Nyt Boyu 58 Liter under opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Nyt Boyu 58 Liter under opstart

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

Gargoyle47 skrev:på nuværende tidspunkt har du ikke en overfladehinde, fordi dit akvarie ikke er belastet af fisk og foder.
MEN det kommer....det er derfor vi har overløb og skummer. netop for at hjælpe os af med overflade hinden (protein overflade der flyder oven på vandet)

i og med overfladen hinden flyder ovenpå vandet og vi skal have trukket det igennem skummeren så er vi nødt til kun at have øverste rist åbent således at vi tvinger vandet ind der....hvis vand kommer igennem de andre riste så vil en stor del af hinden jo blive liggende...

Giver det mening?

lige mine ord :GO
Brugeravatar
hwj
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af hwj »

Tak Gargoyle47.
Jeg ved godt hvorfor der er skummer og overløb .. og det ser ud til at køre fint med det der er der i lige pt

og nielsen .. lige meget hvor meget jeg kigger på mit akvarie kan jeg ikke få øje på noget der ligner en overfladehinde .. der er lidt små luftbobler der hvivler rundt pga. den overflade cirkulation jeg har .. det må være det du kan se på billedet .. på et stillbillede som et kamera jo gengiver kan det måske godt ligne en hinde.
ReefMax 105 med bedre overløb
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

ok det kan det da nok godt være men så er der da slet ikk gang i din over flade ?
for i mit kan jeg da se overflade vandet bliver presset mod hjørnet (risten øverst )
vilket giver en vandoverflade med bevægelse i :)

beklager men det kan da godt være jeg tager fejl
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af M.G.Larsen »

Har selv haft et lille boyu 58 liters inden jeg skiftede til 250L.
Grunden til at én mente ristene skulle have været blændet af inden der kom vand i, er at ristene ikke slutter helt tæt selvom man lukker dem.(Det går nu nok alligevel.. De bliver mere tætte med tiden, når der kommer kalkalger på.)

Det er rigtigt hvad de fortæller dig, at ristene skal være lukkede, så der kommer mest muligt flow i toppen. Det er her størstedelen af dine affaldsstoffer samler sig. Også selvom du har svært ved at se det med det blotte øje..(Tænk på skummet på stranden når det har været blæsevejr. Det er samme affaldsstoffer som i dit akvarie. )

Du bestemmer selvfølgelig helt selv, men de prøver på at hjælpe dig. :y
boyu´s 58 L har sine fejl og mangler, men bliver alligevel anbefalet til nybegyndere.
Man kan ret nemt og billigt modificere det, så det bliver nemmere for en i længden at holde uden store problemer.
Brugeravatar
hwj
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af hwj »

Hej Larsen.
Jeg er skam taknemlig for gode råd .. vil jo gerne have det bedste ud af mit 58 liter her .. synes bare at der pludselig blev lidt for meget snak med lidt STORE ord om en overfladehinde som ikke var / er der .. og det var jo slet ikke et emne jeg selv søgte hjælp til , da der ikke var noget problem.

Har tjekket idag .. ALLE riste er lukkede på nær den øverste overløb .. om der så kommer lidt vand ind selvom de er lukket .. det kan jo godt være .. men som du selv skriver , så bliver det nok bedre med tiden pga. kalk.

Ellers køre det fint .. er begyndt at få alger .. så mine 2 små krebs har travlt med at finde guf at spise.

mvh. Henrik
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Gargoyle47 »

det var ikke store ord Henrik og det var ikke en irettesættelse, men et forsøg på hjælp.
Du har ingen overfladehinde lige nu......men det får du når der kommer fisk i... så det var bare en hjælpende hånd så du fik det lavet rigtigt fra start af....jeg har jo selv kørt et år med boyuen
men det er selvfølgelig dit akvarie så du bestemmer jo selv
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4050 Skibby
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af M.G.Larsen »

Det skal skam nok blive en rigtig fin lille balje du får op at køre der...
Glæder mig til at se flere billeder når revet kommer op og køre... :h
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Hejsa, og velkommen til :
Det er fin balje du er ved at starte op der. Jeg er sikker på at du bliver glad for den.

Jeps. Jeg er helt enig med det folk skriver. Jeg har selv et Bouy 58, og har blændet ristene af med koral klister. Pænt er det ikke, men det virker. plexi glas løsningen er nok lidt pænere...
Jeg har desuden valgt at snite lidt i overløbet, da overfladehinden ikke blev trukket af, men hang fast i risten. Ved at fjerne den øverste del af risten i overløbet så det ligner en masse U'er vil hinden blive trukket af.
Kan være dette ikke er nødvendgt, men jeg mente bare det var smart i det øjeblik hvor jeg stod der med hobby kniven.

Skummeren der følger med er iøvrigt ikke blevet talt pænt om her på forum. Jeg har selv skiftet min skummer ud med en wg-310 (tror jeg den hedder) for to dage siden. Jeg kan lige vende tilbage med mine erfaringer når den er kørt ind. Umiddelbart ser den den ud til at fungere væsentligt bedre end den skummer der fulgte med akvariet.

Se evt min tråd om boyu 58 opstart. Hvor der også er en masse billeder med mine koralklister eskapader.
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
hwj
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af hwj »

Hej igen.
Mange tak for de gode råd Martin , giver det lige en chance med det standard udstyr der er i første omgang .. ellers må jeg igang med at lave det lidt bedre .. den wg-310 skummer du snakker om .. passer den i det samme hul hvor den anden sidder ? .. og er det nemt at skifte ?. Det med overløbet lyder jo nemt nok at lave bedre.

Så har jeg fået fisk i .. vil ikke have mere end 3 fisk i , da mine LS fylder helt godt op i pytten.
Det blev 2 små alm. klovfisk , de er ikke meget mere end 2,5cm og så en Hugo til at spise alger .. den er vel 4cm lige nu.
Vil gerne have en Dannebrogsreje i også .. men dem havde butikken ikke nogen af.
Skal nok komme med et par billeder på et tidspunkt.

ps. hvad fodre i jeres klovfisk med ? .. købte noget mysis hos forhandleren , men har også hørt at man lige så godt kan hakke nogle rejer fra fryseren og bruge dem ?

mvh. Henrik
Brugeravatar
hwj
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af hwj »

Hej igen .. nu har akvariet kørt 14 dage med fisk .. så jeg synes da lige jeg ville komme med et indlæg på det.
Jeg endte op med 5 fisk , 1 reje og 2 krebs + div. koraller.
2 små klovefisk , 1 ildhalekutling , 1 afrikansk dvægkejser og 1 hugo
rejen er en dannebrugsreje.
Det hele køre super ,ingen fisk der mobber hinanden, selv skummeren virker som den skal og alle vandværdier ligger fint.
lige et billede.
det færdige akvarie
det færdige akvarie
håber i synes om det.

Jeg må sige at saltvand har vagt min interresse .. så når tid og penge er til det , vil jeg lave mig et 200liter med sump.

mvh. Henrik
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

det ser super flot ud Henrik! :GO
Hold øje med om der kommer overflade film på, det skulle du jo gerne undgå...

vh
Martin
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"