Er noritang en kilde til silikatophobning?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Er noritang en kilde til silikatophobning?

Indlæg af Lars M »

Jeg har gennem en periode undret mig over at jeg har målt 0,1 til 0,25 mg silikat i mit akvarium. Mit osmosevand bliver kørt gennem et silikatfilter og det har jeg flere gange tetstet til 0.
Min konklusion er derfor, at i hvert fald en del af silikaten tilføres til akvariet fra andre kilder end vandet.
Jeg fodrer mine to kirurger med noritang hver dag (to strimler på 2,5 X 10 cm.). Derudover fodres med alm. tørfoder, spirulinaflager, frostfoder (artemia og bosmider). Til natten fodres med cyclop-ease og afskallede artemiaæg.

Hvis jeg skal gætte på, hvad der kunne have optaget silikat i sit oprindelige liv, falder mit bud på noritangen, så jeg besluttede at lave en ganske uvidenskabelig test.

Metode:
To strimler noritang 2,5 X 10 cm blev opløst i 1dl. silikatfri vand. Noritangen blev pisket til smådele med en gaffel. Dette blev gentaget hver 10 minut i en time. Herefter var tangen ret godt opløst. Blandingen fik lov til at stå og bundfælde i en time. Herefter blev der udtaget 10ml. til silikatprøven. Væsken var svag brunlig.

Resultat:

Billedet nederst viser to prøveglas. Til venstre en test af vand uden noritang, til højre testen af nori.
Som det ses, er prøven langt mere blå end skalaen kan måle. I virkeligheden fremtræder den mere blå end det ser ud til på billedet. Jeg vil anslå værdien til mindst 10-20.

Diskussion.
Hvis dette resultat holder, indeholder nori meget silikat :evil: . Spørgsmålet er så hvor stor en påvirkning det har på akvarierne. Et andet spørgsmå er hvordan nedbrydningen og omsætningen er igennem en kirurg. Endvidere kan der jo være stor forskel på noritang. Mit er pakket af Urtekram og købt i en helsekostbutik.

Denne test kan altså ikke entydigt pege på noritang som den store synder meeen....

Det ku derfor være interessant, hvis andre ville prøve at gentage min test, så vi kunne se om der er noget om snakken.

Selv holder jeg en måneds pause med noritang, så vil jeg løbende måle om værdien falder.
Vedhæftede filer
silikattest 2.jpg
silikattest 2.jpg (31.31 KiB) Vist 2555 gange
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil prøve det her lige efter jul!
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Hej lars.....
Kunne de ik været noget af alt det andet foder også ? Jeg fodre med MEGET nori tang. Også fra Urtekram. Bruger en pakke om mdr. Og har ingen probs. med silicat.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg fodrer mine kirurger med en hel plade noritang dagligt, og kan ikke måle silikat i mit vand.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten fik du lavet en måling så vi kunne se om der var hold i historien ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, jeg lavede testen igår. Der var et markant udslag i farven.
Samtidigt fandt jeg ud af at mit silicat filter, skal have nyt indhold!
Jeg synes det var lidt svært at se helt nøjagtigt hvor meget silicat 1/4 plade noritang indholdt, da vandet blev noget misfarvet. Men helt sikkert så var der langt mere silicat i vandet efter noritangen var tilsat.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund

Indlæg af Lars M »

Har lige prøvet samme undersøgelse på mit Cyclop-Eeze foder.
En kvart teskefuld i en dl. osmosevand (det er vægtmæssigt meget lidt). Prøven blev blåsort, altså langt mørkere end prøven med noritang. :MA Da jeg har fodret med en halv teskefuld i døgnet gennem en periode, kunne mit problem måske også være der.
Spekulerer lidt på om silikat ophobes i akvariets sten og bundlag ligesom det siges om fosfat?
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Følger man lidt med på RC vil man have læst meget om BB og DSB akvarier på det sidste... Mange er begyndt at skrotte deres DSB og skifte over til at have ingen ting i bunden.
Søg eventuelt selv på "starboard" på RC så finder du en del !

En af grundene til at skrotte sin DSB skulle efter sigende være at efter en tid vil den ikke kunne nedbryde flere affaldsstoffer - hvorfor den istedet begynder at frigive dem !
Her tales dog oftest om phosphater i forskellig kemisk form og jeg skal derfor ikke kunne sige om det samme gælder for silikater - men måske der er en forbindelse ??

Jeg kan da lige selv sige at jeg har gjort mig selv lidt de samme overvejelser for mit akvarie. Dette skyldes flere ting... Jeg er oppe på noget der ligner 25x cirkulation hvilket korallerne elsker men det holder ikke just sandet på plads og giver lidt "svæv" i vandet. Graver jeg dybt nok i mit sand er det sort og lugter ikke godt, det er ikke et godt tegn. Jeg kan se orme gange i sandet gennem glasset hvilket ifølge Hr Ron S. himself er tegn på at mit sand er for grovkornet og derfor ikke godt.
Jeg har sandsøstherne og en milliard snegle af forskellig slags i sandet og det er virkeligt en sand pod fabrik. Men tanken om et renere akvarie tiltaler mig trods alt mere.

Lidt RC info om emnet(lange tråde men med masser af info) :

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=496066
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=292233
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=223301
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Noget tyder på at man måske skulle overveje et phosfat/silikat filtermedie som fast inventar i baljen. Jeg håber på at mit caulerpa snart kommer i vækst i mit refugium, mener at ha' læst at det optager en del phosfat, ligger jeg rigtigt med det? eller er det kun nitrat de er forbrugere af?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"