Forskellige nybegynder spørgsmål
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6715 Esbjerg N
- Saltvand siden?: 2010
Forskellige nybegynder spørgsmål
Vi har efterhånden haft vores akvarie i 5 måneder og alt kører egenligt fint. Det er et specialbygget akvarie på 1130L med 250L sump. Med tiden er der dukket et par spørgsmål op som jeg gerne lige vil lufte her.
1. i akvariet har vi nogle alger som gror på en af stenene og som jeg synes er dokorative og derfor har fået lov til at blive. Det sjove er at disse alger er helt hvide når lyset tænder om morgenen og i løbet af 30-min til 1 time bliver de så skrig grønne. algerne ligner egenligt rækker af cirkelformede blade som er forbundet med en tyd streng imellem.
Er der nogen der ved hvilken slags alge dette er og hvorfor de er hvide om natten?
2. Vi har for nyligt fået en palet kirurg som ser fin ud og vi har ikke haft nogen problemer med den. Men de sidste par dage har jeg været tidligt oppe og har derfor tændt morgenlyset før end jeg plejer (2 blå rør) og har så opdaget at palletten har en del små hvide prikker om morgenen, men disse forsvinder i løbet af dagen og da jeg stod tidligt op morgenen efter var de der igen. Jeg har ikke oplevet at den havde hvide pletter de dage hvor akvariet er startet med at blive lyst lidt op efterhånden som det bliver lysere uden for huset da det er en ret lyst rum akvariet står i. Er dette normalt? eller skyldes det simpelthen at den nemt bliver stresset selv om det kun er 2 blå rør jeg tænder?
3. Vi har købt en Lobophytum for over 1 måned siden som jeg har bemærket nogle steder har en form for lyserød hinde på sig i pletter og jeg har en ide om at det er en form for dyr den har flere af på sig. Om morgenen har jeg nemlig bemærket at disse dyr sender lange hvide tråde (30-40cm) ud i akvariet men jeg har ikke set tegn på at disse tråde genere andre koraller eller fisk. Er dette det som bliver kaldt en snylter? og er der nogen som ved hvad det kan være og om de bør fjernes? korellen selv ser i øvrigt fin ud om dagen.
Håber at der er nogen som kan belyse lidt af det, og ellers tak for et godt forum.
1. i akvariet har vi nogle alger som gror på en af stenene og som jeg synes er dokorative og derfor har fået lov til at blive. Det sjove er at disse alger er helt hvide når lyset tænder om morgenen og i løbet af 30-min til 1 time bliver de så skrig grønne. algerne ligner egenligt rækker af cirkelformede blade som er forbundet med en tyd streng imellem.
Er der nogen der ved hvilken slags alge dette er og hvorfor de er hvide om natten?
2. Vi har for nyligt fået en palet kirurg som ser fin ud og vi har ikke haft nogen problemer med den. Men de sidste par dage har jeg været tidligt oppe og har derfor tændt morgenlyset før end jeg plejer (2 blå rør) og har så opdaget at palletten har en del små hvide prikker om morgenen, men disse forsvinder i løbet af dagen og da jeg stod tidligt op morgenen efter var de der igen. Jeg har ikke oplevet at den havde hvide pletter de dage hvor akvariet er startet med at blive lyst lidt op efterhånden som det bliver lysere uden for huset da det er en ret lyst rum akvariet står i. Er dette normalt? eller skyldes det simpelthen at den nemt bliver stresset selv om det kun er 2 blå rør jeg tænder?
3. Vi har købt en Lobophytum for over 1 måned siden som jeg har bemærket nogle steder har en form for lyserød hinde på sig i pletter og jeg har en ide om at det er en form for dyr den har flere af på sig. Om morgenen har jeg nemlig bemærket at disse dyr sender lange hvide tråde (30-40cm) ud i akvariet men jeg har ikke set tegn på at disse tråde genere andre koraller eller fisk. Er dette det som bliver kaldt en snylter? og er der nogen som ved hvad det kan være og om de bør fjernes? korellen selv ser i øvrigt fin ud om dagen.
Håber at der er nogen som kan belyse lidt af det, og ellers tak for et godt forum.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Forskellige nybegynder spørgsmål
3. Lyder meget som fladorme.
Har selv haft en større på ca 2 cm, som sendte en meget lang "tråd" ud og fangede pods med den.
Har selv haft en større på ca 2 cm, som sendte en meget lang "tråd" ud og fangede pods med den.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Hej Kim 
1. Den alge du snakker om bliver vi nok nødt til at se et billede af, men selve formen kunne da godt lyde som Halimeda sp:
http://www.mattrichards.id.au/large/halimeda.JPG
2. Det er normalt at paletkirurgen får hvide pletter i situationer hvor den bliver stresset, derfor bliver den også omtalt som "Pletkirurgen". At tænde for lyset i akvariet fra meget mørkt til 2 blå rør i fuld styrke stresser fiskene mere end vi tror og det kan derfor anbefales an anskaffe sig en form for computer der styrer lyset således at det stille og roligt bliver kraftigere og kraftigere med bløde overgange.
3. Jeg er ikke sikker på de lyserøde hinder på din Lobophytum, men jeg kan fortælle dig at de engang imellem udskiller den slim ved at miste farven (gerne få en grålig farve) og skrumpe ind hvorefter man vil kunne se det slimlag den udskiller. Slimet kan til tider godt ligne tråde, men det lyder ikke helt som om det er dette din Lobophytum har gang i.

