Udvidelse af akvarium

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 5953 Tranekær
Saltvand siden?: 1980

Udvidelse af akvarium

Indlæg af emmerbølle »

Hej. Jeg kunne godt tænke mig at få en større bredde i mit akvarium. Det nuværende måler L:220, B:60, H:70. Det er bredden jeg gerne vil have op på 100 cm ved at skære forruden ud, lime udvidelsen på sider og bund (bruge den gamle forrude skåret op og lime en ny forrude i). Er der nogen der har prøvet dette og kan give mig nogle gode råd?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Udvidelse af akvarium

Indlæg af nielsk »

Det giver mange svage punkter. Når det kun er 70 cm højt kan du nøjes med 12 mm glas. Du kan genbruge for og bagside. Men du bør overveje at købe nye ender og bund efter min mening. Du kan evt. bruge noget af bunden ved at skære den den i 60x100 cm stykkker. Bunden behøver ikke at være i 1 stykke.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

I teorien burde det kunne lade sig gøre... Men jeg ville ikke selv lave det eller have et akvarie der var skåret op for at lime nogle stykker glas på.... synes at der er for store risiko for at det ikke bilver helt lige og at limningern holder.

Hvis bunden eller siderne er bare lidt skæve eller limningerne ikke er lige store kan det få store konsekvenser med vand på gulvet og endnu værre døde fisk og koraller.

Der vil i dette tilfælde komme et skævt pres med det resultat at bunden eller siderne kunne risikere at flække.

Snak du hellere med Carsten fra Decocean eller Tropeakvarier og få dem til at bygge et nyt akvare til dig det er mere sikkert. tror at du ville kunne få et nyt for omkring 5-6000 kilo

eller os kan du genbruge for og bagrude og så dele bund glasset så du får 2 sider så skal du kun bruge en ny bund en lidt billigere løsning. en et nyt akvarie og lige så sikkert hvis du ellers kan lime det ordentligt

Hvis du alligevel vælger at skære og klistre for at udvide dit akvarie ville jeg som minimum vælge 2 midter sprosser af glas som du limer på i toppen af dit akvarie for at stabilisere det mest muligt.
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af emmerbølle »

Ja I har nok ret. Risikoen er for stor og hvis jeg kan få et nyt for 5-6 tusinde kan det ikke svare sig. Det eneste problem der så er, er at det helst skal samles på stedet da jeg ikke har mulighed for at få det båret ind men det kan vel også lade sig gøre?
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

emmerbølle skrev:Ja I har nok ret. Risikoen er for stor og hvis jeg kan få et nyt for 5-6 tusinde kan det ikke svare sig. Det eneste problem der så er, er at det helst skal samles på stedet da jeg ikke har mulighed for at få det båret ind men det kan vel også lade sig gøre?

Ja der er flere forhandlere der tager ud og limer på stedet mod en lille betaling...

Synes nu du skulle genbruge din for og bag rude og hvis du kan evt få skået din bundplade ud til 2 sider så skal du kun bruge 1 ny bundplade og så kan du måske nøjes med 2-3 kilo... jeg ville ihvertfald undersøge muligheden.

Prøv at snakke med Trope akvarier som ligger i din del af landet... ellers kan Carsten fra Decocean ihvertfald hjælpe dig med et nyt til en god pris
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Et nyt koster fra 20000, det er aktuelle priser. Er selv ved at få lavet et. Folk slynger bare fantasi priser ud... 70 cm i højden skal være i 12 mm hvis du kan nøjes med 60 cm kan du sikkert få det for 12000
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

nielsk skrev:Et nyt koster fra 20000, det er aktuelle priser. Er selv ved at få lavet et. Folk slynger bare fantasi priser ud... 70 cm i højden skal være i 12 mm hvis du kan nøjes med 60 cm kan du sikkert få det for 12000
Hvad er det for noget Vrøvl (Sagt med et smil på læben)

Prøv at kigge på det her link og sæt tallene ind der så får du en pris på ca 1060 Euro

http://brilliant-aquarium.de/Aquarium-K ... on=recalc#

jeg brugte dette ling til at finde mit akvarie og så gik jeg ned til en dansk forhandler og spurgte haad han skulle have for sådan et akvarie.

