håb om, at jeg så måske kan få dem helt væk. Først dypper i ferskvand og så efterfølgende flatworm exit.
Gino: Det aktive kul var også tiltænkt på at fjerne flatworm exit samt evt. gift fra de døde planarier
Gino: Det aktive kul var også tiltænkt på at fjerne flatworm exit samt evt. gift fra de døde planarier

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Der findes også en nøgensnegl som skulle tage dem..
Den her skulle tage dem.Hougaard skrev:Der findes også en nøgensnegl som skulle tage dem..
Chelidonura varians.
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=2198
Steen
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Den er fin, men tror bare at den vil sulte ihjel i mit lille 130L, medmindre jeg begynder at dyrke fladorm