Alternativ varmelegme

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2009

Alternativ varmelegme

Indlæg af johnvinther »

Hej ville gerne høre andres mening om mit "lille" forsøgsprojekt.

Da jeg har købt mig et akvarium på godt 2400liter + 540liter sump (ca 3000liter) vand skal der jo noget af et varmelegme til for at holde temperaturen oppe. havede forestillet mig 2 stk 400watt titanium varmelegme. (Meget strøm til varme)

Ville jeg se om man kunne spare noget på denne konto.

Kom så med en ide, hvorfor ikke lave et lukket kredsløb lige som en radiator, vil prøve at lave en varmespiral i 12mm pex, lave den som et lukket system, koble en justerbar danfoss radiator termostat på. Sætte temp. på ca 26grader. og wupti et varmelegme

Det skal siges vores varme kilde er et jordvarme anlæg og kan se at virkegraden ligger på ca 5-6 (altså 1kW ind 5-6kW ud)

Ville gerne høre jeres meninger, gode råd, erfaringer, samt andre løsninger

PS. denne tråd drejer sig om det beskrevet forsøg, IKKE om alt andet (lys, min er større end din, mm.) :wink:
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Re: Alternativ varmelegme

Indlæg af bhjensen »

Det bliver da spændende at følge dette projekt :h
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
beol
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af beol »

Hej John

Jeg tror ikke at en std. danfoss termostat er nok.
varme forskellen tror jeg vil være for lille ville jeg tro.

De varmelegmer jeg har prøvet er enden slukket eller køre fuld knald

Hvis du skal ud i dette som jeg syntes lyder meget interessant så ville jeg kigge på en elektronisk ventil som bliver styret af et lille elektronisk relæ (evt et akvarie computer)

Glæder mig til og se hvad du kommer på

Benjamin
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af andersen2009 »

Tror du skal bruge en returventil, ligesom til gulvvarme i "gamle dage"

Du tager slangen fra fyret ned i sumpen og tilbage til reur på fyret. Lige når slangen kommer op af sumpen, ville jeg sætte en returventl, som så stod på 25-26 grader.
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

I alle fald, så skal temperatur måles i vandet og ikke i luften hvor termostaten sidder. Dansk Saltvandscenter har PEX rør i filteranlægget koblet på som en radiator.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Erik har han så brugt en magnetventil til at styre hvornår der skal åbnes og lukkes for varmegenemstrømingen ?
Ëller hvordan er det rent teknisk bygget sammen.

Steen
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

spdiving skrev:Erik har han så brugt en magnetventil til at styre hvornår der skal åbnes og lukkes for varmegenemstrømingen ?
Ëller hvordan er det rent teknisk bygget sammen.

Steen
Jeg tror anlægget er så stort, så det ikke er noget problem. Tror blot han har en almindelig termostat på.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Den enkleste løsning er nok at købe 2-3 stk. 300W Jäger termostatvarmere - det vil koste dig under 500 kr. http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... roduct=786

For at begrænse el-regningen, kunne det være smart at isolere sump og evt. akvariet (bagruden) med flamingo. Og så kunne man jo nøjes med 24-25 grader...

Hvordan med lys - har du planer om HQI? I så fald kunne ballaster anbringes i et lukket rum (underskab?) under akvaiet og dermed bidrage (i hvert fald en lille smule) til opvarmningen.

Men el-varme ER en dyr løsning i længden så jeg forstår godt dine overvejelser.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

tror du det bliver nødvendig med varmelegme ?

hvorfor så stor sump ifh. til akvarie ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

LarsSteen skrev:hvorfor så stor sump ifh. til akvarie ?
Det er da ikke en særlig stor sump til det akvarie ?
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

Hougaard skrev:
LarsSteen skrev:hvorfor så stor sump ifh. til akvarie ?
Det er da ikke en særlig stor sump til det akvarie ?
:GO jeg læste det som 240 l :dizzy: :rolleyes:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Jeg tror slet ikke du har brug for varmelegeme. Mit akvarier er på 2000 liter ialt og jeg har aldrig haft varme på. Det er derimod mere et problem den anden vej, mht. køling om sommeren.
Jeg har dog haft 1 stk 300watt varmelegeme og det var rigeligt til at varme op.
Hilsen
Flemming
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Flemming skrev:Jeg tror slet ikke du har brug for varmelegeme. Mit akvarier er på 2000 liter ialt og jeg har aldrig haft varme på. Det er derimod mere et problem den anden vej, mht. køling om sommeren.
Har du så ikke HQI over? De hjælper jo også en del til opvarmningen? :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Flemming skrev:Jeg tror slet ikke du har brug for varmelegeme. Mit akvarier er på 2000 liter ialt og jeg har aldrig haft varme på. Det er derimod mere et problem den anden vej, mht. køling om sommeren.
Må vi SÅ lige få en tråd med pics af baljen - og det kan kun gå for langsomt :happy:

Beklager hi-jacking af tråd :embarassed:
100 *100 * 50 cm cube
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

jesper/aarhus skrev:
Må vi SÅ lige få en tråd med pics af baljen - og det kan kun gå for langsomt :happy:

Beklager hi-jacking af tråd :embarassed:
den er her et sted, men mangler update fætter :biggrin:
Mvh. Lars Steen
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 9850 Hirtshals

Indlæg af johnvinther »

Ja der skal nok komme nogle billeder i min akvarietråd når jeg lige finder ud af hvordan man uploader dem

Havede forestillet mig en magnetventil koblet til min GHL-Computer åbner ved temp under 25grader lukker ved temp over 27grader. Ang ventil har jeg snakket med Danfoss tekniske afd. og de siger at de har lavet en venlil der kan åbne og lukke med 1 grads tollerence, vil sætte temp til 30-35grader på varmeslangen (så den må være fin)

Flemming
Ang varmeproblemer, er jordvarmeanlæget lavet sådan at om sommeren kan man køre vand med brugsvand temp gennem gulvet for at afkøle huset (Alternativ aircon uden træk), det havede jeg tænkt mig at lave en Kølespiral på samme måde som varmespiralen med magnetventil som er koblet til min GHL Computer. Således at vis temp kommer over 27-28grader åbner ventilen og ved 25 lukker den.
Vis varmen er et problem hele året rundt kan man også lave en split, der vil tage flowet fra slangen i haven (mellem 4-9grader varmt) og sætte den gennem kølespiralen
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

nu arbejder jeg som vvs'er til dagligt ville uden tvivl dog vælge en ventil der kun åbner ved spænding hvis det var mere af hensyn til hvis føleren en dag skulle blive dårlig eller slet ikke virke så har du ikke problemer med den forbliver åben og derved tilføre en masse varme fra anlægget.
har selv gang i de store overvejelse til den perfekte løsning til mit kommende store akvarie. men der overvejer jeg at få langt noget jordvarme ned også men det er så mere til køle delen om sommeren men det er så også med veksler på.
men opdate endelig hvad din løsning er for høre gerne nærmere på mulighederne.
for der er også muligheden med en shunt ligesom gulvvarme så kan du i princippet styre det på den måde med en ventil til at styre max fremløbstemperatur samt du har en motorventil til at styre hvornår der er brug for varme.

mvh. kenneth
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

johnvinther skrev:Ja der skal nok komme nogle billeder i min akvarietråd når jeg lige finder ud af hvordan man uploader dem

Havede forestillet mig en magnetventil koblet til min GHL-Computer åbner ved temp under 25grader lukker ved temp over 27grader. Ang ventil har jeg snakket med Danfoss tekniske afd. og de siger at de har lavet en venlil der kan åbne og lukke med 1 grads tollerence, vil sætte temp til 30-35grader på varmeslangen (så den må være fin)

Flemming
Ang varmeproblemer, er jordvarmeanlæget lavet sådan at om sommeren kan man køre vand med brugsvand temp gennem gulvet for at afkøle huset (Alternativ aircon uden træk), det havede jeg tænkt mig at lave en Kølespiral på samme måde som varmespiralen med magnetventil som er koblet til min GHL Computer. Således at vis temp kommer over 27-28grader åbner ventilen og ved 25 lukker den.
Vis varmen er et problem hele året rundt kan man også lave en split, der vil tage flowet fra slangen i haven (mellem 4-9grader varmt) og sætte den gennem kølespiralen
wow John, at få køleanlæg med i købet samtididgt DET er FEdt! - lyder bare super godt!
Hilsen
Flemming
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har lige haft en tråd om samme problematik omkring mit nye 2000 L. Overvejede at støbe en sokkel til min sump hvori pex slangen kunne løbe. Fik en vvs mand til kigge på det - og han mente ikke at afkølingen ville blive stor nok og jeg derved ville få strafbeløb for for varmt returvand ( fjernvarme )

Løsningen blev det billigste - og letteste at installere. Et 300 watt Jaeger som backup i selve akvarie og en ekstra radiator i sump-rummet så rump temp kommer op på 24 grader. Håber det virker for mine 2 300 watt kører 24/7 lige pt. for at varme mine 3500 L vand op til 27 grader. vi har 20 i rum temp..
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"