Rsm, led og ATS
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Re: Rsm, led og ATS
på sigt bliver jeg nok nødt til at tilsætte f.eks igennem balling, men det er der lange udsigter til... Det bliver nok først når jeg nogle år ude i fremtiden skal have mig et større setup!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Man skal altid have et større setup 

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg har en tråd om min ATS på det amerikanske link. Dér er jeg blevet anbefalet at skifte mit lys ud med noget stærkere... Så nu ligger jeg planer om 23W osram spare pære på hver side. Jeg kan bar ikke finde en lampe med reflektor... Der findes arbejdslamper men sådan en har jeg ikke plads til, der findes en terrarie lampe, den koster bare 250kr. men den er af metal og vil ikke klare sig længe...
Er der nogen bud på hvad jeg kan bruge som lamper til min ATS? Den skal kunne rumme en e27 sparepære
Er der nogen bud på hvad jeg kan bruge som lamper til min ATS? Den skal kunne rumme en e27 sparepære

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg prøver imorgen at kigge lidt på de lokale terrarie forhandlere, der findes nogle aluminium klemme lamper til e27 fatninger...
Det skulle give mere grønne alger!
Det hele er jo nyt, men jeg får gjort nogle gode erfarringer... Jeg ved nu at når jeg engang skal have et større akvarie, så skal ATS på det være med t5 rør!
Det skulle give mere grønne alger!
Det hele er jo nyt, men jeg får gjort nogle gode erfarringer... Jeg ved nu at når jeg engang skal have et større akvarie, så skal ATS på det være med t5 rør!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg har idag været ude og finde mig en terrarie lampe med klemme og reflektor. Dertil er der kommet en 23W warm sparepære i. Nu håber jeg det gør en forskel for den lampe var lidt pebret, men kunne jo også bare have købt en i harald nyborg, den var bare ikke helt optimal...
Jeg er også blevet anbefalet at skaffe mig noget andet til at lave selv ATS pladen af, men jeg tror jeg tager pladen ud og giver den en ordentlig røvfuld med kopbordet igen, den skal åbenbart være mere luftig. JEg regner med det vil svare til noget net a la tagrende net, som jeg overvejer at montere på pladen... men nu får den lige lidt ro!
Jeg er også blevet anbefalet at skaffe mig noget andet til at lave selv ATS pladen af, men jeg tror jeg tager pladen ud og giver den en ordentlig røvfuld med kopbordet igen, den skal åbenbart være mere luftig. JEg regner med det vil svare til noget net a la tagrende net, som jeg overvejer at montere på pladen... men nu får den lige lidt ro!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Har du et link til den lampe du har købt?
Hvad havde du af tanker ang t5 rør ang modul - fatning og lign? Kan man da købe et saltvandsproof sæt man kan bruge?
Hvad havde du af tanker ang t5 rør ang modul - fatning og lign? Kan man da købe et saltvandsproof sæt man kan bruge?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
med hensyn til t5 så ville jeg købe sådan et løst sæt+ reflectore, som de fleste forhandlere har... jeg tror de er billigst hos akvariewest og så noget plexiglas foran, så rørene kan komme helt tæt på ATS palden!
Den lampe jeg har købt er fra ferplast prøv at se på deres hjemmeside, jeg kan ikke lige finde linket til den.... Men den ligner en kontor lampe.
Den lampe jeg har købt er fra ferplast prøv at se på deres hjemmeside, jeg kan ikke lige finde linket til den.... Men den ligner en kontor lampe.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Kom til at tænke på om du hR oplevet et faldt i temp efter du har installeret ATS? Vandet brude jo et eller andet sted blive iltet samt kølet når det løber ned af pladen no? Det ville jo være skønt til sommer så der ikke skal bruges køler og andre småtricks for at holde temp nede i sommervarmen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
så er det fjerde omgang under hanen
De grønne alger vokser støt frem imellem de dominerende brune... Jeg ville gerne have der kom mange flere grønne... Jeg har nu skiftet lyset ud med en alm. 26w spiral sparepæreJeg syntes det har hjulpet
i denne uge vil jeg finde en billig lampe jeg har set i Harald Nyorg til den anden side af ATS oglave udstrømmer røret om fra 32mm til 16mm...
Min plan er også at skifte selve ATS pladen ud og starte påny... men kan købe noget de kalder "myggenet" i stof200... Det skal jeg lige tjekke ud
Det er også ved at være aaaaaaaalt for lang tid siden jeg har været ude og hygge med konen 