jeg sparede 22 procent ved at købe det gennem ham i forhold til Brilliant akvarie.... Så mener nu nok at det kan gøres til den pris..
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Det vrøvl er de priser jeg har fået oplyst af Claus hos Tropeakvarier i sidste måned. Hvis du kan få det limet i Polen til det halve er det måske også reelt.
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Du skal så også lægge 10% oveni til Weiss, og 1000 kr til overløb, huller mm. Også er der transport til dk, men det er godtnok noget af en forskel i forhold til de 20k jeg fik tilbudt!!
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

nielsk skrev:Det vrøvl er de priser jeg har fået oplyst af Claus hos Tropeakvarier i sidste måned. Hvis du kan få det limet i Polen til det halve er det måske også reelt.
jeg ved ikke hvor forhandleren har fået akvariet fra men ved at jeg sparede 22 % i forhold til hos Brilliant. Og jeg betvivler ikke at du har fået oplyst de priser. Synes bare at du så skulle finde en anden da det efter min mening er helt hen i skoven. Jeg snakkede også med trope akvarier i sin tid og han var os lidt dyrer end brilliant akvarier.
nielsk skrev:Du skal så også lægge 10% oveni til Weiss, og 1000 kr til overløb, huller mm. Også er der transport til dk, men det er godtnok noget af en forskel i forhold til de 20k jeg fik tilbudt!!

i de ca ca 22 procent jeg sparede var både med overløb og huller. Dog ikke med Weeis glas men i 12 mm som tilsyneladende godt kan holde til 70 cm i højden dog med midter sprosse øverst oppe.

Så Nilsk

Du er en af de saltvands gutter herinde der er mest erfaren så dig har jeg stor respekt for og for din hjælp du er altid klar til at komme med gode råd. Tak for det. :GO

Men jeg mener stadig i dette tilfælde at du har betalt lige lovligt rigeligt for dit akvarie
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af emmerbølle »

Tak for indlæg. Jeg har prøvet at spørge på brilliant med størrelsen 220x100x70. Det tilbyder de til 1063 Euro. D.v.s. ca 8000 kr. Hertil kommer tillæg for weissglas i frontruden plus forsendelse så mon ikke det ender på omkring 10000. Det er uden overløb og huller men det kan jeg godt selv lave. Jeg går i tænkeboks!
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

emmerbølle skrev:Tak for indlæg. Jeg har prøvet at spørge på brilliant med størrelsen 220x100x70. Det tilbyder de til 1063 Euro. D.v.s. ca 8000 kr. Hertil kommer tillæg for weissglas i frontruden plus forsendelse så mon ikke det ender på omkring 10000. Det er uden overløb og huller men det kan jeg godt selv lave. Jeg går i tænkeboks!
Jeg tror du skal smide lidt mere på end de 2000 kr, du regner for transport og weissglas.

Jeg købte et akvarie på 160x70x70cm fra Brilliant der betalte jeg følgende.

* 1815.20€ - For selve akvariet og skab.
* 290.00€ - For Weissglass i front og sider.
* 210.00€ - For overløb, hulboring og PVC.
* 390.00€ - For transport til mit hjem (Hvidovre).

Der kommer en mand med akvariet som gerne vil hjælpe med at bære det ind, men ansvaret er dit så snart det har forladt ladet på lastbilen.

Vi var i alt 5 til at bære mit. 4 til at løfte og 1 til at flytte kassen man holde pause, ved at stille det på.

/Morten N
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

emmerbølle skrev:Hej. Jeg kunne godt tænke mig at få en større bredde i mit akvarium. Det nuværende måler L:220, B:60, H:70. Det er bredden jeg gerne vil have op på 100 cm ved at skære forruden ud, lime udvidelsen på sider og bund (bruge den gamle forrude skåret op og lime en ny forrude i). Er der nogen der har prøvet dette og kan give mig nogle gode råd?
41.480 inde på akvariesiden.dk omg
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af emmerbølle »

Jesper den skal jeg lige have forklaret.
jesper kristensen
Reactions:

Det er prisen hvis det skal bygges af dem inde på akvariesiden.dk. Du skal ind under specialbyggede akvarier øverst.
emmerbølle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af emmerbølle »

