Hjælp til rørgennemførring

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Hjælp til rørgennemførring

Indlæg af Gino »

Hej

Jeg er ved at lave sump til mit 530 L akvarie og der er første gang for har aldrig haft sump på nogle af mine akvarier:-)

Mit spørgsmål lige pt er kun om man godt må bruge "hårde" 90 grader pvc fittings? syntes jeg har læst et sed at de kan tage en del pumpetryk? eller husker jeg bare forkert?
Tænker på denne her og det er kun 2 steder jeg lige ville bruge dem:

http://petsupply.dk/pvc-vinkelmuffe-90-32-p-4277

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til rørgennemførring

Indlæg af andersen2009 »

Dem har jeg selv brugt, så det kan sagtens gå.
Dog tror jeg at du vil miste mindre tryk med en bøjning fremfor en vinkel: http://petsupply.dk/pvc-bjning-90-32-p-4323
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hvis du vi undgå mest mulig pumpe tab, så brug bløde 90 grades bøjning.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

andersen2009 skrev:Dem har jeg selv brugt, så det kan sagtens gå.
Dog tror jeg at du vil miste mindre tryk med en bøjning fremfor en vinkel: http://petsupply.dk/pvc-bjning-90-32-p-4323
Ok, super tak for dit svar:-)

Hvad skulle jeg dog gøre uden dette forum:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mindst tryk tab kommer med flexslange.
Flexslangen findes i 2 udgaver, en til limning og en til fastskruening med spændbånd.
Den til limning, kræver en muffe i hver ende, men er også den letteste at arbejde med.
Den til fastskruening, går uden på røret, og skal monteres med spændbånd specielt beregnet til det.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:Mindst tryk tab kommer med flexslange.
Flexslangen findes i 2 udgaver, en til limning og en til fastskruening med spændbånd.
Den til limning, kræver en muffe i hver ende, men er også den letteste at arbejde med.
Den til fastskruening, går uden på røret, og skal monteres med spændbånd specielt beregnet til det.
De flex-slanger jeg har haft brugt på mit aystem syntes jeg dog ikke der er meget flex i (håber det giver mening :wink: )
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af andersen2009 »

Lord Mike skrev:
Carsten skrev:Mindst tryk tab kommer med flexslange.
De flex-slanger jeg har haft brugt på mit aystem syntes jeg dog ikke der er meget flex i (håber det giver mening :wink: )
Jeg ved hvad du mener, de er stive som bare F.....
Men kunne sagtens forestille mig, som Carsten skriver, at det er måden at miste MINDST tryk på... Syntes dog ikke det giver så flot en rørføring og det kan jeg personligt godt lide.
Med venlig hilsen
Kenneth

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Ja det er rigtig at flex-slanger giver mindst mulig tab, med mit indlæg ville jeg bare gøre opmærksom på at der ikke er meget flex over disse slanger. Og med tiden bliver de endda endnu mindre fleksibel, dette er efter egen erfaring så de er ret hurtigt skiftet ud med faste pvc-rør.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Ok, der er lidt delte meninger:-)

Er der nogen der har et link til de flexslanger?

JEg tænkte på kan man købe noget silicone slange i 32 mm så man kan sætte det mellem løftepumpe og pvc røret? så der ikk kommer resonans?
HVad gør ì?

Tak for jeres svar

MVH
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af andersen2009 »

Jeg har sat mit pvcrør direkte på pumpen... PB sendt.
Med venlig hilsen
Kenneth

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lord Mike skrev:Ja det er rigtig at flex-slanger giver mindst mulig tab, med mit indlæg ville jeg bare gøre opmærksom på at der ikke er meget flex over disse slanger. Og med tiden bliver de endda endnu mindre fleksibel, dette er efter egen erfaring så de er ret hurtigt skiftet ud med faste pvc-rør.

Vi er ganske enige om at det er nogle stive sataner at arbejde med, uanset hvilken type slange det er.
Men da det jo ikke er tanken at man skal pille ved det hverdag, så synes jeg ikke at det betyder noget.
I min verden er det helt ligegyldigt hvordan rør/slangeføringen er blot det virker.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:
Lord Mike skrev:Ja det er rigtig at flex-slanger giver mindst mulig tab, med mit indlæg ville jeg bare gøre opmærksom på at der ikke er meget flex over disse slanger. Og med tiden bliver de endda endnu mindre fleksibel, dette er efter egen erfaring så de er ret hurtigt skiftet ud med faste pvc-rør.

Vi er ganske enige om at det er nogle stive sataner at arbejde med, uanset hvilken type slange det er.
Men da det jo ikke er tanken at man skal pille ved det hverdag, så synes jeg ikke at det betyder noget.
I min verden er det helt ligegyldigt hvordan rør/slangeføringen er blot det virker.
Jamen det er jeg da såmen også enig i Carsten, men hvis der skal laves et 90 graders bøjning eller flere så er disse slanger stadigvæk ikke fleksibel nok med mindre der er rigtig god plads til at bøje disse fleks-slanger. De kan som du også er inde på tidligere naturligvis kombineres med bøjninger i PVC.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"