Fik ellers et Aquael 30 liter nano reef i julegave og var også opsat på at skulle igang med det idag , men fik et tilbud jeg ikke kunne stå for .. så pengene tilbage for Aquael og så købte jeg dette sæt fra Boyu på 58 liter .. hvilket jeg helt sikkert ikke kommer til at fortryde.
Med i pakken fik jeg også en Boyu wave maker , hvor der er et kontrolpanel med til at styre flow , pauser i flow osv. .. den er nu ret smart.
Havde ellers oprettet et emne på mit Aquael .. så håber ikke jeg har spildt nogens tid på at kigge på den, men synes nu den her er mere relevant

Som sagt er jeg nybegynder hvad saltvand angår .. har dog haft ferskvand i mange år .. men der er jo en verden til forskel.
Så jeg håber på gode råd og vejledning fra dette absolut gode forum.
Jeg gik straks igang med det da jeg kom hjem med det her i formiddag.
1.Fik hurtigt blandet 1.6kg redsea salt op i 10 liter osmosevand.
2.Så gik jeg igang med at få skab samlet og akvariet på plads.
3.Fandt nogle kalksten frem jeg engang havde brugt i et malawi akvarie .. kunne huske de var fyldt med store huller .. så jeg tænkte de ville være super at bruge her, de blev skyllet godt og overhældt med en gang kogende vand .. så var de klar til brug.
4.Den wave maker jeg fik med er lidt stor rent fysisk synes jeg , så den har jeg gemt lidt væk mellem mine kalksten .. sådan at den nærmest flytter vandet ud gennem de huler der er i mine kalksten , sådan lidt opad.
5.Efter jeg fik sat mine kalksten og wave maker som jeg ville have , kom jeg ca. 3.5kg levende sand i.
6.Så manglede der bare at komme osmosevand + min saltblanding i og derefter fik jeg alt det tekniske tilsluttet.
Lige et billede af hvordan det står nu. Så lige nu er det bare at vente på at saltet rigtigt bliver opløst , så jeg i morgen kan tage nogle målinger og test.. regner med at hente 6kg levende sten i morgen .. så må jeg se hvor langt de rækker .. ellers må jeg jo hente et par kg mere.
(lavede for sjov lige en saltmåling , den lå på 24 .. så det er jo meget godt ramt til en start)
mvh. Henrik