Hjælp til testsæt.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
spdiving
Reactions:

Hjælp til testsæt.

Indlæg af spdiving »

Sættet er dette Fauna Marin Kalium-Test
Jeg skal have lavet en Kalium test af mit akvarie men fatter ikke en pind af manualen.

Jeg har fundet beskrivlsen her på engelsk men det hjalp ikke meget.

Er der nogle skarpe hjerner der ude der lige kan hjælpe.

Steen
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Re: Hjælp til testsæt.

Indlæg af bhjensen »

spdiving skrev:Sættet er dette Fauna Marin Kalium-Test
Jeg skal have lavet en Kalium test af mit akvarie men fatter ikke en pind af manualen.

Jeg har fundet beskrivlsen her på engelsk men det hjalp ikke meget.

Er der nogle skarpe hjerner der ude der lige kan hjælpe.

Steen
?Jeg kan ikke lige finde den omtalte engelske beskrivelse? :wink:
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det er denne del jeg ikke fatter.

9) Fill the white syringe 3 times with 1 ml of the turbid liquid from the low glass tube where you filled in
the reference solution. Give these 3 ml into one of the high glass tubes.

10) Put the high glass tube onto the orange circle of the template. Now you see how the turbidity has
to be at the end of the measurement.

11) Put the other high glass tube onto the orange circle. Take always exactly 1 ml of the cloudy liquid
from the other low glass tube (the one with the aquarium water) using the white syringe. Add the liquid
slowly into the empty tall glass tube on the template. Looking from above, mind if you still can see
the black cross in the orange circle better than through the other high glass tube. To compare, put the tubes
alternately onto the circle.
If the white syringe is empty and you’re still seeing the cross better, refill the syringe with exactly 1 ml liquid
from the low glass tube. Repeat until you just can recognize the black cross as hardly as through the other high
glass tube.

9) Read the table to see how many potassium is in the sample. The consumption calculates from the number of
completely emptied syringes + 1 - remaining quantity in the last syringe.

Example: 3 syringes completely consumed. From the 4th filling 0,8 ml remained in the syringe. The sum is 3 + 1 -
0,8 [ml] = 3,2 ml. You see on the table that a consumption of 3,2 ml corresponds to a concentration of 360 mg/l
potassium in the aquarium water.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du prøvet med google oversættese??

Det lader til at give en fornuftig oversættelse
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Skal jeg bare forsøge at oversætte det? - fordi det er jo lidt svært at forklare og forstå når man ikke sidder med testsættet i hånden! Jeg sender det lige til en autoriseret translatør jeg kender -OK?
Boyu 128 L
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har prøvet Google og fået det på Dansk. Men jeg er åbenbart tungnem... :K

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Så tror jeg det lykkes.

Jeg kom frem til at jeg skulle gøre således.

1. højt glas kom 3x1ml i glaset væsken fra referance vandet. Stild det på kortet med krydset.

2. Tag det andet høje glas og sæt på det andet kryds.
Fyld langsomt væske fra det lille glas med akvarie vand end til krydset er lige utydlige i begge glas.
Afmål den forbrugte mængde af akvarie væsken.

Der blev brugt 2.8 Ml væske før begge krydser var lige utydlige. Det skulle på skemaet svare til 440 i Kalium.

Jeg regner med at dette ikke er helt korekt da jeg aldrig har tilsat Kalium til akvariet.

Steen
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

spdiving skrev:Så tror jeg det lykkes.

Jeg kom frem til at jeg skulle gøre således.

1. højt glas kom 3x1ml i glaset væsken fra referance vandet. Stild det på kortet med krydset.

2. Tag det andet høje glas og sæt på det andet kryds.
Fyld langsomt væske fra det lille glas med akvarie vand end til krydset er lige utydlige i begge glas.
Afmål den forbrugte mængde af akvarie væsken.

Der blev brugt 2.8 Ml væske før begge krydser var lige utydlige. Det skulle på skemaet svare til 440 i Kalium.

Jeg regner med at dette ikke er helt korekt da jeg aldrig har tilsat Kalium til akvariet.

Steen
Hej spdiving. Her er så den autoriserede direkte oversættelse af "manualen":

9) Fyld den hvide sprøjte med 3 x 1 ml af den uklare væske fra det lave glasrør, som du hældte sammenligningsopløsningen i. Hæld disse 3 ml i et af de høje glasrør.

10) Anbring det høje glasrør i skabelonens orange cirkel. Du kan nu se, hvordan uklarheden skal være, når målingen er færdiggjort.

11) Anbring det andet høje glasrør i den orange cirkel. Ved at bruge sprøjten skal du altid tage præcis 1 ml af den uklare væske fra det andet lave glasrør (dét rør, som indeholder vandet fra akvariet).
Dryp langsomt væsken i det tomme høje glasrør på skabelonen. Kig ovenfra og tjek, om du stadig ser det sorte kryds i den orange cirkel tydeligere end gennem det andet høje glasrør. Anbring skiftevis de to glasrør i cirklen for at sammenligne.
Hvis den hvide sprøjte er tom, og du stadig kan se krydset tydeligere, genfyld da sprøjten med præcis 1 ml fra det lave glasrør. Gentag dette, indtil krydset anes ligeså skarpt/uskarpt, som det er tilfældet med det andet høje glassrør.

9(12?)) Kig i tabellen for at finde ud af, hvor meget kalium prøven indeholder.
Mængden udregnes ud fra: antal 100% udtømte sprøjter +1 minus det tilbageværende indhold af den sidste sprøjte.

Eksempel: 3 100% udtømte sprøjter. Fra den fjerde påfyldning resterer der i sprøjten 0,8 ml. Summen er: 3+1-0,8 (ml) = 3,2 ml. I tabellen kan du aflæse, at et forbrug på 3,2 ml svarer til en koncentration på 360 mg pr. liter vand i akvariet.
Boyu 128 L
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg takker mange gange for oversættelsen bhjensen.

Den måde jeg har gjort det på er den samme som det du har fået oversat.

Steen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"