Stille stående vand imellem stensætning....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Stille stående vand imellem stensætning....

Indlæg af Valentin »

Kære med akvarister..

Jeg har lige rykket lidt rundt på min stensætning i et af mine akvarier.. Har prøvet dette nogle gange før, så vil ikke sige at jeg er helt grøn, men vil bestemt heller ikke kalde mig nogen ekspert..

Jeg har selvfølgelig min retur pumpe til at spytte ud omme bag stensætningen samt lidt ind under ( yes har sikkerhedheds hul i min pvc ) og jeg har en enkelt pumpe som sidder helt bag ved stenene også samt to til overflade vandet.. Intet står stille ( tror jeg da ) ..

Min tanke er så bare.. Ved godt jeg går i små sko, men det giver det bedste resultat for mig, at gå helt i yderligehderne.. smiler..

Hvis man ligger to sten oven på hinanden eller tre-fire stykker, som en lille lukket stensætning, som de fleste af os har hist og pist og vi sætter 4 stærker pumper til at blæse ind fra 4 forskellige sider, samt noget retur vand også ( og nej ingen koraller på stenene..gg.. ) Hvordan ville flowet så se ud/være inde imellem stenene, meget af vandet vil retunere på stenene og noget flow vil snige sig ind mellem dem.. Hvis vi siger at dette er optimalt med stille vandflow mellem stenene , hva sker der så hvis vi sætter to sten mere til, og endda lige foran en af pumperne.. ( Dette ville ændre alt )

Spørgsmålet er.. HVOR meget ændre det og vil det så lave så lavt en vandflow at det skaber stille stående vand som vil give Nitrat samt andet skidt med tiden ( og ophobet slam )..

Hva mener i andre at eder skal til for at vi undgår stille stående vand / hvor meget stille stående skal saltvand være for at det begynder at gå i ged......?
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 364
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Stille stående vand imellem stensætning....

Indlæg af nielsk »

Du kan bare bruge et powerhead som turkeybasker/slamspuler en gang om måneden eller hvor ofte du nu gider. Det gør jeg i min "tætte "stenopsætning.
Jeg bruger et aquabee 2000/1 med tænk/sluk knap monteret på selve ledningen. Så er det let at styre...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

God ide Niels..

Bare lige for at have fået helt præcist fat i det.. Du står simpelthen med en powerhead i din hånd og lader den sprøjte ud over stensætningen, frem og tilbage og op og ned til du har været hele vejen rundt....?

Har jeg selv prøvet for længe siden.. Vrirkede skide godt, så håber det var rigtigt..gg.. Havde helt glemt det..

Men skaber det ikke også Nitrat udslip i vandet eller ryger det hurtigt ud gennem filtreringen i sumpen....?
Mvh Troels

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Valentin skrev: hvor meget stille stående skal saltvand være for at det begynder at gå i ged......?
når "ting" for lov at ligge er det lig med bakterie udnyttelse,denitrifikationen sker nærmest alle steder hvor ilten er reduceret
Valentin skrev:
Hva mener i andre at eder skal til for at vi undgår stille stående vand
tilstrækkelig omrøring,ikke gennem selve sten bunken med gennem porene på de selveste porøse sten(rørorme,gravende svampe osv.) "levende" sten eller zombie sten der er blevet indkørt eller når stenene er færdige med at dø eller afgasset er lige så lidt vært som en bunke tørre dekorative sten
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Valentin »

Mit spørgsmål var svært at stille.. Og som du skriver Ole, så meget er jeg også med..smiler.. Og ved også at jo mere porøse sten jo bedre..

Men spørgsmålet er.. Hvor meget stille skal vandet stå mellem stenene for at det skaber Nitrat....? Ved godt denitrifikationen starter når der er et ilt frit område, hvilket også skabes ved stille stående vand, men dette er ikke det samme jeg tænker på her.. Håber jeg forklarer mig ordentligt..
Mvh Troels

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

denitrifikationen kan ske på overfladen af de levende sten kun et par millimeter fra overfladen,men i de områder er flowet lavt,det er ikke noget enkelt svar på dit spg,ved heller ikke hvordan det kunne måles for at være troværdig
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"