1. Den alge du snakker om bliver vi nok nødt til at se et billede af, men selve formen kunne da godt lyde som Halimeda sp:
http://www.mattrichards.id.au/large/halimeda.JPG
2. Det er normalt at paletkirurgen får hvide pletter i situationer hvor den bliver stresset, derfor bliver den også omtalt som "Pletkirurgen". At tænde for lyset i akvariet fra meget mørkt til 2 blå rør i fuld styrke stresser fiskene mere end vi tror og det kan derfor anbefales an anskaffe sig en form for computer der styrer lyset således at det stille og roligt bliver kraftigere og kraftigere med bløde overgange.
3. Jeg er ikke sikker på de lyserøde hinder på din Lobophytum, men jeg kan fortælle dig at de engang imellem udskiller den slim ved at miste farven (gerne få en grålig farve) og skrumpe ind hvorefter man vil kunne se det slimlag den udskiller. Slimet kan til tider godt ligne tråde, men det lyder ikke helt som om det er dette din Lobophytum har gang i.
/Kewin - 160L
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
Til Anders
3. Det er ikke umuligt, er også ret sikker på at det er en eller anden form for snegl eller orm men de bevæger sig meget lidt rundt på korallen men man kan dog se at de ikke sidder helt på samme måde hver dag.
Til Kewin
1. Ja jeg må lige prøve at tage et billede for det ligner slet ikke den på billedet i linket. "bladene" er kun ca. 5mm i diameter og så gror det lidt ligesom plader på nogle kaktusser gør.
2. okay jeg vidste godt at de nemt fik pletter men troede ikke det var så let. Heldigvis for mig kan jeg bare lade timere styre det så det først tænder længe efter at solen står op for der kommer ret meget naturligt lys ind i rummet. Det plejer jeg også at gøre, når jeg så er tidligt oppe må jeg bare lade være med at tænde det selv om det kan være svært
3. Det er ikke umuligt, er også ret sikker på at det er en eller anden form for snegl eller orm men de bevæger sig meget lidt rundt på korallen men man kan dog se at de ikke sidder helt på samme måde hver dag.
Til Kewin
1. Ja jeg må lige prøve at tage et billede for det ligner slet ikke den på billedet i linket. "bladene" er kun ca. 5mm i diameter og så gror det lidt ligesom plader på nogle kaktusser gør.
2. okay jeg vidste godt at de nemt fik pletter men troede ikke det var så let. Heldigvis for mig kan jeg bare lade timere styre det så det først tænder længe efter at solen står op for der kommer ret meget naturligt lys ind i rummet. Det plejer jeg også at gøre, når jeg så er tidligt oppe må jeg bare lade være med at tænde det selv om det kan være svært