De grønne alger vokser støt frem imellem de dominerende brune... Jeg ville gerne have der kom mange flere grønne... Jeg har nu skiftet lyset ud med en alm. 26w spiral sparepæreJeg syntes det har hjulpet
i denne uge vil jeg finde en billig lampe jeg har set i Harald Nyorg til den anden side af ATS oglave udstrømmer røret om fra 32mm til 16mm...
Min plan er også at skifte selve ATS pladen ud og starte påny... men kan købe noget de kalder "myggenet" i stof200... Det skal jeg lige tjekke ud

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Yes det ser godt ud! Som du ved følger vi jo med i spænding
Glæder mig også til at høre hvad Stig har har at sige om det han fik hjem fra England - om det er noget værd eller om den hedder stof2000 

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
Hej Anders.
Hvordan går det med dine koraller under den LED? Du snakker jo hele tiden om din ATS, men jeg vil også høre om dine koraller

Hvordan går det med dine koraller under den LED? Du snakker jo hele tiden om din ATS, men jeg vil også høre om dine koraller

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
hov jeg havde da overset dit spørgsmål Peter
Mine koraller er jo sparsomme her, der er kun én sps og ellers er det blødkoraller, skiver og kapper jeg har. Min sps har polypperne ude, men vosker ikke rigtig. Alt det andet blomstrer...
Jeg eksperimentere jo meget med filtereringen, så det er nok ikke helt ideélt at vurdere på korallernes betingelserne i disse tider

Mine koraller er jo sparsomme her, der er kun én sps og ellers er det blødkoraller, skiver og kapper jeg har. Min sps har polypperne ude, men vosker ikke rigtig. Alt det andet blomstrer...
Jeg eksperimentere jo meget med filtereringen, så det er nok ikke helt ideélt at vurdere på korallernes betingelserne i disse tider

Senest rettet af Anders månsson lør 22. jan 2011 13:09, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nå ja så er der jo gået en uge...
Nu er der væsentligt grønne alger. Men jeg kan godt se algerne har svært ved at blive på pladen. Jeg har haft den nede og givet den en tur mere med kopboret på kryds og tværs...
Jeg har to muligheder hvis det pladen ikke bliver ru nok
1: skaffe mig det plastik cancas som åbenbart kun kan købes i Jylland og udlandet.
2: Tage min plade ned igen og prøve med en rustbørste og måske en nedstryger...
Så har jeg ellers fået gjort mit 32mm rør som ats pladen sidder i gjort til 16 mm. det hjalp på gurglen fra ATS. Derudover har jeg købt en alu lampe fra Harald Nyborg som reflector på den anden side af pladen... jeg fik så ødelagt mine to 23W pærer og skal ud og finde to mere... Hvor der handles, der spildes... Specielt når man er et klodset bæst som undertegnet
Nu er der væsentligt grønne alger. Men jeg kan godt se algerne har svært ved at blive på pladen. Jeg har haft den nede og givet den en tur mere med kopboret på kryds og tværs...
Jeg har to muligheder hvis det pladen ikke bliver ru nok
1: skaffe mig det plastik cancas som åbenbart kun kan købes i Jylland og udlandet.
2: Tage min plade ned igen og prøve med en rustbørste og måske en nedstryger...
Så har jeg ellers fået gjort mit 32mm rør som ats pladen sidder i gjort til 16 mm. det hjalp på gurglen fra ATS. Derudover har jeg købt en alu lampe fra Harald Nyborg som reflector på den anden side af pladen... jeg fik så ødelagt mine to 23W pærer og skal ud og finde to mere... Hvor der handles, der spildes... Specielt når man er et klodset bæst som undertegnet

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg har idag lavet lidt om på min ATS. Jeg har taget og halveret den i bredden, så nu måler den ca. 12,5cmX25cm=287,5kvcm. Det er stadig lidt større overflade end jeg skal have til de 130L. i akvariet...
Det er stadig min aquabee 2000/1. Flowet er stadig det samme som før hvilket så er større end på kvcm, hvilket skulle gøre filtreringen mere optimal! Flowet er ca 1500L/t
men 750L/t kunne have gjort det 
Det er stadig min aquabee 2000/1. Flowet er stadig det samme som før hvilket så er større end på kvcm, hvilket skulle gøre filtreringen mere optimal! Flowet er ca 1500L/t

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nu har jeg fået lavet lysopsætninger spm jeg håber holder. Lyset er ca 5cm fra pladen på hver side...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
billede til følge
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Så er der fandme kommet blæs på!
Følger stærkt med!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Castillo
- Foxface
- Reactions:
- 16
Har lige set hans projekt.. Det er satme fint ud 

Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
ja siger tak for besøget og tak for den positive kritik!
Ja det er jo ret simpelt, men ekstremt effektivt med den scrubber... nu skal jeg prøve med lidt koraller... og snart en mandarin fisk!
Ja det er jo ret simpelt, men ekstremt effektivt med den scrubber... nu skal jeg prøve med lidt koraller... og snart en mandarin fisk!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Fik vi forresten et søndags billed Anders?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nej jeg tror jeg glemte det! Men nu kommer der snart en ny rensning ink. billede, jeg syntes algerne er blevet mere grønne nu end brune...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Dollar!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nu er algerne begyndt at blive dominerende grønne... troede jeg, for da jeg rensede denne gang var midten på begge sider gul og slimede, men grønne i toppen og i bunden. Der var også lidt alger der drev rundt i sumpen.
nu skal jeg lige forske i hvad det så betyder. Måske er mit lys for tæt på
Jeg ved, der er nogen der dosere jern for at få algerne til at trives...
Det kan også være jeg ikke fodrer nok. Jeg fodrer en gang frost og en gang tør foder pt...
her kommer billederne, den ene side har mindre vækst end den anden, da den først har fået lys over sig for 14 dage siden...
nu skal jeg lige forske i hvad det så betyder. Måske er mit lys for tæt på

Jeg ved, der er nogen der dosere jern for at få algerne til at trives...
Det kan også være jeg ikke fodrer nok. Jeg fodrer en gang frost og en gang tør foder pt...
her kommer billederne, den ene side har mindre vækst end den anden, da den først har fået lys over sig for 14 dage siden...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ikke så grønt som håbet? Det lugter lidt af jernsøm
Og det er forresten ikke søndag idag hahahaha 
Men det er et super projekt du har gang i! Har du nogen anelse om værdierne? Har de ændret sig til det bedre?

Men det er et super projekt du har gang i! Har du nogen anelse om værdierne? Har de ændret sig til det bedre?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
det jeg kan se er, at der komme flere kalk alger og små hvide dutter (jeg ved ikke om man kalder dem roser?). Derudover er polypperne STORE på mine Ricordea Yumaer og koraller generelt...
HEHE ja det kunne godt være jeg skulle finde mig et 100% jern søm og smide i... det ville jeg ikke være bleg for! JEg ved fakttisk ikke helt hvordan man skal dosere det jern... en idé kunne være det man dosere til planter i ferskvandsakvarier...
HEHE ja det kunne godt være jeg skulle finde mig et 100% jern søm og smide i... det ville jeg ikke være bleg for! JEg ved fakttisk ikke helt hvordan man skal dosere det jern... en idé kunne være det man dosere til planter i ferskvandsakvarier...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg har iag været ude og anskaffe mig en XL Mandarin og en lille anemone...
Mandarinen har en lille nysgerrig flok af mine, lidt for nærgående "fireworms" efter sig. Jeg håber ikke de prøver at nappe i mandarinen!
Den har allerede smagt lidt på de plagsomme planarier, Den stil skal den bare holde til der ingen er tilbage... min ATS leverer godt med pods pt og det skulle jo også geren fortsætte!
Mandarinen har en lille nysgerrig flok af mine, lidt for nærgående "fireworms" efter sig. Jeg håber ikke de prøver at nappe i mandarinen!
Den har allerede smagt lidt på de plagsomme planarier, Den stil skal den bare holde til der ingen er tilbage... min ATS leverer godt med pods pt og det skulle jo også geren fortsætte!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Heteractis crispa er navnet på anemonen... målet er at klovnene skal finde sig hjemme dér og ikke i yuma´erne!
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Hej AndersAnders månsson skrev:Heteractis crispa er navnet på anemonen... målet er at klovnene skal finde sig hjemme dér og ikke i yuma´erne!
Godt at se at du får puttet lidt i baljen

Sådan en anemone kan blive pænt stor og vandre godt rundt i akvariet.
Når min Heteractis crispa er størst, er den 15-20 cm. i diameter.
Mine occelaris gik først i min Heteractis crispa efter ca. 10 uger. De har ikke forladt den siden.
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
Jammen tillykke med anemonen og fisken.. Håber den holder stilen for dig og spiser godt af planarierne.
Klvonene skal nok finde sig godt til rette i den anemone. Da jeg selv havde den anemone for flere år siden vandrede den faktisk ikke og klovnene var rigtig glade for den. Den kan dog hurtig blive rigtig stor og min voksede da også rigtig godt
Klvonene skal nok finde sig godt til rette i den anemone. Da jeg selv havde den anemone for flere år siden vandrede den faktisk ikke og klovnene var rigtig glade for den. Den kan dog hurtig blive rigtig stor og min voksede da også rigtig godt

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678