Kan man virkelig nøjes med aktivt kul som filter??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Rejekællingen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2011

Kan man virkelig nøjes med aktivt kul som filter??

Indlæg af Rejekællingen »

Hej.
Jeg har et 54 liters akvarium som jeg har haft brugt som yngleakvarium til ferskvand. Jeg vil gerne prøve at lave et saltvandsakvarium i dette akvarium, og var inde hos Klovnefisken på Frederiksberg og købte lidt ting og sager til opstart. Jeg er nu lidt i tvivl om det kan være sandt at man kan anvende aktivt kul som filter. Han sagde at jeg kunne putte aktivt kul i den filterkasse der fulgte med til akvariet, der har før været en skumgummisvamp i da det blev brugt til ferskvand. Det har jeg så gjort, men nu har jeg brugt hele weekenden på at læse her på siden og andre steder på nettet, og jeg er overhovedet ikke stødt på aktivt kul nogle steder. Kan det bruges istedet for en skummer? Jeg fik at vide at hvis jeg brugte aktivt kul kunne jeg undvære skummeren hvis jeg bare var flittig til at skifte vand - ca. 25% - hver 14. dag. Jeg vil jo gerne have succes med mit akvarium :f2:
Vedhæftede filer
IMG_8136_resize.JPG
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kan man virkelig nøjes med aktivt kul som filter??

Indlæg af StarF »

Hvis du vil skifte vand hele tiden så tildels ja.. men det kan du nu også uden aktivt kul. Tror de fleste her inde bruger aktivt kul, på en eller anden måde, men en skummer er efter min mening et MUST!
spdiving
Reactions:

Re: Kan man virkelig nøjes med aktivt kul som filter??

Indlæg af spdiving »

Du vil nok opdage senere at det er meget nemmer med skummer på systemet så denne ville jeg heller ikke undvære.
Du kan heller ikke kunne belaste akvariet med ret meget liv uden skummer samt som nybegynder er det svære at holde sig fra ny indkøb af dyr. :hehe:
Måske en erfaren kan køre uden skummer men de kan som regl også se på dyrene at nu skal der sættes ind før akvarie det vælter og en ny opstart er et must.

Der er 3 ting der gør det nemmere at holde saltvand.

1. En god skummer.
2. Godt med cirkulation.
3. Masser af lys selvfølig efter valg af koraller.

Der er delte meninger om vandskifte nogle laver flere vandskifte end andre samt % af mængden af vand.

Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"