Ha ha, det er kun for millionærer.
jesper kristensen
Reactions:

Hvis de giver 6-7000 for glasset så er sku gode penge i det. Så kunne jeg også godt bygge en balje da.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

jesper kristensen skrev:Det er prisen hvis det skal bygges af dem inde på akvariesiden.dk. Du skal ind under specialbyggede akvarier øverst.
akvariesiden? du mener vel akvarieUDSTYR.dk :wink:

link til prisberegner http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/specialbygget/ , men find den store tegnebog frem..
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

pb sendt
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

hougaard76 skrev:
nielsk skrev:Det vrøvl er de priser jeg har fået oplyst af Claus hos Tropeakvarier i sidste måned. Hvis du kan få det limet i Polen til det halve er det måske også reelt.
jeg ved ikke hvor forhandleren har fået akvariet fra men ved at jeg sparede 22 % i forhold til hos Brilliant. Og jeg betvivler ikke at du har fået oplyst de priser. Synes bare at du så skulle finde en anden da det efter min mening er helt hen i skoven. Jeg snakkede også med trope akvarier i sin tid og han var os lidt dyrer end brilliant akvarier.
nielsk skrev:Du skal så også lægge 10% oveni til Weiss, og 1000 kr til overløb, huller mm. Også er der transport til dk, men det er godtnok noget af en forskel i forhold til de 20k jeg fik tilbudt!!

i de ca ca 22 procent jeg sparede var både med overløb og huller. Dog ikke med Weeis glas men i 12 mm som tilsyneladende godt kan holde til 70 cm i højden dog med midter sprosse øverst oppe.

Så Nilsk

Du er en af de saltvands gutter herinde der er mest erfaren så dig har jeg stor respekt for og for din hjælp du er altid klar til at komme med gode råd. Tak for det. :GO

Men jeg mener stadig i dette tilfælde at du har betalt lige lovligt rigeligt for dit akvarie
Mon ikke Claus modsvarer det nogenlunde :beer: Men det lyder da til at du har fået et billigt akvarie! Respekt. Det var heller ikke for at lyde sur i mit svar - synes bare dit første udlæg var lidt optimistisk :T med 5-6K

Yes men mit eget er jo på vej og det er købt brugt og skåret ned til 1 meter i dybden - konen sagde for en gangs skyld nej til noget. Ikke over 1 meter dybt :Peace:

Så jeg har ikke betalt de 35K som det kostede fra nyt med møbel/lampe...

Men det bliver rent T5 show :be:
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Gargoyle47 »

øhmm nu er mit nye akvarie ganske vist ikke weiss glass. men det er 12mm glas der er 150 cm langt, 65 dybt og 55 højt. det kom med hulboring, overløb og hele dynen. det blev 4000,- hos Decocean. og så skulle det bare hentes der....
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
lukeren
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 8800 Viborg

Indlæg af lukeren »

Wow, det er under halv pris af hvad de tager på akvarieudstyr.dk... Skal man bare sende dem en mail? Synes ikke lige jeg kan finde akvarier på deres hjemmeside.
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Gargoyle47 »

decocean holder ferie lige nu, men er tilbage d 15....han bestiller fra tyskland og i ret lækker kvalitet (syntes jeg...og jeg er ikke den eneste)
men ring os snak med ham...send også gerne tegninger med mål osv :h
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
lukeren
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 8800 Viborg

Indlæg af lukeren »

Super, han får et kald når han er tilbage :D
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

nielsk skrev:
hougaard76 skrev:

Så Nilsk

Mon ikke Claus modsvarer det nogenlunde :beer: Men det lyder da til at du har fået et billigt akvarie! Respekt. Det var heller ikke for at lyde sur i mit svar - synes bare dit første udlæg var lidt optimistisk :T med 5-6K

Yes men mit eget er jo på vej og det er købt brugt og skåret ned til 1 meter i dybden - konen sagde for en gangs skyld nej til noget. Ikke over 1 meter dybt :Peace:

Så jeg har ikke betalt de 35K som det kostede fra nyt med møbel/lampe...

Men det bliver rent T5 show :be:

Kan du så ikke bruge min t5 lampe så eller har du??

Ved godt at det ikke var for at lyde sur... :hehe:
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"