spørgsmål til refugiet.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

spørgsmål til refugiet.

Indlæg af minedykker »

sider og er igang med at planlægge hvordan jeg skal få lavet et refugiet i et andet skab og bare flytte vand med en pumpe over til det og så køre et retur rør tilbage til sump er godt klar over at det skal stå højer ind der hvor vandet skal løbe hen for det vil fungere men tænker på at folk siger at det skal være roligt gennemstrømning igennem dette refugiet men snakker vi 300L/T eller mere eller mindre???
Vedhæftede filer
refugiet
refugiet
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: spørgsmål til refugiet.

Indlæg af ole kekkonen »

det er detsamme hvad hastighed flowet har men klart en relativ lav hastighed tilskynder organismer som svømmer i maden..
generelt en lille powerhead skulle kunne gøre det om ikke andet du vælger at sætte refugiet højere en akvariet så svømmere bliver fejet uberørt over i akvariet hvor måske nogen af dem bliver fanget av rovdyr og holder detrivore populationen oppe..
du vil også lave det så rovdyr ikke kommer fra akvariet til refugiet og på den anden side er det også en god ide at få larver fra akvariet til refugiet
Senest rettet af ole kekkonen fre 14. jan 2011 17:57, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Så vidt jeg har forstået, så er det optimale at vandet fra refugiet løber passivt tilbage til akvariet - så overlever pods og andre smådyr og kan bidrage som foder i akvariet.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Det er da ikke muligt at lave et passivt tilbage løb til akvariet så skal det jo op og stå over hoveakvariet ??? Eller hvad for det vil jo løbe passivt tilbage til sumpen og så blive pumpet op sådan som jeg har tegnet det og når jeg kikker hvordan andre har det så er det også lave i sumpen !! Så er ikke helt sikker på hvad du mener. Med passivt ?? Og mindre power head hvad er det ??? 300 l/t eller 600, 1000, 2000 for et mindre er vil det som stille flow og det er jo et udtryk Hehe eller hvad så gør mig ikke rigtig kloger lige pt.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hvad med at koble refugiet på akvariets nedløb så spare rdu da helt pumpen og det besvær med den generalisering....
refugie er mange ting og det kan vel også være i dit akvarie,stort er det jo ikke..
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Har ikke plads i den sump jeg har nu da det er et hjørne akvarie så har kun plads til en sump på 100 x 40 x 40 og der i har jeg tank til osmose vand i og skummer tager en del plads og så er der en bobbel fager ind til retur pumpen.
Det er derfor jeg ville lave det på den måde at jeg laver et skab hvor jeg kan hvæ et andet akvarie til den del og på den måde kan få plads til det. Men skal bare finde den rigtige pumpe størrelse til at der kommer det rigtig flowe??
Så må jo ud og se hvad jeg kan finde.
Kan godt se hvad du mener med at sætte den over retur rør men vi snakker så ca 4500L/T der skal igennem og i mine øjne er det ikke et roligt flow!!!!

Men hvis der er nogen her inde der tør gi et bud på hvor mange liter der skal til for at give et roligt flow så høre jeg stadig gerne et bud.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Kan godt se hvad du mener med at sætte den over retur rør men vi snakker så ca 4500L/T der skal igennem og i mine øjne er det ikke et roligt flow!!!!
har du hørt om en Y forgrening og en kuglehane (pvc) :T
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

hehe ja det har jeg skam men er nu sikker på det andet her også virker ganske fint med en lille pumpe hehe men er rigtig at man kan meget med y stykker og kuglehaner men må nok idrømme at jeg næsten ikke orker at skal til at lave systemet om når der er en anden mulighed hehe men hvem ved måske jeg bliver en kloger mand heheh
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"