alger
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2009
alger
er der et middel mod brune alger som sætter sig over alt
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: alger
Den smilende skrev:er der et middel mod brune alger som sætter sig over alt
Alger er mange ting. Et billed vil hjælpe ganske gevaldigt. Og hvis du samtidig lige disker op med nogle fakta om akvariet.
Vandværdier, belastning osv..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg vil foreslå at du lar dem være..hvis du har et synlig lag brune mikroalger så er det nok til nogle få snegle.
aktuelt så kan det være en mix af alger samt diatomer og når det lag er synlig så er det nok får snegle.
Så de fleste akvarier har endel af dem det er hvad snegle,børsteorme(polychaete),pods,(copepoder og amphipoder) med mere lever af..
hvis du har en overflod af næring så er fosfat,nitrat,jern og sporestoffer en rækkefølge du kan chekke op på..intet af det næring vil få højt udslag på en test da algerne har suget dem op..
du kan prøve med fosfatfjerner i en spandpumpe det burde virke efter etpar dage,hvis det virker prøv frem og tilbage med vandbytte.jeg ved det er dyrt men det er den eneste måde at få den opløste næring betydelig ned på.
aktuelt så kan det være en mix af alger samt diatomer og når det lag er synlig så er det nok får snegle.
Så de fleste akvarier har endel af dem det er hvad snegle,børsteorme(polychaete),pods,(copepoder og amphipoder) med mere lever af..
hvis du har en overflod af næring så er fosfat,nitrat,jern og sporestoffer en rækkefølge du kan chekke op på..intet af det næring vil få højt udslag på en test da algerne har suget dem op..
du kan prøve med fosfatfjerner i en spandpumpe det burde virke efter etpar dage,hvis det virker prøv frem og tilbage med vandbytte.jeg ved det er dyrt men det er den eneste måde at få den opløste næring betydelig ned på.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
jeg bruger ikke osmose vand men kan det have noget med salten at gøre har brugt red sea her på det sidste
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej. men du svarer ikke på de andre og ganske væsenlige spørgsmålDen smilende skrev:jeg bruger ikke osmose vand men kan det have noget med salten at gøre har brugt red sea her på det sidste
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ok,så du mener algerne ikke er bentiske men phytoplankton?
som sagt så tror jeg ikke det er den opløste næring som er problemet men nærmere en mangel på herbivore..
du kan prøve et andet saltmærke med højere buffer kapasitet samt du også kan afprøve dit salt i en steril beholder
som sagt så tror jeg ikke det er den opløste næring som er problemet men nærmere en mangel på herbivore..
du kan prøve et andet saltmærke med højere buffer kapasitet samt du også kan afprøve dit salt i en steril beholder
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
godt så.....
Ja lidt mere info ville hjælpe - men et hurtigt svar som måske ikke rammer så præcist, det ville være
først at have tålmodighed, hvis du er i en opstartsfase. Måske du har fået LS i, som ikke har været
indkørte, som skal gasse af - har du roddet i sandbunden!?
Ellers ville en søhare være en rigtig godt og effektivt middel mod algerne.

Ja lidt mere info ville hjælpe - men et hurtigt svar som måske ikke rammer så præcist, det ville være
først at have tålmodighed, hvis du er i en opstartsfase. Måske du har fået LS i, som ikke har været
indkørte, som skal gasse af - har du roddet i sandbunden!?
Ellers ville en søhare være en rigtig godt og effektivt middel mod algerne.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det basiske er jo netop at gå langsomt frem succes tar tid og katastrofer sker som regel hurtigt uden at man egentlig har tænkt over ændringer..
men det jeg vil sige er at generelt på revet er den opløste næring meget lav tilgengæld er der masser af større partikler.
de bliver indkapslet og opbevaret af organisme a til organisme b samt det sker så hurtig at det ikke kan måles..
problem fosfat i akvariet er enten metabolisk sidegevinst som ofte er frigivet af en organisme som afføring..
eller når en organisme der dør nedbrydes eller som mineralsk matriale der siver ud fra stenene ved ph skift.
først og fremst er det kotrolleret med filtrering og fosfat fjerner samt god kendskab til organismer,det sidste er generel sjælden og generelt ikke noe problem....
men det jeg vil sige er at generelt på revet er den opløste næring meget lav tilgengæld er der masser af større partikler.
de bliver indkapslet og opbevaret af organisme a til organisme b samt det sker så hurtig at det ikke kan måles..
problem fosfat i akvariet er enten metabolisk sidegevinst som ofte er frigivet af en organisme som afføring..
eller når en organisme der dør nedbrydes eller som mineralsk matriale der siver ud fra stenene ved ph skift.
først og fremst er det kotrolleret med filtrering og fosfat fjerner samt god kendskab til organismer,det sidste er generel sjælden og generelt ikke noe problem....