Wudemani opdræt??

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Wudemani opdræt??

Indlæg af minedykker »

Som overskriften siger, så opdaget kærsten og jeg selv, at vores en Wudemani reje er med rogn/æg er der nogen der kender til opdræt af disse rejer i fangeskab for kan ikke finde noget på selv og skal nok ligge et billede op når jeg lige fanger den på et rigtig tidspukt

Hilsen søren
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Wudemani opdræt??

Indlæg af Johnny »

rejer er ofte med rogn men er jo rimelig sarte så tror ikke folk har haft det store held men opdræt hvis nogle overhoved har gidet prøve se det nok hellere som gratis mad til fisk desværre :?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Johnny skrev:rejer er ofte med rogn men er jo rimelig sarte så tror ikke folk har haft det store held men opdræt hvis nogle overhoved har gidet prøve se det nok hellere som gratis mad til fisk desværre :?
Det lykkedes faktisk for folk med jævne mellemrum at få et par velfungerende rejer "brygget" frem :)

Her er et link til et opdrætsforum, direkte til Lysmata slægten.. Ganske god side, for dem der vil prøve med opdræt :GO
http://www.marinebreeder.org/phpbb/viewforum.php?f=201
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Han$en skrev:
Johnny skrev:rejer er ofte med rogn men er jo rimelig sarte så tror ikke folk har haft det store held men opdræt hvis nogle overhoved har gidet prøve se det nok hellere som gratis mad til fisk desværre :?
Det lykkedes faktisk for folk med jævne mellemrum at få et par velfungerende rejer "brygget" frem :)

Her er et link til et opdrætsforum, direkte til Lysmata slægten.. Ganske god side, for dem der vil prøve med opdræt :GO
http://www.marinebreeder.org/phpbb/viewforum.php?f=201
jaa men er det besværet værd hvis man ikke har for meget fritid :T
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Johnny skrev:jaa men er det besværet værd hvis man ikke har for meget fritid :T
Det er jo så det store spørgsmål.. Det er et stort arbejde, uden tvivl. Men bestemt også noget jeg skal prøve en dag ude i fremtiden :W

Det er jo mest for sporten i det, det kunne jo være ganske skægt at lave sit eget rejekuld. Mest fordi det ikke sker lige så tit som med fisk. Nok pga det store arbejde, og den relativt høje chance for at larverne alle dør.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Uden at have laest artiklen, saa ved jeg at det er hundesvaert. Og ikke mindst tidroevende.
Der skal foder i bestemte maengder og stoerlser, paa bestemte tidspunkter, for at det kan lykkes.
Reje larverne er extremt foelsome over for vandcirkulation, men skal alligevel have det.
Har set et apperat som var begregnet til opdraet af baade reje og fiskelarver. Stort er dyrt.

Indroemmet at det kunne vaere sjovt at proeve, men alligevel.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg havde en kardinalreje, som gik med rogn - pludselig var akvariet fyldt med fritsvævende rejelarver. Fiskene var meget glade :G

Havde jeg haft et refugium, sådan ét med tyk sandbund, Caulerpa og svag gennemstrømning, kunne nogle måske være blevet store.

Men jeg sparede da tørfoder den dag :hehe:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

uden at helt have prøvet det så måske måske ikke oddsene er måske 3:1 at larvene (Zoea) bliver ædt op af dsb dyrene,men det kommer jo an på hvad slags dyr deri..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Uden at have laest artiklen, saa ved jeg at det er hundesvaert. Og ikke mindst tidroevende.
Der skal foder i bestemte maengder og stoerlser, paa bestemte tidspunkter, for at det kan lykkes.
Reje larverne er extremt foelsome over for vandcirkulation, men skal alligevel have det.
Har set et apperat som var begregnet til opdraet af baade reje og fiskelarver. Stort er dyrt.

Indroemmet at det kunne vaere sjovt at proeve, men alligevel.
Flere af folkene på Marinebreeder.org opdrætter i et lille akvarie, med en luftskummer på, og fodringer morgen og aften med nyklækket Artemia. Ikke noget voldsomt hightech, og kun PVC stumper som skjulesteder. Ud af ex. 100 larver, lader der til at gennemsnitligt komme 10-30 rejer ud af det. Det er jo ikke helt dårligt!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"