Målinger med Elos

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions: 0
15
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Målinger med Elos

Indlæg af Dennis »

Hej, mit akvarie har kørt i 5 uger og der er godt med alger i akvariet. I mit refugie er der caulerpa taxifolia som os gror rigtig godt. Har taget lidt forskellige målinger idag, NO2, NO3 og pH, men synes de er svære at aflæse på de farvekort som Elos har. Når jeg måler No3 Elos ligner det ingen på farveskalaen overhovedet, det har derimod samme farve som svarende til 0 i Elos NO2. Og pH med Elos synes jeg heller ik rigtig ligner nogen på skalaen, prøven ligner nærmest rød sodavand :), men hvis man sku sige den sku ligne en på farveskalaen, vil det være mellem7.9 og 8,1. Er farveskalaerne generelt ik så gode på Elos? eller er det bare mig? Har set tråden om hva der er bedst til at måle de forskellige ting, men der havde jeg købt et komplet sæt i Elos. Vil i råde mig til at købe andre testsæt?

Har os målt NO2 og NO3 med tetra og pH med salifert og der synes jeg de var meget nemmere at aflæse, selvom de ik er i så fine intervaller.

Har målt:
NO2 Elos = 0 . NO2 tetra = < 0,3 mg/l
NO3 Elos = ligner ingen på skalaen. NO3 tetra = 0 - 12,5 mg/l.
pH Elos = svær at aflæse, men nok mellem 7.9 og 8,1. Salifert = mellem 8,0 og 8,3.

saltindhold = 1,024.
temperatur = 25 grader.

Spørgsmålet er, kan jeg stole på nitrattesten fra tetra? og hvis ja kan jeg så efterhånden begynde at få et clean-up crew i baljen? Regner med det blir en søhare og nogle blåbenende eremitkrebs. Eller vil i vente lidt endnu?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Målinger med Elos

Indlæg af Birkefeldt »

Når NO2 er 0, så er du klar til at sætte lidt liv i akvariet. Lyder fint med nogle eremitter. Valgte selv i sin tid at putte en kaninfisk i mit akvarie i stedet for en søhare, til at tage de lange trådalger. Den var virkelig effektiv og fordelen er at den også er til at få til at leve videre efter algerne er væk (Andre algeædende fiskearter kan selvfølgelig også gøre det), hvilket er svært med en søhare. Derudover satte jeg en håndfuld turbo snegle i også.

Men mit akvarie er 300ltr og ved selvfølgelig ikke hvor mange liter du har at gøre godt med...
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
15
Postnummer: 9620 Aalestrup

Re: Målinger med Elos

Indlæg af Dennis »

Ja okay, alletiders :) . Mit er på 540liter + sump. Hvis jeg vælger søharen var det os planen den sku sælges igen, når algerne er væk. Havde os overvejet en hugo sammen med eremitterne, men ka ik helt bestemme mig. Var ik klar over det med kaninfisken, men det vil jo os være en oplagt mulighed så. På et senere tidspunkt er det os planen jeg vil ha en acanthurus coeruleus som jeg os håber kan ta lidt alger og som jeg synes er rigtig flot, men vil vente med den til akvariet og værdier er helt iorden
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"