PVC- rør og varme

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

PVC- rør og varme

Indlæg af nielsk »

Så er alt det basale monteringsarbejde ved at være klart til min kommende tank, herunder forstærkning af krybekælder - hvilket må siges at være varmt, beskidt og trangt!!

Men jeg skifter også over til LED i samme omgang - og mister derved en masse dejlig varme fra alle mine T5 rør. I forvejen kører jeg med 2 x 300 watt varmelegemer non-stop for at holde de 28 grader her i vintermånederne.

Min pvc-rørlægning kommer til at løbe i etageadskillelsen sammen med fjernvarmerør - mit spørgsmål er så hvor tæt jeg kan lægge rørende sammen. Meningen er at fjernvarmerørene skal opvarme akvarierørene.

Det er de eneste rør i huset som ikke er skiftet til pex-slange - dvs. det er nogle solide jernbasser som bliver herligt lune - for ikke at sige pissevarme... Jeg er lidt nervøs for at de evt. kan påvirke pvc rørende hvis de placeres for tæt.

Hvor finder man noget data på sådan nogle pvc fætre...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: PVC- rør og varme

Indlæg af Stig Jest »

Hej Niels

Prøv om du kan finde noget her: http://www.georgfischer.dk

Mvh. Stig
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af andersen2009 »

Hvis du mener om de smelter eller lign.... Glem det, vil aldrig ske.

Du har en indvendig køling på pvc-rør fra din balje hele tiden og det skal nok holde din pvc-rør "kolde".
Men hvordan kan du så styre varmen, du må jo max overføre 0,6 kw varme til dine pvc-rør, hvis det skal stemme overens med den ellers tilførte temperatur.?
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Det er ikke tæntk som eneste varmetilførsel til systemet, men nærmere for at mindske varmetabet betydeligt i kælderen.

Vandet i rørene skal jo ikke opvarmes noget særligt, måske 0,5 grader for at balancere kælderafkølingen.

Jeg har fundet div. data sheets via google, men de er totalt uoverskuelige med hundredevis af faktorer.

Men har dog fundet en service temp. på max 140 F = 60 c og twisting faktor startende allerede ved 170 F = 76 grader. Men hvad det helt præcis betyder/dækker over forstår jeg ikke og som nævnt er det jo kun udvendig strålevarme jeg lurer på. Indvendigt er der jo kontinuerligt flow - men selv når returen er stoppet skal røret jo ikke blive blødt...
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af andersen2009 »

Ville det være helt umuligt at ligge den sammen med dit retur-rør fra fjernvarmen... Det bliver vel næppe mere en d40-50 grader barmt.?
Med venlig hilsen
Kenneth

nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Nej jeg kunne sagtens lægge den sammen med fjernvarmereturen. Vi bor tæt på Studstrupværket så vores fjernvarmevand er temmeligt varmt, formentligt > 90 grader - og det bryder PVC sig ikke om.

Jeg kan se fra div data-sheets at min max temp omkring rørene skal være 60 grader - jeg skal vist have den store lommeregner frem og mine fysikbøger.
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af andersen2009 »

Tror du skal satse på dine retur-rør fra fjernvarmen... 90 grader tror jeg er for meget til pvc. Ikke så meget når der er gennemløb fra baljen i dem, men mere når du slukke returpumpen og det får lov til at stå der og "små-koge", for så at lukke 80 grader varmt ind i baljen..??!!??
Med venlig hilsen
Kenneth

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Er ikke sikker på at jeg kan lide ideen om at lave varmeveksler med PVC rør.

Hvorfor laver du ikke radiator udtag ved sumpen i stedet for. Men i stedet for at montere en radiator, sætter du blot en termostat og en passende længde pex-rør på, som du placere i sumpen. DSC har gjort det med deres fiskeanlæg og det virker supergodt.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Selv om du får isoleret dig ud af problemmerne med at PVC røret ikke bliver for varmt så tror jeg dit største problem bliver at styre temperturen så akvariet ikke kommer over 30 grader.

Svigter styringen så har du et dødt akvarie istedet for hvis temp kommer for højt. Så tænk dig rigtig godt om enden du begynder på noget.

Slukker du kredsløbet står vandet i rørene og rådner så sørg for at de bliver tømt af når du ikke ønsker at varme akvariet op.

Steen
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Hougaard skrev:Er ikke sikker på at jeg kan lide ideen om at lave varmeveksler med PVC rør.

Hvorfor laver du ikke radiator udtag ved sumpen i stedet for. Men i stedet for at montere en radiator, sætter du blot en termostat og en passende længde pex-rør på, som du placere i sumpen. DSC har gjort det med deres fiskeanlæg og det virker supergodt.

Det har jeg også overvejet kraftigt - måske det er min løsning - men løsningen bliver så nok en ekstra radiator. Jeg er ikke helt tryg ved fjernvarmerør direkte i sumpvandet. Der kan også gå noget galt.

Men bare for at få alle misforståelser ryddet af vejen, når returpumpen slukkes tømmes pvc rørene jo for vand - så det "nye" flow bliver ikke 50 grader..

Men jeg må hjem og have gang i det trådløse weber termometer og måle overflade temp på fjernvarmerørene ved max belastning

Jeg ved godt der skal tænkes grundigt - og det bliver der også :y
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

nielsk skrev:Det har jeg også overvejet kraftigt - måske det er min løsning - men løsningen bliver så nok en ekstra radiator. Jeg er ikke helt tryg ved fjernvarmerør direkte i sumpvandet. Der kan også gå noget galt.
Fuldstændigt ligesom med varmelegemener i dag - det er samme problemer og samme løsninger. Men forskellen til varmevekslermodellen er stadigvæk, at du kan hive pex slangen op af sumpen. Der findes forskellige termostater der burde kunne styre temperaturen ( http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/77417_SIT20.html )
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"