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Har du ikke noget natlys? Evt. i form af nogle små blå dioder? Så kan du jo nyde baljen i denne meget sparsomme belysning hvilket jeg selv ynder at gøre... Der er dog en hvis forskel i størrelsen på vores baljer, så du skal nok have lidt flere end de 2 små blå dioder der er indbygget i mit RSM130
Som nævnt bliver du nok nød til at ligge billeder op af den alge for at få et ID på den og når du så er igang med kameraet, så tag lige et billede af de andre ting du nævner på den koral

Som nævnt bliver du nok nød til at ligge billeder op af den alge for at få et ID på den og når du så er igang med kameraet, så tag lige et billede af de andre ting du nævner på den koral

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
jeg nyder også mit månelys en del, det gir' helt andre farver især de grønne.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kewin skrev:2. Det er normalt at paletkirurgen får hvide pletter i situationer hvor den bliver stresset, derfor bliver den også omtalt som "Pletkirurgen". At tænde for lyset i akvariet fra meget mørkt til 2 blå rør i fuld styrke stresser fiskene mere end vi tror og det kan derfor anbefales an anskaffe sig en form for computer der styrer lyset således at det stille og roligt bliver kraftigere og kraftigere med bløde overgange.
Der er stor forskel på pletter som sidder uden på huden og pletter som er i huden.
Korrekt at paletkirurgen let for pletter, men det er parasitter som sætter sig på fisken, fordi dens slimlag er for tyndt. Den slags pletter dukker ikke op om morgen og forsvinder i løbet af nogle timer.
De pletter som denne fisk har, er sandsynligvis blot dens nattegning/skræk farver som træder frem. Ved den pludselige opvågning
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
jeg kan ikke få det med billderne til at virke men her er links
http://img130.imageshack.us/f/algem.jpg
http://img510.imageshack.us/f/orm2.jp
http://img522.imageshack.us/f/heleakvarie.jpg

http://img130.imageshack.us/f/algem.jpg
http://img510.imageshack.us/f/orm2.jp
http://img522.imageshack.us/f/heleakvarie.jpg

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Off topic> Mega flot balje vand du har dig
De alger der har jeg også ganske lidt af, men kan dog ikke huske hvad de hedder, så håber der er andre der kan give et præcist ID

De alger der har jeg også ganske lidt af, men kan dog ikke huske hvad de hedder, så håber der er andre der kan give et præcist ID

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De alger er som tidligere nævnt Halimeda.
Jeg formoder at det som du har lavet en cirkel om en sådan en af de tingester der sender tråde ud.
Det ligner rigtigt meget en fladorm. Hvis du kan kommer til det, så tag stenen med korallen op af akvariet, og giv den et hurtigt dyp i
tempereret ferskvand. Blot ca 10-15 sekunder, medens du ryster korallen. Så burde fladormene falde af
Jeg formoder at det som du har lavet en cirkel om en sådan en af de tingester der sender tråde ud.
Det ligner rigtigt meget en fladorm. Hvis du kan kommer til det, så tag stenen med korallen op af akvariet, og giv den et hurtigt dyp i
tempereret ferskvand. Blot ca 10-15 sekunder, medens du ryster korallen. Så burde fladormene falde af
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
mange tak peter
Det med at dyppe den i færskvand er det ikke meget hårdt ved korallen?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
hehe okay jeg har lige googlet halimeda og kan godt se at det nok er det jeg har, måske jeg skulle uploade mit eget billede til wiki for jeg synes ikke det der kommer frem der inde fra er særlig vellignende.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nej, det klarer den fint.Kim L skrev:mange tak peter
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
kunne du ikke tage nogle flere billeder af baljen og smide op - det ser jo skide godt ud!
Jeg ville da gerne se hele setup'et!!
Jeg ville da gerne se hele setup'et!!

