Carsten skrev:Bruno skrev:Carsten skrev:
Hvor mange skal der så til for at dække 1,6 m2?? Og heller kunne skrue lidt ned for lyset end at der er for få
Som udgangspunkt er der opfundet en tommelfinger regel, at du skal bruge 1 LED per 100 CM2 vand overflade. Personligt syntes jeg den er en smule under dimensioneret, men der er rigtig mange, der designer lamper ud fra den regel. Den regel ligger også som udgangspunkt i at man kan dæmpe blå og hvid individuelt og at der bruges Cree XP-G og Cree XR-E
Som sammenligning skulle jeg efter den regel bruge 50 dioder, på mit 250 Liter, men har valgt at bruge 60 for at opnå lidt bedre dækning
Det vil så sige at jeg skal bruge noget der ligner 160 LED, men i hvilken watt styrke?
3 eller 5 w?? Og giver det lys nok ned på bunden?? akvariet er 70 cm højt
Den tommefingerregel bygger på at der som minimum bruges
hvide: XP-G altså dem man kalder 5 watt
Blå XP-E altså dem man kalder 3 watt
Royal Blue XP-E altså 3 watt
Skulle jeg starte forfra i dag ville jeg bruge følgende dioder:
Hvid: Cree XM-L (10 watt)
Blå: Cree XP-E (3 watt).
Royal blå: Cree XP-E (3 watt)
Med mindre man er til MEGET gult lys anbefales det at man blander LED i forholdet 1:2 hvid:blå og så kan det virkelig anbefales at der bruges dæmpbare drivere. Er akvariet 70 CM højt skal du have linser på, hvis du vil nå bunden med noget, der giver vækst. Så skal du bare være opmærksom på at du får
meget høj PAR i toppen
Men jeg syntes der er noget du skal være opmærksom på: Det er misvisende at kalde LED for 3, 5, 10 watt osv! fordi du bruger for eksempel XP-G (som kaldes 5 watt)
behøver den jo ikke at bruge 5 watt. 5 watt er bare det den som maksimum kan bruge (uden at blive brændt af). Hvor mange watt en LED bruger afhænger jo af hvor meget spænding og strøm du giver den. Altså: bruger du eksempelvis en XP-G LED og driver den ved 1000ma vil den bruge ca. 4 watt, hvis den drives ved 100 % volt (ca. 4 volt), selv om den kaldes "5 watt"