nogle der har haft en leopardmuræne ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

nogle der har haft en leopardmuræne ?

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg har fået en lille Gymnothorax favagineus på 30-40cm foræret i gave af kærsten. men er lidt i tvivl med den. nå jeg søger på nettet om den, står der at det er en meget aggrasiv muræne, men forhandleren mente at den sagtens kunne gå med fisk uden at skade dem. selvf. skulle man sørge for at fodre den.

men er der nogle der har holdt denne smukke muræne ? jeg ved de bliver kæmpe store, og tivoli akvariet vil gerne tage imod den, nå den er vokset ud af baljen.

har bare set den en del gange i handlen, så den må da være til at have med at gøre ?
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: nogle der har haft en leopardmuræne ?

Indlæg af ronny.w »

den æder hvad den kan gabe over.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

tjaa.. den har gået med 4 cromiser, 2 rejer og 2 klovnfisk som den nemt kunne gave over i over en uge nu, og den har ikke rørt dem. men ka være det bare er held?
ved også at muræner er næsten blinde, så hvordan ved den om den kan gabe over fisken ? så burde de større kirurger jo blive bidt.

har du haft sådan en art Ronny ?
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Nu har jeg aldrig haft denne murene, men den er generalt kød-ædene så mon ikke den også kan tage dine fisk før eller siden...
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Alexcpdk skrev:tjaa.. den har gået med 4 cromiser, 2 rejer og 2 klovnfisk som den nemt kunne gave over i over en uge nu, og den har ikke rørt dem. men ka være det bare er held?
ved også at muræner er næsten blinde, så hvordan ved den om den kan gabe over fisken ? så burde de større kirurger jo blive bidt.

har du haft sådan en art Ronny ?
Det er meget muligt at den ikke har taget nogen af dine fisk "endnu".
Aquastyle har en gående sammen med sin revhaj i sin 5000 L akvarium

Da den gik i sit eget setup, var der ikke grænser for hvad den kunne tykke i sig og hvor store fisk den kunne klippe over.

Det er den info jeg har at holde mig til, så nej jeg har ikke selv haft den. men jeg har skam set den i auktion
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Som hovedregel siges det generelt på større sites, at Muræner før eller siden vil angribe alt i baljen af fisk. Det er det de fra naturens side er bygget til - Dræbe og æde ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Indlæg af uzi07 »

Dnt er en tikkende bombe. Det du kan gøre for at prøve at forhindre ulykker er at indrette dit akvarie efter den, og sørge for at den råder over sin egen teritorium og at de andre fisk er kvikke og store nok til at kunne gå sammen med den. Der skal være masser af gemmepladser. Jeg ville ikke anbefale et akvarie under 1000 liter hvis den skal gå sammen med andre fisk også.

Jeg har ikke selv en, og har aldrig haft en, men skriver udefra hvad jeg har oplevet fra andres erfaringer. Men der er altid risiko med den slags. Jeg har selv en odonus niger som også er i listen af tikkende bomber. pt går den kun sammen med en fuldvoksen gulstribet klovn og en kardinal reje. Men alt hvad der ryger i baljen fremover bliver gjordt med omtanke.

Men noget helt andet er at det er en mega dårlig idé at give levende dyr som gaver. Medmindre det har været en gavekort og du selv har valgt den.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

uzi07 skrev:Dnt er en tikkende bombe. Det du kan gøre for at prøve at forhindre ulykker er at indrette dit akvarie efter den, og sørge for at den råder over sin egen teritorium og at de andre fisk er kvikke og store nok til at kunne gå sammen med den. Der skal være masser af gemmepladser. Jeg ville ikke anbefale et akvarie under 1000 liter hvis den skal gå sammen med andre fisk også.

Jeg har ikke selv en, og har aldrig haft en, men skriver udefra hvad jeg har oplevet fra andres erfaringer. Men der er altid risiko med den slags. Jeg har selv en odonus niger som også er i listen af tikkende bomber. pt går den kun sammen med en fuldvoksen gulstribet klovn og en kardinal reje. Men alt hvad der ryger i baljen fremover bliver gjordt med omtanke.

Men noget helt andet er at det er en mega dårlig idé at give levende dyr som gaver. Medmindre det har været en gavekort og du selv har valgt den.
tak for svarne.

jeg giver dig ret i at det ikke er smart at få levende dyr i gave. men har haft flere arter muræner før, og min kæreste ved at jeg har kigget på leopardén mange gange, men de har bare været alt for store, nå de har været hos forhandlern.
nu fandt hun så en meget lille en af arten :)

men de vokser jo hurtigt, 20-30cmom året mener jeg,
Mvh
Alexander

Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Den schæfer vi har var da en jule gave. Den var pakket ind og det hele i en pap kasse under træet.
Men det var den første gave den jul kan jeg huske. Da kassen havde problemer med at blive under træet.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

slet
Senest rettet af Flemming man 27. dec 2010 15:30, rettet i alt 1 gang.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Hej
Jeg har haft en leopard muræne indtil for nyligt. Den sluttede sit liv med at springe over baljen.
Jeg har haft den et års tid og den var omkring 120 cm og på tykkelse med mit håndled.
Den var bare for sej den fisk. Jeg "håndfodrede" den med tang og den fik en halv sildefilet (altså en kvart fisk) ca. 2-3 gange om ugen.
Ved at holde den mæt, oplevede jeg kun meget få tab af andre fisk og dette var kun de syge og svage.
Hvis det ikke var for den store "forurening" den medfører i forbindelse med alt det føde den indtager, ville jeg da gerne have en igen. Men PO4 og nitrat skal man være indstillet på bliver stærkt belastet af denne fyr, ihvertfald i denne størrelse.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
AcroFarm DK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af AcroFarm DK »

Alt hvad de kan gabe over, kan de finde på at spise. Det vil naturligvis øge de andre beboeres overlevelsesrate, hvis man holder murænen mæt på foder, men lad være med at have for dyre fisk sammen med den,

I et 1400 liters akvarium jeg passer, gik der en overgang en leopardmuræne på omk. en meter sammen med bl.a. en dragefisk på 15-20 cm. En dag da jeg fodrede med levende fisk, åd dragen en sværddrage lige foran snuden på murænen. Murænen blev så sur, at den istedet åd hele dragefisken. Den svømmede rundt med finnestråler ud af mundvigen i mange timer efter.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]Billede[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

AcroFarm DK skrev:En dag da jeg fodrede med levende fisk, åd dragen en sværddrage lige foran snuden på murænen. Murænen blev så sur, at den istedet åd hele dragefisken. Den svømmede rundt med finnestråler ud af mundvigen i mange timer efter.
Hahahaha :K
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

tak for svarne, jeg beholder dyret lidt endnu, og ser hvad der sker. der er stadig ingen skade sket :)
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Alexcpdk skrev:tak for svarne, jeg beholder dyret lidt endnu, og ser hvad der sker. der er stadig ingen skade sket :)
Fyr lige nogen billeder afsted :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

skal jeg nok, ;)
Mvh
Alexander

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"