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
jo jeg kan godt lægge flere billeder op men det bliver nok først i morgen så 
og mange tak

og mange tak
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
Lidt om akvariet:
Det er på 1130L med en 250L sump
Det er bygget ind i væggen mellem køkkenet og kontoret så det i køkkenet ligner et billede med ramme osv.
Vi startede det op som saltvandt tilbage i oktober så der er stadig god plads til flere koraller og fisk.
Stensætningen er faktisk en tange som går ud fra den ene ende af akvariet så fiskene kan svømme rundt om det. Det kan dog være lidt svært at se på de billeder jeg indtil nu har lagt op.
målene på akvariet er hxbxl 70x90x180
Her er lidt flere billeder

Det er på 1130L med en 250L sump
Det er bygget ind i væggen mellem køkkenet og kontoret så det i køkkenet ligner et billede med ramme osv.
Vi startede det op som saltvandt tilbage i oktober så der er stadig god plads til flere koraller og fisk.
Stensætningen er faktisk en tange som går ud fra den ene ende af akvariet så fiskene kan svømme rundt om det. Det kan dog være lidt svært at se på de billeder jeg indtil nu har lagt op.
målene på akvariet er hxbxl 70x90x180
Her er lidt flere billeder

Senest rettet af Kim L fre 21. jan 2011 21:52, rettet i alt 1 gang.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
det ser rigtig fedt ud! Fedt med alle de kalkalger!
gør du noget for at booste dem?
Kunne man få lov til at se teknikken - sump m.m.

Kunne man få lov til at se teknikken - sump m.m.

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ser bare rigtig lækkert ud
Er vild med den klovn på det sidste billede 

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6731 Tjæreborg
Hej Kim
Jeg har lige været inde på siden for at blive inspireret og finde oplysninger omkring opstart af saltvand. Jeg kan se at du har en fin balje og bor i Esbjerg. Jeg skal til at starte en 720 l op i uge 5 og ville derfor høre om jeg kunne tale med dig omkring dine erfaringer og samtidigt høre om det er muligt at komme forbi og se dit setup.
mit nr. 40702906 og jeg bor i Tjæreborg
mvh
Frank Christiansen
Jeg har lige været inde på siden for at blive inspireret og finde oplysninger omkring opstart af saltvand. Jeg kan se at du har en fin balje og bor i Esbjerg. Jeg skal til at starte en 720 l op i uge 5 og ville derfor høre om jeg kunne tale med dig omkring dine erfaringer og samtidigt høre om det er muligt at komme forbi og se dit setup.
mit nr. 40702906 og jeg bor i Tjæreborg
mvh
Frank Christiansen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Den rødlige under hammerkorallen, hvad er det for en?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det ligner da "bare" alm. zoanthus sp. ?Carsten skrev:Den rødlige under hammerkorallen, hvad er det for en?
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
Er du sunshine et flot akvarie.... Hvis du nogensinde mangler et godt hjem til de klovnefisk. Haps så er jeg der in no time
Tillykke med det ;=)

Tillykke med det ;=)
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
hvis det er den lille du mener så er det en AcanthastreaCarsten skrev:Den rødlige under hammerkorallen, hvad er det for en?
og hvis det er den store så er det zoanthus som det er blevet nævnt før.
Og med hensyn til at se teknikken så er der somendt ikke så meget at se. Der er kun en sump med en skummer i og ikke så meget andet. Jeg kører ud fra det princip at det er bedst med meget lidt teknik i starten og så lære lidt efterhånden. Derudover så er det jo et ret stort akvarie med en ret lille belastning på og mange levende sten.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kim L skrev:hvis det er den lille du mener så er det en AcanthastreaCarsten skrev:Den rødlige under hammerkorallen, hvad er det for en?
Ok! De ser bare meget små ud i hovederne
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Troede faktisk også lige ved første øjekast at der var tale om Madracis eller noget i den dur..Carsten skrev:Kim L skrev:hvis det er den lille du mener så er det en AcanthastreaCarsten skrev:Den rødlige under hammerkorallen, hvad er det for en?
Ok! De ser bare meget små ud i hovederne
Kim, det ser ud til du har et dødt område i hullet lige til højre for anemonen.. Der ligger i hvert fald en del snask derinde!
Flotte billeder

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk